Ny app gør det nemmere at få mere fuldkorn

Ny app gør det nemmere at få mere fuldkorn

Kniber det med at få de 75 gram fuldkorn om dagen som kostrådet anbefaler? Nu er der hjælp at hente. Fuldkornspartnerskabet lancerer en ny opskrift-app, som byder velkommen til en verden af gode smagsoplevelser med fuldkorn til morgen, middag og aften.

Inspiration og nye idéer er velkomne, når beslutningen om, hvad der skal på bordet, skal tages. 17% af danskerne siger, at mere inspiration til, hvordan man spiser fuldkorn, ville kunne få dem til at spise mere fuldkorn, ifølge en ny YouGov analyse.

Fuldkornspartnerskabet har derfor i samarbejde med digitalbureauet Ovdal.dk udviklet en app, der giver dig opskrifter til både morgenmad, brunch, lette retter, hovedretter, snacks, tilbehør, desserter og brød – og alle opskrifter er selvfølgelig med fuldkorn.

Diabetesforeningen ser frem til at anbefale appen til deres medlemmer:
”I rådgivningen af vores medlemmer bruger vi allerede fuldkornslogoet som pejlemærke til at finde produkter med et højt fuldkornsindhold. Opskrift app’en kan give medlemmerne inspiration til nye måltider og indkøbslistefunktionen gør det nemt at handle ind” siger Lisa Witt klinisk diætist i Diabetesforeningen og partner i Fuldkornspartnerskabet.

Appen giver dig mulighed for at vælge, om du vil lave en ret med fuldkornsris, fuldkornspasta, gryn og flager, kerner eller du er på udkig efter lækkert bagværk. Der er også inspiration at hente i temaer bl.a. fuldkorn til højttider, fuldkorn på SU, glutenfri fuldkorn og fuldkorn til børn.

”Målet med appen er at gøre det nemmere at få de anbefalede 75 gram fuldkorn om dagen. Opskrifterne inspirerer til at variere indtaget af fuldkorn i løbet af dagen, og så er smagen i højsædet i alle opskrifterne” siger Rikke Iben Neess kampagneleder Fuldkornspartnerskabet.

Appen har en indkøbsfunktion, så du får en samlet indkøbsliste på den eller de opskrifter du ønsker at lave, samtidig kan du dele dine favoritopskrifter på sociale medier og rate opskrifterne alt efter, hvor gode du synes, de er.

Appen er gratis og kan downloades til iOS og Android og kan bruges på både smartphones og tablets. Appens navn er: Fuldkorn - lækre og smagfulde opskrifter med fuldkorn.

På spørgsmålet: Hvad kunne få dig til at spise mere fuldkorn? (besvaret af alle deltagere)

Større udvalg af madvarer der indeholder fuldkorn 24%

Hvis der var fuldkorn i de varer, jeg normalt køber 20%

Hvis fuldkornsprodukter var billigere 20%