Uanmeldt tilsyn giver endnu en gang topkarakter til Langagergård

Medarbejderne på Langagergård plejecenter kan gå glade og tilfredse på sommerferie, efter Greve Kommune har givet dem topkarakter ved det årlige tilsyn. “Vi har fundet den rette balance mellem dokumentation og omsorg,” udtaler centerchef

“Det blev fejret med flødeboller til alle medarbejdere,” siger en glad Marlene Malling, der er centerchef på Langagergård plejecenter. Hun har netop modtaget beskeden om, at centret endnu engang har fået topkarakter ved det årlige tilsyn fra kommunen. Besøget fra kommunen er ifølge Marlene Malling på en og samme tid frygtet og noget, man ser frem til:
“Vi er jo glade for besøget, fordi det bekræfter, at det, vi gør, er rigtigt - og at vi er gode til det, men samtidig er det også en hel eksamensdag, hvor alt bare skal spille. Og det kan godt være lidt nervepirrende,” forklarer den tilfredse centerchef.

At det er lidt nervepirrende, er måske ikke så underligt, for tilsynet bruger en hel dag på plejecentret, hvor de blandt andet tjekker dokumentation, interviewer borgere og personale - ligesom de også prøver at danne sig et indtryk af atmosfæren på plejecentret. Og lige netop atmosfæren var noget, som de tilsynsførende lagde særligt mærke til, for i tilsynsrapporten står der blandt andet:
“Der er en rolig og venlig atmosfære på Langagergård. Tilsynsførende oplever imødekommenhed og engagement fra både ledelse og medarbejdere.”

Den iagttagelse er centerchefen selvsagt glad for. Det er nemlig afgørende for hende og omsorgsselskabet Forenede Care at skabe en tryg, hjemlig og behagelig atmosfære, der danner rammen om det gode og værdige ældreliv for plejecentrets 85 beboere. Og ifølge Marlene Malling så ligger hemmeligheden bag succesen i balancen mellem dokumentation og omsorg:
“Dokumentation er godt og vigtigt, men det kan hurtigt udvikle sig til et dokumentationsræs. Vi er lykkedes med at finde en god balance mellem omsorg til beboerne og den nødvendige dokumentation, som ikke tager unødigt meget tid fra vores vigtigste opgave - nemlig den gode, nærværende pleje og omsorg, vi er kendt for.”

Gode aktivitetsmuligheder og nærværende ledelse
En anden ting, de tilsynsførende lagde mærke til ved deres besøg på Langagergård, var de gode aktivitetsmuligheder for borgere. I rapporten bemærker de:
“Langagergård har en bred vifte af aktivitetstilbud for borgerne, både lokalt på afdelingerne men også i Langagergårds fælles café-område med tilhørende indrettet ude-område, hvor der er en lys og venlig atmosfære med mange muligheder for at blive underholdt.”

Kommunen var også særligt begejstret for den ledelsesmæssige drift af plejecentret, som de mener gavner borgeren:

“Langagergårds styrke består i en stærk ledelsesstruktur, der når helt ud i den praktiske udførsel af plejen. Dette giver mulighed for meget tæt kendskab til den enkelte borger helt ind i ledelsen, så sparring med medarbejdere og samarbejde omkring borgerforløb er fagligt stærkt velfunderet.”

Dermed kan Marlene Malling og medarbejderne gå på velfortjent sommerferie, fortæller hun:
“Der ligger mange timers hårdt arbejde bag det her resultat. Vi er megaglade og stolte over det, og nu kan vi gå glade og tilfredse på sommerferie.”

Om Langagergård
Der er cirka 100 medarbejdere tilknyttet Langagergård, som man finder i Karlslunde i Greve Kommune. Langagergård har i alt 81 lejligheder fordelt på otte leve-bo-miljøer samt en mindre enhed med fire lejligheder til beboere med særlige behov. Langagergård er ejet af Greve Kommune men drives af omsorgsselskabet Forenede Care, der udover at drive flere plejecentre også driver og ejer et neurorehabiliteringscenter samt et kvindekrisecenter. Langagergård er sat i udbud, og Forenede Care har budt ind på at drive plejecentret i yderligere seks år.

• langagergård plejecenter
  • langagergård

• Sjælland

Forenede Care - med hjertet i centrum.
Forenede Care tilbyder mange former for pleje på vegne af private, kommuner og regioner i Danmark. Vi er tryghedsskabende, kvalitetsbevidste, imødekommende og innovative. Og vores mission er klar: At tilbyde behandling, pleje og omsorg til alle danskere, fra deres aktive arbejdsliv til deres sidste år. Forenede Care sætter mennesket i centrum og søger at sikre borgerne en hverdag, hvor der lyttes til deres behov, og hvor borgerne har en høj grad af selvstændighed, indflydelse og frihed.

Mie Jusjong

Kommunikations- og marketingkoordinator 23205634 Mies linkedinprofil