Dunlop vender tilbage til topklassen af LMP1 ved Le Mans

Dunlop vender tilbage til topklassen af LMP1 ved Le Mans

• Rebellion Racing har valgt Dunlop som dækpartner til FIA World Endurance Championship
  • Dunlop valgt efter omfattende testning

Dunlop har offentliggjort, at de vender tilbage til LMP1-kategorien i FIA World Endurance Championship (WEC) i 2016. Rebellion Racing har valgt Dunlop for 2016-sæsonen – herunder Le Mans 24-timers.

Beslutningen bringer den åbne dækkonkurrence tilbage i LMP1-kategorien for første gang siden 2012, hvor Dunlop leverede dæk til OAK-teamet. Siden dengang har Dunlop fokuseret på LMP2-kategorien i FIA WEC og er blevet valgt af klassens vindende team ved Le Mans hvert år i de seneste fem år.

Rebellion kører med en videreudviklet version af deres R-One LMP1-L-bil og har to biler med i løbet.

I de seneste fire år har Rebellion Racing været det bedste team blandt ikke-producenterne i mesterskabet og har vundet FIA WEC Endurance Trophy for private LMP1-teams.

I løbet af 2015 FIA WEC-sæsonen vandt teamet LMP1-klassen for private teams fire gange, og sigter nu efter at videreføre succesen i 2016 med støtte fra deres nye dækpartner.

Bart Hayden, Rebellion Racing Team Manager: ”Vi er glade for at byde Dunlop velkommen som dækpartner for Rebellion Racer, og vi er spændte på at samarbejde med en virksomhed med så solid en motorsportsbaggrund og forhistorie ved Le Mans. Vi glæder os til at etablere et stærkt og langvarigt forhold med Dunlop. Vi har i tidligere sæsoner set Dunlop levere konkurrencedygtige dæk til LMP2-bilerne, og vi håber, at dette partnerskab yderligere vil styrke Rebellion R-One LMP1-bilernes konkurrenceevne.”

Dette er et vigtigt skridt for Dunlop, som senest vandt et LMP1-mesterskab i den amerikanske Le Mans-serie i 2011.

“Rebellion Racing har etableret sig som et af de mest respekterede og professionelle teams i FIA WEC-stalden. Det glæder os, at de har valgt Dunlop som teknisk partner. Vi er stolte over, at de har valgt vores legendariske brand efter en intensiv sammenlignende test, og vi vil levere en målrettet teknisk støtte, der skal drive os fremad sammen i den kommende sæson”, erklærede Xavier Fraipont, Managing Director, Dunlop Motorsport EMEA.

Dunlop har vundet Le Mans 24-timer flere gange end noget andet dækmærke, og blev valgt af FIA’s World Endurance Trophy til LMP2-teamet i 2012, 2013 og 2015. Dunlop Motorsport-dæk er udviklet og designet af et multinationalt team af medarbejdere med base i Birmingham (UK), Hanau (Tyskland) og Colmar-Berg (Luxembourg).

Goodyear Dunlop Nordic er en forretningsenhed, der består af otte lande i Baltikum og Norden, med hovedkontor i Stockholm. Goodyear Dunlop Nordic har ca. 140 medarbejdere, og en del af produkttestaktiviteterne er placeret i det nordlige Finland og Sverige. Goodyear- er en af verdens største dækproducenter. Virksomheden beskæftiger ca. 66.000 personer og producerer sine produkter på mere end 49 fabrikker fordelt på 20 lande over hele verden. Dunlop- er en af verdens førende producenter af High Performance- og Ultra High Performance-dæk med en imponerende sejrsrække inden for motorsportern. Dunlops store erfaring inden for racerløb har medført innovative teknologier for dæk udviklet til hverdagsbrug. Samt Fulda, Sava, Kelly och Debica.

Yderligere oplysninger om Goodyear finder du på Goodyear www.goodyear.dkYderligere oplysninger om Dunlop finder du på www.dunlop-tires.dk ellerwww.dunlopmotorcycle.eu.