Goodyear Blimp vender tilbage til europæisk motorsport

Goodyear Blimp vender tilbage til europæisk motorsport

• Goodyears Blimp skal i luften ved 24-timers Le Mans og Nürburgring
  • Første flyvning over europæisk racerløb i mere end 35 år.
  • Den nyeste Goodyear Blimp debuterede i Europa tidligere på sommeren
  • Der bygges på et århundredelangt forhold mellem Goodyear og Zeppelin

KØBENHAVN, september 2020 For mange Formel 1- og Le Mans-fans fra halvfjerdserne og firserne var Goodyear Blimps ankomst et sandt mindeværdigt øjeblik. Siden dengang har den ikoniske Goodyear Blimp været et regelmæssigt syn ved NASCAR-løbene. Omtrent 35 år efter dens seneste besøg på denne side af Atlanten, vil den nu kunne ses ved nogle af Europas mest prestigefyldte motorsportsbegivenhed til sommer. Det bliver en fejring af Goodyears tilbagevenden til europæisk og international motorsport, når den følger dækmærkets længe ventede tilbagevenden til 24-timers Le Mans, før den flyver videre til Nürburgring, hvor den skal følge WTCR – FUA World Touring Car Cup-løbene som en del af den legendarisk 24-timers løbsweekend på Nürburgring.

Goodyears Blimp er et globalt anerkendt ikon, som har været dækmærkets ambassadør i næsten et århundrede. Den har været til stede ved historiske sports- og kulturbegivenheder og havde sin længe ventede tilbagevenden til Europa tidligere på sommeren.

Mike Rytokoski, Chief Marketing Officer, Europa fra Goodyear, siger: ”Goodyears Blimp, et sandt ikon, der har fastholdt fans og forbrugeres fantasi over hele verden i næsten et århundrede, er let genkendelig. Dens tilbagevenden til Europa er længe ventet, og det er den perfekte måde at fejre vores tilbagevenden til Europæisk og international motorsport.”

Goodyears Blimp opererer i Europa og er et halvstift Zeppelin NT-luftskib forsynet med Goodyear-mærket. Denne model er det største halvstive luftskib i verden i dag. Den er 75 meter lang, op til 19,5 m bred og 17,4 meter høj.

Goodyear Blimps tilbagevenden til europæiske motorsportsarrangementer i september er den fejring af Goodyears tilbagevenden til europæisk og international motorsport, som blev annonceret ved 24-timers Le Mans i 2019.

Nu forbereder Goodyear sig til dens første opdukken ved Le Mans siden dens comeback til toppen af enduranceløb.

Dette forstærkes yderligere af det højprofilerede partnerskab med Eurosport, der blev annonceret i december sidste år, og som vil omfatte annoncering i både fjernsyn og på digitale medier på alle de europæiske markeder.

Mens Goodyears Blimp flyver hen over Le Mans, leverer den unik live tv-dækning af begivenhederne på banen og skal samtidig medbringe passagerer og tjene som ambassadør for Goodyear-mærket. Goodyears Blimp er også til stede på Nürburgring, hvor den igen leverer live tv-dækning fra luften af WTCR – FIA World Touring Car Cup som en del af den 24-timer lange løbsweekend. WTCR repræsenterer toppen af global touringcarløb, hvor Goodyear er eneleverandør af dæk til hver eneste bil.

Den Goodyear Blimp, der flyver i Europa, er den samme model som de tre Goodyear Blimps, Goodyear bruger i USA. Man ser ofte disse Blimps flyve ved større sportsbegivenheder som for eksempel NASCAR, hvor Goodyear er eneleverandør af dæk, NBA-games, amerikansk college-football og PGA-golfturneringer.

Men Goodyears Blimp har også en hæderkronet historie i Europa. Mellem 1972 og 1986 dukkede en Goodyear Blimp ved navn Europa op ved en række vigtige arrangementer, lige fra de største sportsarrangementer som 24-timers Le Mans, det tyske Grand Prix og French Open og til vigtige kulturelle begivenheder – blandt andet to britiske royale bryllupper.

Fejring af Goodyears tilbagevenden til europæiske og internationale racerløb

De seneste 12 måneder har været en travl tid for Goodyear Racing-teamet. Teamets første FIA World Endurance Championship (WEC)-kampagne startede på Silverstone i september sidste år og kulminerede i Bahrain i november efter Le Mans.

Goodyear repræsenteres af to fuldtidsteam i LMP2-klassen, Jota Sport og Jackie Chan DC Racing, som begge har vundet et antal podiepladser med Goodyear Eagle F1 SuperSport-racerdæk, inklusive sejren for Jota Sport ved 4-timers Shanghai i november sidste år. I den europæiske Le Mans-serie (ELMS) kører adskillige LMP2-team på Goodyear-dæk lige som alle biler i LMGTE-klassen. Fra og med 2021 bliver Goodyear eneleverandør af dæk til LMP2-kategorien i både WEC og ELMS.

”Enduranceløb har stor værdi for Goodyear, når der skal udvikles førende dækteknologier,” fortsætter Rytokoski, ”vores nyligt lancerede Eagle F1 SuperSport-sortiment er tæt forbundet med de dæk, der kører i Le Mans og på Nürburgring, og Goodyears nye dæk EfficientGrip Performance 2 formidler enduranceånden ved at levere et ca. 50 % højere kilometertal til bilisterne end forgængeren[1] og et 20 % højere kilometertal end den nærmeste af de testede konkurrenter2[2].”

Til de nuværende touringbiler blev Goodyear i år udpeget som eneleverandør af dæk til både WTCR – Fia World Touring Car Cup, toppen af international touringcarløb, og det meget konkurrencebetonede British Touring Car Championship (BTCC). BTCC-sæsonen kom i gang i begyndelsen af august, mens WTCR-kampagnen får sin forsinkede start i september.

Desuden er Goodyear også officiel dækleverandør til PURE ETCR, den fascinerende nye elektriske racerløbsserie, som kommer i gang senere i år med en serie demo-arrangementer. Det fremsynede mesterskab omfatter verdens mest kraftfulde touringbiler, og Goodyear har udviklet en unik slidbaneversion af racerdækket Eagle F1 SuperSport, der skal optimere de baghjulstrukne monstres performance.

Disse spændende europæiske og globale racerløbsprogrammer er en tilføjelse til Goodyears veletablerede forhold til NASCAR og NHRA i Nordamerika. Goodyears forhold til NASCAR går tilbage til 1950’erne og virksomheden har været eneleverandør af dæk til de tre vigtigste nationale racerløbsserier siden 1997.

[1] Intern test. Sammenlignet med forgængeren EfficientGrip Performance. Dækdimensioner: 205/55R16 91V; testbil: VW Golf 7; sted: åbne veje i Luxembourg og Frankrig

[2] 20 %/11.000 km højere kilometertal end næstbedste testede konkurrent. Kilometertal (dvs. indtil den lovmæssige grænse for slidbaneslitage er nået) sammenlignet med de fire nyeste modeller hos konkurrenter i sommer-HP-segmentet (Michelin Primacy 4, Continental PremiumContact 6, Bridgestone Turanza T005, Pirelli Cinturato P7 Blue). Testet af TÜV SÜD Product Service GmbH i november 2019 på bestilling fra Goodyear. Testet dækdimension: 205/55R16 91V, testbil: VW Golf Mk7, teststed: åbne veje i det centrale Tyskland. Rapportnummer: 713171748. Den samlede rapport findes her: https://www.goodyear.eu/en_gb/consumer/tire-test-reports/tire-test-reports-summer.html.

Goodyear er en af verdens største dækproducenter. Goodyear beskæftiger omkring 62.000 personer og har 46 produktionssteder i 21 lande verden over. Virksomhedens to innovationscentre i Akron, Ohio og Colmar-Berg i Luxembourg arbejder målrettet på at udvikle state-of-the-art-produkter og tjenester, der sætter standarden for teknologi og performance i industrien. For yderligere oplysninger om Goodyear og virksomhedens produkter, se www.goodyear.eu.