Dunlop skal skabe større variation i motorsporten og præsenterer nu hele 4 BTCC-racerdæk i Genève

BTCC-racerdæk skal tilføre kørere og teams spændende strategiske elementer

Genève, Schweiz, den 3. marts 2015 – Dunlop offentliggør i dag, at de vil sætte fokus på en række af de nyeste, specialdesignede dæk til MSA British Touring Car Championship (BTCC) – et af verdens førende mesterskaber for produktionsbaserede racerbiler – ved Geneva International Motor show. Med de nyeste dæk kan kørerne nu vælge mellem forskellige sammensætninger af dækmaterialer, hvilket tilfører et nyt strategisk element til det altid spændende BTCC sprint-racerløb.

Dunlop, der har leveret dæk til BTCC siden 2003, blev bedt om at lancere et 'valgfrit' dæk i 2013 for at give eventet større strategisk variation, da indførslen af et blødere dækmateriale vil tilføje en ekstra dimension til løbet.

I dag omfatter dæksortimentet til BTCC tre dæk til tørt vejr: Dunlop Sport Maxx Soft, Dunlop Sport Maxx Medium og Dunlop Sport Maxx Hard – sidstnævnte er specialdesignet til Thruxton-banen, hvor der køres med ultrahøje hastigheder. Sortimentet omfatter desuden racerdækket Dunlop Sport BluResponse til banekørsel i regn. Alle dækkene er designet til racerløbsdistancer, men de er hver især er specialdesignet til at yde en ekstraordinær performance under bestemte banetemperaturer og -forhold.

"Vi er stolte af BTCC-dækserien, og vi glæder os til at præsentere den i Genève. BTCC-konstruktionen bygger på den vigtige indsigt, vi har fra Dunlops succesrige GT-

sortiment. Disse tre vejrdæk benytter materialer og teknologi, der med succes er anvendt til andre typer racerløb, f.eks. vores LMP2-program, der vandt det europæiske Le Mans Series Championship," siger James Bailey, Public Relations and Communications Director, Dunlop Motorsport EMEA.

De dæk, der bliver præsenteret i Genève, har en forbedret og hurtigere reagerende konstruktion, der bibeholder den holdbarhed, Dunlop er kendt for. Samtidig giver de bedre vejrespons til køreren – især under hård opbremsning og i kurvesekvenser, der kræver hurtige retningsskift. Dækket giver kørerne en præcis føling med banen - især under turn-in i hurtige sving.

MSA British Touring Car Championship tiltrækker teams, der repræsenterer producenter af originaludstyr (OEM), bl.a. BMW, Honda, Mercedes-AMG, Ford, VW, Audi, MG og Toyota. I 2015 får BTCC-placeringerne et løft gennem deltagelsen af Infiniti, som har valgt dette mesterskab for at styrke væksten af deres premiumbrand i Europa.

"En af udfordringerne ved BTCC er at designe og udvikle et dæk, der er egnet til en bred vifte af forskellige biler. Det, at vores fire bedste kørere fra 2014-mesterskabet kører i fire forskellige bilmodeller, viser vores fokus på konsistens og lighed i denne jævnbyrdige serie," tilføjer Bailey.

Dækvalget er det nyeste af mange innovationer, Dunlop har lanceret via BTCC. I 2009 indførte Dunlop Radio Frequency Identification-tags (RFID) i racerdækkene for at hjælpe kontrollanterne med at holde styr på antallet af dæk, der blev brugt af deltagerne i serien. Denne teknologi bruges også af Goodyear Dunlop Group til vognparker – særligt inden for administration af lastbildæk.

Du finder yderligere oplysninger og pressematerialer om Goodyear og Dunlop ved Geneva International Motor Show på www.goodyear-press.com. Du kan også følge os på Twitter @goodyearpress.

Goodyear Dunlop Nordic er en forretningsenhed, der består af otte lande i Baltikum og Norden, med hovedkontor i Stockholm. Goodyear Dunlop Nordic har ca. 140 medarbejdere, og en del af produkttestaktiviteterne er placeret i det nordlige Finland og Sverige. Goodyear- er en af verdens største dækproducenter. Virksomheden beskæftiger ca. 69.000 personer og producerer sine produkter på mere end 52 fabrikker fordelt på 22 lande over hele verden. Dunlop- er en af verdens førende producenter af High Performance- og Ultra High Performance-dæk med en imponerende sejrsrække inden for motorsportern. Dunlops store erfaring inden for racerløb har medført innovative teknologier for dæk udviklet til hverdagsbrug. Samt Fulda, Sava, Kelly och Debica.

Yderligere oplysninger om Goodyear finder du på Goodyear www.goodyear.dkYderligere oplysninger om Dunlop finder du på www.dunlop-tires.dk ellerwww.dunlopmotorcycle.eu.