Goodyear lancerer Ultra Grip WTT.   Dækket der fuldender den ultimative vinterdækfamilie til lastbiler

Goodyear lancerer Ultra Grip WTT. Dækket der fuldender den ultimative vinterdækfamilie til lastbiler

Bruxelles, 25. juni, 2010 – Goodyear lancerer sit første specialdesignede vinterdæk til anhængere, og tilbyder hermed det ultimative dækvalg til kombinationen af lastbiler og anhængere, der skal køre under strenge vinterforhold.  Goodyears Ultra Grip WTT (Winter Traction Trailer) er et supplement til styredækket Ultra Grip WTS og trækdækket Ultra Grip WTD. Med dette dæk har transportfirmaerne et komplet udvalg til de køretøjer, der møder sne, is og/eller lave temperaturer på deres vej.  Det nye dæk bringer det samlede antal af Goodyear vinterdæk til lastbiler op på 16 forskellige designs og dimensioner.

Goodyear Ultra Grip WTT hører sammen med dækserierne Ultra Grip WTS og Ultra Grip WTD, der yder suveræn performance under vinterforhold og holder flådens effektivitet på det maksimale niveau via et højt kilometertal, helårsanvendelse og fremragende manøvre- og bremseevne i sne. Ultra Grip WTT, der har de samme egenskaber som WTS og WTD, giver anhængeren forbedret vejgreb og øger derved lastvognstogets performance under alle vinterlige kørselsforhold.

Dette nye dæk viser endnu engang Goodyears engagement i fremstillingen af innovative produkter, der kan hjælpe transportfirmaerne med at få mest muligt ud af deres køretøjer.  “Dækket er et resultat af vores direkte reaktion på efterspørgslen fra markedet.  Transportfirmaer, især i de Nordiske lande, havde ønske om et vinterdæk i denne størrelse til anhængere, og vi har fremstillet det specielt til dem. Vi arbejder målrettet sammen med både transportfirmaer og producenter for at sikre, at vores produkter ikke blot opnår de ønskede resultater, men også for proaktivt at finde innovative måder til yderligere at forbedre driftsøkonomi, effektivitet og pålidelighed, "siger Boris Stevanovic, marketingdirektør for lastbildæk hos Goodyear Dunlop Tires Europe BV.

Ultra Grip WTS, WTD og WTT giver samme kilometertal som standard styre- og trækdæk.  De står også for en betydelig forbedret træk- og bremseevne på sne og is med mindst 10 % bedre træk, sammenlignet med standard styre- og trækdæk til langturs- eller regionalkørsel.  Desuden er dækkenes styreevne og stabilitet signifikant bedre på veje med sne og is.

Disse dæk har en ca. 10 % forbedret bremseevne i vådt føre i forhold til standard langturs- og regionaldæk.  Forbedringen skyldes hovedsageligt blokdesignet i dækmønstret, som har tætte lameller og et specialdesignet slidbanemateriale.

Vinterdækkenes betydning

Brugen af vinterdæk bliver vigtigere, ikke blot af hensyn til drift og sikkerhed, men også for at sikre, at dækkene overholder de forskellige nationale krav til vinterkørsel.  For at gøre identificeringen lettere, bruger Goodyear et logo med bjerge og en iskrystal til at vise dækkets vinterperformance.

Valget af det korrekte dæk bliver mere og mere afgørende. Derfor understreger Goodyear betydningen af at forstå, hvorfor disse dæk er så vigtige.   “De bestemmelser, der angår det rette valg af dæk til vinterforhold, kan variere fra land til land,” siger Stevanovic. “Ikke bare det, de kan også ændre sig, og det er ikke altid let at kende de nyeste regler.  Mange transportfirmaer antager, at et dæk, mærket med 'M+S', er egnet til alle vinterforhold. M+S-mærkede dæk er egnede til lejlighedsvis brug under vinterforhold, men M+S definerer dem ikke som vinterdæk.  En vigtig faktor, der ofte overses, er, at vinterdæk ikke blot er til sne- eller isdækkede veje.  De er også beregnet til kørsel ved lave temperaturer, og derfor er de også konstrueret til at yde topperformance på tørre veje."

Større sikkerhed og pålidelighed er de to vigtigste fordele ved vinterdæk.  Med vinterdæk kan standselængden, især på is, reduceres betydeligt, sammenlignet med standarddæk.  Vintertrækdæk betyder også mindre risiko for, at køretøjet sidder fast  eller bliver forsinket.  En slidbanedybde på 6 mm sikrer ikke blot, at køretøjet forbliver lovligt i denne henseende, men også at dækkets vinterperformance forbedres.

Ultra Grip WTT

Det nye Ultra Grip WTT fås i størrelsen 265/70R19.5. Dette er den mest populære størrelse til anhængerdæk i de Nordiske lande, hvor vinterdæk er absolut vigtige og ofte bruges på lastbilerne året rundt.   Vinterdækket Ultra Grip til anhængere er et supplement til udvalget af styre- og trækdæk, til særligt strenge vinterforhold.

Ultra Grip WTS

Udvalget af Goodyear Ultra Grip WTS omfatter ni dækstørrelser.  Blandt de mest populære størrelser findes 355/50R22.5 Ultra Grip WTS.  Dette er en unik størrelse i industrien, idet det har samme diameter som et 295/60R22.5 og giver en akselbelastningskapacitet på 7,5 tons.

Ultra Grip WTS's høje kilometertal skyldes den nyeste materialeteknologi og en forbedret kontaktflade, der er opnået gennem anvendelse af et specialtilpasset bæltedesign.  Udover forbedringer af kilometertallet er dækket også karakteriseret ved en jævnere slidprofil, gode styreegenskaber, bedre udskridningsmodstand i vådt føre og mere effektiv afvisning af sten.  Det fremragende træk i vådt føre er opnået via dækmaterialet og de rummelige lameller. Dækkene har plads til pigge, hvis det skulle være påkrævet.

Ultra Grip WTD

Det nye Ultra Grip WTD trækdæk fås i seks størrelser. Dette dæk er et supplement til Ultra Grip WTS-vinterstyredækket.  Goodyear anser disse to dæk for at være de toneangivende inden for industrien. En position, der nu understreges yderligere ved lanceringen af Ultra Grip WTT.

Et af Ultra Grip WTD's vigtigste egenskaber er slidbanemønstret.  Det bygger på 3D-BIS-teknologi (Block Interlocking System), der består af trapezformede lameller.  Kombineret med store mellemrum og lameltæthed giver disse egenskaber et suverænt træk i sne, på is og i vådt føre, samtidigt med jævnere slitage og større modstandskraft mod skader.

Lamellerne med 3D-BIS-teknologi har fine dækspor med tredimensionale bølgelignende former, og deres udseende kan bedst beskrives som vaffellignende.  Disse lamellers unikke form får slidbaneblokkene til at låse sig sammen, når dækket deformeres, hvorved der skabes en mere stiv og stabil kontaktflade.  Det er dette, der giver mange af de nævnte fordele.  Goodyear har taget patent på konceptet.

De adskilte blokke og det slidstærke dækmateriale øger trækket og vejgrebet i vådt føre og giver samtidig en jævn slidprofil og større kilometertal.  Forbedret modstand mod sten og stik skader er nogle af de ekstra fordele.  Dækmønstret har desuden en rillebredde og form, der giver en fremragende afvisning af sten.  Dækket har åbne skuldre, der øger trækket i sne og mudder så vel som sidegrebet.   Konstruktionen indeholder den nyeste teknologi, der giver stor holdbarhed og regummieringsevne. De specielt rummelige rillemønstre forbedrer sammen med forskudte 'Z'-lameller bremse- og trækevnen i sne med op til 25 %, og dækkene kan udstyres med pigge, hvis der er behov for endnu bedre vejgreb.

Lige som på Ultra Grip WTS og Ultra Grip WTT kan der på Ultra Grip WTD-dækket skæres nye riller og foretages regummiering.

Busser og rutebiler

Goodyear Ultra Grip-vinterdæk er også beregnet til busser og rutebiler.  Specialstørrelser af WTS-dækket anbefales til alle fire hjul på busser og rutebiler under alt andet end ekstreme vinterforhold.  Der findes også løsninger, der anbefales som ekstra trækdæk til busser og rutebiler ved blandet vinterdrift.  Ved ekstreme vinterforhold bør Ultra Grip WTD monteres på trækakslen.

Serien omfatter også styredækket Ultra Grip WTS City, der har forstærkede sidevægge med stor modstandsdygtighed over for påkørsel af kantsten. Dette dæk anbefales til alle fire hjul ved bykørsel.

Med lanceringen af Ultra Grip WTT dækker Goodyear, med deres Ultra Grip serie alle vinterdækbehov og sætter industriens standard inden for dette stadigt mere vigtige område.

Goodyear, med hovedkontor i Akron, Ohio, USA, er en af verdens største dækvirksomheder med 60 fabrikker i 25 lande, markedsvirksomheder over hele verden og omkring 71 000 ansatte, heraf ca. 17 000 i Europa. Goodyears produktudvikling har sat standarden for bilindustrien i over 100 år.

Goodyear tilbyder mere end 400 forskellige dæk, som fås i 55 størrelser til kommercielle køretøjer, busser og lastvogne. Med Fleet First, som er fællesnavnet for et omfattende servicekoncept for vognmandsforretninger, tilbyder Goodyear tjenesterne TruckForce service network, ServiceLine 24h vejassistance, FleetOnlineSolutions og de innovative regummieringsprocesserne Next Tread og TreadMax.

Goodyear Dunlop Nordic er en forretningsenhed for otte lande i Norden og Baltikum, med hovedkontor i Stockholm. Virksomheden har ca. 150 ansatte og gennemfører dele af produkttestene i nordlige Finland og Sverige.

For yderligere information om Goodyear og deres produkter, besøg www.goodyear.dk