Den Nationale Fuldkornsdag indtager Danmark

Den Nationale Fuldkornsdag indtager Danmark

Fuldkorn fik for nylig sit helt eget kostråd ”Vælg fuldkorn”, da de nye officielle kostråd blev lanceret. Torsdag den 24. oktober har fuldkorn så sin helt egen dag, når den Nationale Fuldkornsdag bliver fejret. Der bliver uddelt 50.000 gratis fuldkornsprodukter over hele landet, og de ryger ned sammen med budskabet om, at vi stadig spiser for lidt fuldkorn.

På et år er salget af fuldkornslogomærkede produkter alene i dagligvarehandelen steget med 17 procent. Og tal fra Fødevareinstituttet DTU viser, at danskerne i gennemsnit spiser 60 gram fuldkorn om dagen.

”Det er dejligt, at flere forbrugere rækker ud efter fødevarer med fuldkorn, når de handler. Jeg vil arbejde for, at de, der måske ikke har fuldkornsbollerne som førstevalg, får lettere adgang til de sunde alternativer. Sundhed skal være for alle danskere, ”høj som lav”, siger fødevareminister Karen Hækkerup.

Hvad kan få danskerne til at spise mere fuldkorn?

En ny analyse fra Nielsen Company viser, at to ting der kan få danskerne til at spise mere fuldkorn er, hvis flere madvarer end i dag indeholdt fuldkorn, og hvis der var mere fuldkorn i de varer, vi normalt køber.

”Det er bestemt en positiv opfordring fra forbrugerne til producenterne om at tilsætte mere fuldkorn i deres produkter” siger Rikke Iben Neess, kampagneleder for Fuldkornskampagnen.

Analysen viser også, at en del danskere er usikre på, hvad der er fuldkorn. Eksempelvis er det kun omkring hver 4. dansker, der ved at fuldkorn også kan være fintmalet mel.

”Vores primære kilde til fuldkorn er rugbrød, men fuldkorn er meget mere end det. Fuldkorn findes i både brød, ris, knækbrød, havregryn, mel, kerner og morgenmadsprodukter. Er man i tvivl, kan man kigge efter det orange fuldkornslogo, når man handler", siger kampagneleder Rikke Iben Neess.

Mange danskere handler allerede efter logoet og de nye Nielsen tal viser, at 83 procent af de danskere, der kender det orange fuldkornslogo, har tillid til det.

Smag på gratis fuldkornsprodukter til National Fuldkornsdag

Alle inviteres til at komme forbi, når den Nationale Fuldkornsdag i år markeres med uddeling af over 50.000 gratis fuldkornsprodukter i København, Aalborg, Aarhus, Esbjerg, Fredericia, Kolding og Sønderborg. Og der er mulighed for at få en masse at vide om fuldkorn.

Udvalgte håndværksbagere rundt om i landet bytter dit ikke-fuldkornsbrød til et fuldkornsbrød kvit og frit. Fuldkornspartnerne sætter også fokus på fuldkorn. Så kig efter fuldkorn i supermarkedet, på tankstationen, hos bageren og i nogle af sundhedsorganisationernes rådgivningscentre.

Den Nationale Fuldkornsdag er organiseret af Fuldkornspartnerskabet som er et offentligt-privat partnerskab, der består af Fødevarestyrelsen, Kræftens Bekæmpelse, Hjerteforeningen, Diabetesforeningen, Foreningen af Kliniske Diætister, detailhandelen og en række private fødevarevirksomheder.De arbejder alle for at forbedre folkesundheden ved at få danskerne til at spise mere fuldkorn.

Fakta om Nielsen-tal

Periode:

26. marts 2012 – 24. marts 2013 ift. 28. marts 2011 – 25. marts 2012.

Kilde:

Nielsen Company, ScanTrack Dagligvareindeks og CR tracking på kendskab til fuldkornslogoet og fuldkornskampagnen.

Kategorier der er analyseret og målt

Morgenmad, mel, knækbrød, rugbrød, hvedebrød, dybfrost bageprodukter, rugbrød.

Udvikling for produkter med fuldkornslogo i vol. kg

Salg i perioden 28. marts 2011 – 25. marts 2012: 79.616.000 kg.

Salg i perioden 24. marts 2012 – 24. marts 2013: 93.446.000 kg.

Index 117,4%

Fuldkornspartnerskabet er et samarbejde mellem Fødevarestyrelsen, en række sundheds NGO'er og fødevarevirksomheder, om at få danskerne til at spise mere fuldkorn.