Fuldkornspartnerskabet træder ind i Advisory Board for The Fortified Whole Grain Alliance

The Fortified Whole Grain Alliance er en koalition af stakeholdere på tværs af fødevarekæden, hvis mål er at øge det globale indtag af beriget fuldkorn med fokus på det Afrikanske kontinent. Fuldkornspartnerskabet udgør sammen med 19 andre medlemmer et Advisory Board, som skal bidrage til arbejdet.

The Fortified Whole Grain Alliance arbejder for på bæredygtig vis at forbedre skolebørns og sårbare populationers kost igennem et øget indtag af beriget fuldkorn. Når fuldkorn beriges, tilføres produkter yderligere vitaminer og mineraler end fuldkornet allerede består af, og det kan hjælpe med at opbygge et bedre immunsystem hos mennesker. Berigelsen af fødevarer benyttes i højere og højere grad på tværs af Afrika, og er oftest styret af regeringen.

Alliancens missionen er at støtte fødevarekædens aktører for at øge indtaget og produktionen af berigede fuldkornsprodukter.

De står bag

Rockefeller Foundation, The World Food Programme, DSM og Boston Consulting Group udgør alliancen, og det forventes, at flere vil tilslutte sig.

Arbejdet er allerede i gang i Kenya, Rwanda og Burundi, hvor der er fokus på at udskifte majs, ris og hvede med beriget fuldkorn. Der er også allerede gennemført et stort skoleprojekt, hvor 14.000 skoleelever fik erstattet almindelig majsmel med fuldkornsmajsmel i deres skolemad.

Fuldkornspartnerskabet er inviteret til at indgå i et Advisory Board, som består af i alt 20 medlemmer. Alliancen ønsker det danske Fuldkornspartnerskabs indsigter og viden om at øge fuldkornsindtaget, og Fuldkornspartnerskabet ser frem til deltagelsen:

”Vi er meget glade for at blive inviteret med i Advisory Boardet og, at blive en del af det meningsfulde arbejde, som The Fortifed Whole Grain Alliance er i gang med. Vi kan lære meget af de dygtige mennesker, som er engageret i alliancen, og ser frem til møderne og de fremtidige løsninger, som skal øge fuldkornsindtaget i Afrika" siger Rikke Iben Neess, kampagneleder for Fuldkornspartnerskabet.