Fuldkorn i Europa

Danmark er europamestre til at spise fuldkorn

Hele Europa kigger nordpå, når fuldkornsindtaget i Europa skal op, fordi Danmark er lykkedes med markant at øge fuldkornsindtaget i befolkningen. Den 27. juni mødes en række stakeholdere i Bruxelles fra hele Europa for at debattere, hvordan man kan etablere et Europæisk Offentligt Privat Fuldkornspartnerskab og inspirationen hentes fra Danmark.

Vi kan klappe os selv på skulderen for at være blandt de bedste til at spise havregryn, rugbrød og fuldkornsboller. Den 27. juni mødes en række sundhedsNGO’er, forskere, forbrugerorganisationer, virksomheder og medlemmer af EU parlamentet i Bruxelles for at debattere, hvordan man kan etablere et Europæisk Offentligt Privat Fuldkornspartnerskab og inspirationen hentes fra det danske Fuldkornspartnerskab. European Cancer League og Health Grain Forum er blandt arrangørerne af mødet.

”På trods af en stærk dokumentation for fuldkorns forebyggende egenskaber fx i forhold til forebyggelse af kræft, så er fuldkornsindtaget i Europa bekymrende lavt, og der mangler en fælles fuldkornsdefinition og en EU anbefaling af et dagligt fuldkornsindtag for at sikre en god mærkning af produkter og hjælp til forbrugere med at finde fuldkornsprodukter” siger Dr. Wendy Yared direktør fra European Cancer League.

På mødet i Bruxelles den 27. juni vil European Cancer League, Health Grain Forum og The International Association for Cereal Science and Technology skabe en platform for et positivt samarbejde og en dialog om, hvordan vejen findes til at realisere et Europæisk Fuldkornspartnerskab.

”Danmark er en pioner, når det kommer til at øge fuldkornsindtaget, og vi ser frem til at lære fra Danmark, så vi kan forbedre folkesundheden i Europa” siger Dr. Wendy Yared direktør fra European Cancer League.

Danskernes fuldkornsindtag er fordoblet på 10 år

I Danmark har man næsten fordoblet fuldkornsindtaget over en periode på 10 år og danskerne spiser nu 63 gram fuldkorn om dagen i gennemsnit. Anbefalingen er 75 gram fuldkorn om dagen. Det offentlige private samarbejde Fuldkornspartnerskabet består af Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen, Diabetesforeningen, Fødevarestyrelsen og en række fødevare- og detailhandelsvirksomheder.

”Det er dels lykkedes, fordi danskerne har taget rådet om at spise mere fuldkorn til sig, og dels fordi vi er så mange forskellige aktører, der arbejder sammen om den gode sag og hver især bidrager med vores styrker. Sammen kan vi gøre en langt større forskel, end hvis det kun var én organisation, der arbejdede for at øge fuldkornsindtaget” siger Rikke Iben Neess kampagneleder fra Fuldkornspartnerskabet.

Blandt bidragene fra fuldkornspartnerne er forskning, dokumentation, et officielt kostråd, strukturel forebyggelse og et hav af velsmagende fuldkornslogomærkede produkter at vælge i mellem med et højt fuldkornsindhold. Det orange fuldkornslogo som nu findes på 800 produkter, har samtidig gjort det nemt for danskerne at finde fuldkornsprodukterne.