Goodyear forbedrer vinterdækkene i erhvervssortimentet

Goodyear forbedrer vinterdækkene i erhvervssortimentet

København den 21. november 2013 – I Goodyears dæksortiment til erhvervskøretøjer er det ikke kun de specialdesignede vinterdæk i UltraGrip-serien til lastbiler og busser, der egner sig til vinterforhold.  Ud over disse kan trækdækkene Goodyear Municipal 17,5” og 19,5”, regionaltransportdækkene og det nyligt lancerede Goodyear KMAX D og Goodyear FUELMAX D, som fås fra og med januar 2014 på de fleste europæiske markeder, også bruges som vinterdæk.

Ikke alene er alle disse dæk mærket med M+S-symbolet, de lever også op til de performancekrav på sne, som kvalificerer til mærkningen ’det tretindede bjerg med snefnug’ (3PMSF), som betyder, at de kan bruges hele året og, at de fuldstændigt opfylder de strenge krav til vinterdæk.

I øjeblikket er der ingen fælles lovgivning i EU vedrørende vinterdæk, og den obligatorisk brug af vinterdæk bestemmes og reguleres aktuelt af nationale love.  Der findes dog en officiel EU-definition af 'vinterdæk'.  Iht. EU-forordning 661/2009 defineres et snedæk (eller 'vinterdæk') som et "dæk,
hvis slidbanemønster, slidbanemateriale eller opbygning er designet til at give en bedre ydeevne på sne end normale dæk for så vidt angår dets evne til at igangsætte eller opretholde et køretøjets bevægelse".

Cédric Pedretti, ejeren af Transports Pedretti, en af flåderne, der var med i testfasen af de nye KMAX- og FUELMAX-serier, siger, “Vi oplevede et imponerende vejgreb og en fremragende trækevne, der betød, at vores lastbiler kunne køre på vintervejene uden snekæder. Det hjalp os meget under de uhyre vanskelige forhold, vi er stødt på i mange år med levering til skisportssteder, altså om natten og med masser af is og sne."  Han tilføjede, “Begge de nye dækserier viste samtidig en fin balance mellem brændstofeffektivitet og kilometertal inden for deres respektive segmenter. FUELMAX er det bedste valg, når det gælder om at reducere brændstofforbruget, og KMAX kører flere kilometer.”

Markedet for vinterdæk

Den mærkning, der aktuelt anvendes på dæksiderne til at skelne vinterdæk fra standarddæk, er M+S ) (og M.S eller M&S), som påkrævet af EU-forordningen[1].  Den 1. november 2012 offentliggjorde UNECE-regulativet en ny EU-mærkning – 'Alpe'-symbolet eller 'det tretindede bjerg med snefug' (3PMSF).  Til forskel fra M+S-mærket kan 3PMSF kun bruges iht. loven, hvis dækket overholder nogle minimumskrav til performance på sne; det såkaldte 'snow grip index'.  Det er stadig tilladt at bruge M+S-mærkningen, men ikke juridisk knyttet til en garanteret minimumperformance under vinterforhold.  M+S-dæk har bedre trækevne end almindelige dæk på sne, men de overholder ikke nødvendigvis de krav til vejgreb på sne, der kræves for at kvalificere dem til det nye tretindede bjerg med snefnug.

Vinterdækkenes fordele

Brugen af vinterdæk sikrer at dækkene yder optimalt i vintersæsonen, og i særdeleshed når vejene er påvirket af sne og is.  Dæk reagerer forskelligt på temperatur, og derfor kræver sådanne forhold en særlig materialesammensætning.  Godt vejgreb er naturligvis vigtigt for styre- og bremseegenskaberne såvel som for trækegenskaberne.  Et mere aggressivt dækmønster kombineret med et dækmateriale, der har de rigtige egenskaber, er nødvendigt, ikke blot af hensyn til et godt vejgreb på sne, men også på is, og for effektivt at bortlede vand på vejoverfladen.

Fordelene ved vinterdæk til erhvervskøretøjer betyder meget for mobiliteten under udfordrende vinterforhold. Der er en betydelig økonomisk fordel ved at undgå stop undervejs, da dette forebygger forsinkede leveringer, ødelagte varer osv. Derfor er montering af vinterdæk på trækakslerne obligatorisk i mange lande i Europa.

Hvilke dæk bør man bruge under ekstremt hårde vinterforhold?

I henhold til loven er trækdæk, som er mærket med M+S og/eller 3PMSF, tilladte i alle lande i Europa under ekstremt hårde vinterforhold.  Men, når man regelmæssigt støder på disse forhold, som man gør i Norden, Rusland og de bjergrige områder, anbefaler Goodyear operatørerne at bruge specialdesignede vinterdæk som f.eks. UltraGrip WTS, WTD og WTT.  Disse specialdesignede vinterdæk har bedre vinteregenskaber end andre dæk som f.eks. KMAX D og FUELMAX D. De er designet og tilpasset specielt til brug under vinterforhold – dvs. veje, som er dækket af sne og is.

[1] Rådets direktiv 92/23/EEC af 31. marts 1992, der gælder dæk til motorkøretøjer og trailere hertil samt deres montering.

Om Goodyear Dunlop

Goodyear er en af verdens største dækproducenter. Goodyear beskæftiger omkring 69.000 personer og har 52 produktionssteder i 22 lande verden over. Virksomhedens to innovationscentre i Akron, Ohio og Colmar-Berg i Luxembourg arbejder målrettet på at udvikle state-of-the-art-produkter og tjenester, der sætter standarden for teknologi og performance i industrien.

Goodyear Dunlop Europe's dæksortiment til erhvervskøretøjer, busser og rutebiler omfatter mere end 400 forskellige dæk i 55 dimensioner.  Mange af verdens førende bilproducenter monterer Goodyear-dæk som standardudstyr, herunder DAF, Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Renault Trucks, Scania og Volvo.  Goodyear leverer også dæk til alle større trailerproducenter. Med Fleet First, som omfatter TruckForce-servicenetværket, vejhjælpen ServiceLine 24h, FleetOnlineSolutions Internet-managementsystem og Goodyear Retread Technologies, leverer Goodyear det bredeste sortiment af specialdesignede tjenester i industrien.

Hvis du vil vide mere om Goodyear og virksomhedens produkter, kan du besøge www.goodyear.com.