Fra hestetrukket til elektrificering: 125 år med Goodyear-teknologi

Fra hestetrukket til elektrificering: 125 år med Goodyear-teknologi

Tidslinje for Goodyear-teknologi

1898: Goodyear Tire and Rubber Company begyndte produktionen af dæk til hestevogne og cykler den 21. november 1898 blot få uger efter grundlæggelsen af virksomheden den 29. august. Et år senere producerede Goodyear bildæk for første gang, hvilket blev starten på et hunderede og femogtyve års teknologiudvikling, som har forandret den måde, verden bevæger sig på.

1903: Goodyear tog patent på det første slangeløse dæk, men det blev ikke udnyttet kommercielt før i midten af århundredet.

1906: Goodyear udviklede Quick Detachable Tire, et revolutionerende design, der gjorde det lettere at afmontere dæk fra hjulet og samtidig forhindrede snitskader omkring fælgen. Da bilerne begyndte at erstatte de hestetrukne kærer, var dette et stort skridt fremad i sikkerhed og funktionalitet.

1908: Goodyear lancerede det første slidbanedesign til helårsdæk. Dækket havde diamantpigge og blev anvendt med kun få modifikationer i næsten 40 år.

1927: Goodyear lancerer Airwheel, et dæk med lavt dæktryk til flyvemaskiner, men det blev senere tilpasset til personbiler. Disse "ballondæk", kombineret med en fælg med lille diameter, gav flyvemaskiner en meget blødere landing, og i løbet af tre år efter lanceringen bragte dækkene også kørekomfort ud på landevejene, monteret som originaludstyr på Ford og Chevrolet.

1934: Goodyear lancerer pigdæk til forhold med mudder og sne. Pigdæk blev standardløsningen til ekstrem vinterkørsel, især på is, i nogle årtier, indtil virksomheden udviklede F32 All Winter Radial i 1970'erne og senere UltraGrip Ice-serien til de nordiske og arktiske markeder i slutningen af det 20. århundrede.

1937: Goodyear producerer det første dæk af syntetisk gummi i USA. For at reducere indvirkningen på naturressourcerne og forbedre dækkenesydeevne var virksomheden således på forkant med produktionen af syntetisk gummi.

1938: Goodyear markedsførte LifeGuard, et sikkerhedsdæk med ‘indbygget reservehjul’. Dette dæk var faktisk forløberen for run-on-flat-dækket, og det var udstyret med separate luftkamre nær slidbanen og fælgen for at sikre, at det ikke blev tømt helt for luft i tilfælde af en punktering eller brist. Disse sikkerhedsdæk, også kendt som Double Eagle, var standardudstyr i NASCAR i den periode.

1947: Goodyear Super Cushion sætter nye standarder for kørekomfort. Dækket forenede støddæmpningsprincippet fra et ballondæk som Airwheel med evnen til at køre ved et meget lavere tryk. Det fik dækket til at udvikle mindre varme under kørslen, så det holdt længere. I løbet af seksmåneder havde Goodyear leveret 3,5 millioner Super Cushion-dæk.

1955: Næsten et halvt århundrede efter, at patentet blev udstedt, var Goodyears slangeløse dæk blevet allemandseje. LifeGuard Blowout Shield gjorde det muligt for bilister at fortsætte med at køre op til 160 km efter enpunktering.

1958: Goodyear Unisteel-lastbildækket lanceres med radialtråd og et trelagsbælte. Unisteel-serien blev kendt for slidstyrke og kilometertal i årtier fremover.

1962: Goodyear lancerede Super Single trailerdæk til leddelte lastbiler. Et enkelt bredt dæk erstattede det dobbelte dæk og reducerede lastbilernes vægt, så de opnående en større lastkapacitet.

1973: Goodyear Custom Steelguard udmærker sig på det amerikanske marked for originaludstyr ved at være det eneste radialdæk med stålbælte, som er godkendt af alle fire amerikanske bilproducenter.

1992: F1 kommer ud på landevejene Den ikoniske McLaren F1-superbilhavde specialudviklede Goodyear Eagle F1-dæk til at håndtere de 620 hk motorydelse fra den 6,1-liters V12-motor. McLarens egen pressemeddelelse fremhævede vigtigheden af Goodyears bidrag. ”Lige fra McLaren F1’s oprindelige design har dækket været anset for en iboende del af affjedringssystemet i programmets komplekse beregninger af håndtering og komfort. Vægt, sikkerhed, støjniveau og dynamisk performance har alle været afgørende faktorer.”

1994: Goodyear Eagle F1 sætter standarden for ydeevne. Sortimentet blev udvidet til at omfatte andre superbiler og sportslige modeller med detsærlige Eagle F1 D2 GS-D3 (Grand Sport – Directional), og senere GS-D3. De bemærkelsesværdige, retningsbestemte mønstre blev en klar favorit til performancebiler og tunere, fordi det kombinerede overlegen håndtering på tør vej med et fantastisk vådgreb.

2001: Goodyear GT3-dækket, verdens første dæk fremstillet af en materialeblanding på basis af majs, introduceres på Genève Auto Show.

2005: Goodyear DuraSeal lanceres, så lastbildæk kan repareres omgående, mens man er på farten.

2006: Med lanceringen af Goodyear Fuel Max-teknologien til lastvognsdækkan der spares brændstof via en avanceret konstruktion og gummiblanding, der reducerer rullemodstanden under langturskørsel.

2007: Goodyear Eagle F1-serien gennemgik det mest dramatiskedesignskift, da det gik fra det karakteristiske retningsbestemte mønster tilen helt ny asymmetrisk konstruktion, der forbedrede bådesvingegenskaber og styrefornemmelse. Dette var Goodyears svar på, at performancebilerne blev tungere og fik mere drejningsmoment og kraft.

2018: Goodyear afslørede EfficientGrip Performance, virksomhedensførste dæk med Electric Drive-teknologi, der skulle imødekommeelbilernes stigende popularitet.

2021: Goodyear SightLine lanceres. Det globale platform for dækintellingens blev oprettet for at identificere og løse potentielle dækrelaterede problemer og viderebringe information, som kun dækkene kan registrere.

2021: Goodyear lancerede NexTrek, en ikke-pneumatisk ('luftfri') dækløsning, som blev testet i marken på selvkørende køretøjer. Goodyear er overbevist om, at luftfri dæk kan blive et bæredygtigt, vedligeholdelsesfrit og mere slidstærkt alternativ til de konventionellepneumatiske dæk.

2023: Goodyear afslører demonstrationsdækket, der består af 90 %bæredygtige materialer, og som indeholder 17 udvalgte ingredienser fordelt på 12 forskellige dækkomponenter. Virksomheden fortsætter med at gørefremskridt mod målet om at lancere det første dæk på markedet, som består af 100 % bæredygtige materialer, inden 2030.

Goodyear er en af verdens største dækproducenter. Goodyear beskæftiger omkring 74.000 personer og har 57 produktionssteder i 23 lande verden over. Virksomhedens to innovationscentre i Akron, Ohio og Colmar-Berg i Luxembourg arbejder målrettet på at udvikle state-of-the-art-produkter og tjenester, der sætter standarden for teknologi og performance i industrien. For yderligere oplysninger om Goodyear og virksomhedens produkter, se www.goodyear.com/corporate.