En enkelt innovation for Goodyear, et kæmpe spring for fremtidens mobilitet

En enkelt innovation for Goodyear, et kæmpe spring for fremtidens mobilitet

Goodyears innovationer har været med til at omdefinere dækkenes ydeevne og drive udviklingen frem inden for mobilitet i de sidste 125 år. Siden grundlæggelsen i 1898 har Goodyear været på forkant med teknologisk innovation og har samarbejdet med pionerer i branchen om at forme fremtidens mobilitet.

I 1969 var den partner NASA, og udfordringen var rumkapløbet. Goodyear leverede essentielle produkter til Apollo 11-rumfartøjet, og bidrog således til at muliggøre den første bemandede mission til månen. Derudover hjalp Goodyear-fremstillede bremser raketterne med at komme på plads på affyringsrampen, og ved ankomsten tilbage til Jorden blev kapslen holdt oprejst af Goodyear-fremstillede flydeposer.

Men, Goodyears rumodyssé endte ikke der. Til Apollo 14-missionen i 1971 lancerede Goodyear og NASA månedækprojektet og skabte to ikke-pneumatiske XLT-dæk (Experimental Lunar Tires), som gik over i historien som de første, der efterlod dækspor på månen – og dermed satte scenen for fremtidens rumforskning og mobilitet. Det var jo ikke så svært ...

Halvtreds år efter den første rejse til månen og med en vedvarende ambition om at fremme innovation og forbedre dækkenes ydeevne testede Goodyear dækkomponenter ombord på Den Internationale Rumstation (ISS) i juli 2019. Efter aftale med ISS U.S. Hos National Laboratory, som har en samarbejdsaftale med NASA, har astronauter på vegne af Goodyear undersøgt dannelsen af silikapartikler i ISS' mikrogravitetsmiljø. Deres mål var at finde ud af, om unikke former for udfældet silika kunne bruges til at forbedre dækkenes ydeevne.

I 2009 udviklede man desuden Spring Tire, som er konstrueret til at modstå de mest udfordrende miljøer på månen så vel som det mest krævende terræn på jorden. Joe Lettieri, Goodyears ledende forsker på projektet, beskrev det luftløse dæk med 800 lastbærende fjedre som "ekstremt holdbart og meget energieffektivt". Dækket er designet til at transportere tunge køretøjer over store afstande, hvilket giver mulighed for vidtrækkende udforskning og potentiel udvikling af fremtidige forposter på månen. Dette kan måske samtidig føre til muligheden for, at køretøjer kan udforske steder på jorden, hvor man ikke har kunnet rejse hen med de nuværende dæk.

Frem til i dag har virksomheden fastholdt sit fokus på dæk til månekøretøjet, og arbejdet pågår stadig. I 2022 samarbejdede Goodyear med Lockheed Martin om at udvikle et månekøretøj med det ultimative mål at blive de første til at etablere erhvervsmæssig brug af køretøjer på Månen. Goodyear udnytter virksomhedens enorme ekspertise inden for en komponent, som er altafgørende, når man skal bevæge sig hen over månens overflade – dæk. På denne måde yder Goodyear et uvurderligt bidrag til teamet.

Goodyear fokuserer nu på fremtidens FACES-mobilitet (Fleets, Autonomous, Connected, Electric Vehicles og Sustainable) og er således fortsat banebrydende inden for fremtidens mobilitet ved at udvikle og markedsføre nogle af markedets mest avancerede dæk.

Goodyear er en af verdens største dækproducenter. Goodyear beskæftiger omkring 74.000 personer og har 57 produktionssteder i 23 lande verden over. Virksomhedens to innovationscentre i Akron, Ohio og Colmar-Berg i Luxembourg arbejder målrettet på at udvikle state-of-the-art-produkter og tjenester, der sætter standarden for teknologi og performance i industrien. For yderligere oplysninger om Goodyear og virksomhedens produkter, se www.goodyear.com/corporate.