GOODYEAR INDGÅR PARTNERSKAB MED CITROËN OM AT LEVERE SELVKØRENDE, URBAN MOBILITET

Goodyear præsenterer en prototype af deres berømte Eagle 360 kugleformede konceptdæk, specialfremstillet til den nye ”Citroën Autonomous Mobility Vision”

Citroën Autonomous Mobility Vision repræsenterer den ikoniske franske producents vision for fremtidig urban, selvkørende mobilitet til alle. ”Citroën Autonomous Mobility Vision” er baseret på en elektrisk flerretningsplatform, der kaldes “The Citroën Skate” (Citroën-rulleskøjten), som kan køre med en række forskellige “pods”, der gør det muligt at levere forskellige mobilitetsoplevelser eller -tjenester. Goodyear indgik partnerskab med Citroën for at få hjælp til at virkeliggøre deres vision om at udvikle en specialudviklet prototype af det kugleformede konceptdæk Eagle 360.

Citroën Skate og "pod"-koncepterne blev inspireret af ”The Urban Collëctif”, et fælles projekt for Citroën, den internationale hotelgruppe Accor og medieselskabet JCDecaux. Køretøjet og dækkene blev afsløret i Paris.

”Vi er stolte over at præsentere denne prototype af vores sfæriske konceptdæk som en integreret del af Citroën Autonomous Mobility Vision-konceptet”, forklarer Hans Vrijsen, Managing Director, Original Equipment hos Goodyear. ”Dets form gør Eagle 360-prototypen kompakt, adræt og manøvredygtig, ideelt til fremtidens urbane og selvkørende mobilitetsløsninger.

I mere end 120 år har Goodyear været som besat af innovationer og opfindelser. Efterhånden som mobiliteten har udviklet sig, har Goodyear indgået partnerskab med pionerer inden for alt fra måneforskning til hastighedsrekorder på land for at fremme forandring og nyopdagelser.

Goodyear præsenterede første gang Eagle 360-konceptet på Geneva International Motor Show i 2016, og fulgte op i 2017 med Eagle 360 Urban-konceptet. Time Magazine erklærede Eagle 360-konceptet for en af de 25 bedste opfindelser i 2016[1].

Eagle 360-prototypen er inspireret af disse koncepter og har flere innovative funktioner til fælles med dem, samtidig med at det også har sine egne nye funktioner:

Goodyear er en af verdens største dækproducenter. Goodyear beskæftiger omkring 72.000 personer og har 55 produktionssteder i 23 lande verden over. Virksomhedens to innovationscentre i Akron, Ohio og Colmar-Berg i Luxembourg arbejder målrettet på at udvikle state-of-the-art-produkter og tjenester, der sætter standarden for teknologi og performance i industrien. For yderligere oplysninger om Goodyear og virksomhedens produkter, se www.goodyear.eu.