Goodyear og Le Mans: samarbejdet bag Nascars tilbagevenden til La Sarthe

Goodyear og Le Mans: samarbejdet bag Nascars tilbagevenden til La Sarthe

Garage 56 bringer NASCAR tilbage til Le Mans for første gang i næsten 50 år. Når den franske trikolore vajer højt før dette års 24-timers Le Mans, vil en meget speciel bil være blandt »The Usual Suspects«. En Next Gen Chevrolet Camaro ZL1 bliver den officielle repræsentant i Garage 56.

Deltagelsen i Garage 56 er et partnerskab mellem NASCAR, Hendrick Motorsports, Chevrolet og Goodyear – alle blandt de mest succesfulde teams, producenter og dæk i sportens 75-årige historie – og den er en genforening af NASCAR med Le Mans for første gang i næsten fem årtier. Goodyear er stolt af at være en vigtig partner i dette spændende program.

I 1976 deltog to NASCAR-biler i det historiske løb, men mens Ford Torino og Dodge Charger fra dengang kun har en svag lighed med de moderne stockcar-biler som for eksempel Next Gen Chevrolet Camaro ZL1 i 2023, blev NASCAR-bilerne i begge æraer udstyret med Goodyear-dæk.

Det er næsten fem årtier siden, at NASCAR-biler sidst kørte i Le Mans, og det siger noget om Goodyears omfattende globale erfaring inden for både NASCAR og enduranceløb. Goodyear har medvirket til at bringe NASCAR tilbage til Circuit de la Sarthe gennem at har udvikle skræddersyede dæk, der passer til denne unikke udfordring.

NASCAR er den mest populære amerikanske motorsportsserie med en række kategorier og løb næsten hver weekend mellem februar og november. Seertallene kommer op på over 8 millioner, og i år oplevede Daytona 500 den højeste seerandel i de senere år på 15,16%1.

NASCAR vs. Le Mans: De væsentligste forskelle for Goodyear

Sammenlignet med NASCAR ligger 24-timers Le Mans på et helt andet niveau. Garage 56-deltageren kan overgå distancen i NASCAR's længste løb, Coca-Cola 600, syv gange, hvis den kører mere end 310 omgange. I 2022 tilbagelagde LMP2-vinderen Team JOTA 369 omgange (5.028 km) på Goodyear-dæk.

Derudover betyder skiftende vejrforhold og vedligeholdelse af bilen i hele 24 timer, at kørerne skal navigere i hele spektret af sigtbarhed og temperaturer. Ligesom NASCAR har Le Mans pitstop, der kan være afgørende for et stærkt løbsresultat. Ingeniørerne vil lægge forskellige strategier under løbet for at maksimere deres position i forhold til konkurrenterne.

I 2022 introducerede NASCAR og Goodyear 18-tommers dæk, hvilket er på linje med mesterskaber som World Endurance Championship. Der er indgået omfattende forskning og planlægning i udviklingen af dækket til NASCAR's ovaler og landevejsbaner. Dette forarbejde har lagt et godt fundament for udviklingen af Garage 56, hvor Goodyears årtier lange erfaring forenes med NASCAR og enduranceløb.

Ved Le Mans er Goodyears LMP2-dæk designet til at holde i flere timer med adskillige brændstofstop undervejs. LMP2-dækkene er fremstillet med en hårdere gummiblanding for at give teamene mulighed for at udnytte deres dæk optimalt som en del af løbsstrategien. I henhold til reglerne kræver NASCAR-løbet, at Goodyear-dæk holder til omkring 160 kilometer for at sikre, at kørerne kan skifte dæk under pitstop. Imidlertid kan et LMP2-dæk gennemføre op til fire stints på Le Mans, hvilket svarer til 600 kilometer.

Selvom pitstop er en naturlig del af Le Mans-løbet, foretrækker teamene normalt at gennemføre så få af dem som muligt, samtidigt med at de opretholder et konkurrencedygtigt tempo. Det skyldes, at kun to teammedlemmer ifølge WEC-reglerne må røre bilen samtidigt, hvilket medfører en større tidsstraf, når der skal skiftes to eller fire dæk under et stop.

“Tilstedeværelsen af Garage 56 er en sammensmeltning af to af Goodyears flagskibsprojekter," siger Ben Crawley, Director of Motorsport EMEA, Goodyear. “Den tekniske udfordring med at udvikle skræddersyede dæk til Garage 56's Le Mans-deltagelse forener to af Goodyears ekspertiseområder. Der er gået månedsvis af udvikling og forberedelser forud for dette projekt. Mange af komponenterne indeholder Goodyears nyeste teknologier, og vi glæder os simpelthen til at se, hvordan bilen og de nye teknologier klarer sig på banen."

(1) Sports Media Watch: Intet styrt, men dog et advarselsflag ved seertallene for Daytona 500 https://www.sportsmediawatch.com/2023/02/daytona-500-ratings-viewership-decline-fox/

Goodyear er en af verdens største dækproducenter. Goodyear beskæftiger omkring 74.000 personer og har 57 produktionssteder i 23 lande verden over. Virksomhedens to innovationscentre i Akron, Ohio og Colmar-Berg i Luxembourg arbejder målrettet på at udvikle state-of-the-art-produkter og tjenester, der sætter standarden for teknologi og performance i industrien. For yderligere oplysninger om Goodyear og virksomhedens produkter, se www.goodyear.com/corporate.