Økologi på menuen på Langagergård Plejecenter

På kun et år er det lykkedes køkkenchefen Julien Wincentz Risbourg på Langagergård Plejecenter at omlægge over halvdelen af centerets madproduktionen til økologiske råvarer. Det har nu udløst det statskontrollerede Økologiske Spisemærke i sølv.

- Det har faktisk ikke været så svært.

Sådan siger kokken og køkkenlederen Julien Wincentz Risbourg beskedent om opnåelsen af Det Økologiske Spisemærke i sølv.

Det Økologiske Spisemærke i sølv kan opnås af spisesteder, der kan dokumentere at de økologiske føde- og drikkevarer udgør 60-90%.

Julien Wincentz Risbourg har kun været på Langagergård Plejecenter siden februar 2020, men han har allerede sat et mærkbart aftryk på køkkenets menu og råvarer-kvalitet.

-Da jeg kom til køkkenet på Langagergård, var der kun et minimum af råvarerne, der var økologisk certificerede. Vi køber nu økologiske varer inden for alle fødevaregrupper. Både mejeriprodukter, frugt og grønt, æg, kød, mel og gryn.

Der er dog stadig råvarer som Julien ikke prioriterer at købe økologisk, da prishoppet fra det konventionelle produkt til det økologiske alternativ er uforholdsmæssig stort. Det drejer sig blandt andet om saft og sodavand. Men det samlede madbudget er ikke steget, selvom de økologiske varer vælges til. Julien Wincentz Risbourg forklarer hvorfor:

- Vi laver mest muligt mad fra bunden eksempelvis kager, brød og pålæg. Det er meget billigere – og selvfølgelig også lækrere for beboerne.

Velsmag og tilfredse beboere er også vigtige ingredienser hos Annette Jellesmark, der er kvalitetschef hos Forenede Care, det omsorgsselskab der driver Langagergård Plejecenter for Greve Kommune. Hun er begejstret for den økologiske udvikling:

- I 2019 har vi i Forenede Care haft fokus på at nedbringe madspild, og det er i den grad lykkes. Vi halverede næsten vores madspild. I 2020 har vi især haft fokus på andelen af økologiske råvarer. Og det har så indbragt et sølv-mærke på Langagergård Plejecenter. Det er jeg meget tilfreds med, for det er jo et kvalitetsstempel til vores køkken og cafe.

Dagens ret: Svampe-parmesan-suppe med hjemmebagt brød og frisk grøn salat.

Fakta

Når corona-restriktionerne bliver ophævet, vil det igen være muligt for alle i lokalområdet at få en sund, lækker og billig frokost i cafeen på Langagergård Plejecenter. Der er sædvanligvis åbent fra kl. 12.00-13.00 på hverdage.

• økologi
  • langagergård plejecenter