Goodyear er udnævnt til eneleverandør af dæk til LMGT3-kategorien i WEC og ELMS fra 2024

Goodyear er blevet udvalgt som eneleverandør af dæk til LMGT3-kategorien i FIA World Endurance Championship (WEC) og European Le Mans-serien (ELMS) i en treårig aftale fra og med 2024.

Udnævnelsen er resultatet af det udbud, som FIA og ACO lancerede i december sidste år, og som blev godkendt af medlemmerne af FIA World Motor Sport Council via en elektronisk afstemning.

Den nye, meget forventede klasse skal erstatte WEC's nuværende LMGTE Am- og ELMS' LMGTE-kategorier næste år Feltet vil omfatte nogle af de mest genkendelige og eftertragtede mærker af sportsvogne på jorden, så klassen vil helt sikkert blive en favorit blandt fansene, især ved 24-timers Le Mans. Ud fra et teknisk perspektiv vil kombinationen af biler med front-, midter- og bagmotor skabe et tæt løb og en interessant teknisk udfordring for Goodyear.

Goodyear vil udvikle helt nye dæk til kategorien ved hjælp af virksomhedens store erfaring fra de internationale GT3- og GTE-kategorier. Inden for enduranceløb er Goodyear i øjeblikket eneleverandør til LMP2-klassen i WEC og til både LMP2 og LMGTE i ELMS. Tilføjelsen af LMGT3 til Goodyears portefølje styrker virksomhedens position inden for international motorsport.

Udviklingen er allerede i gang, og der er planlagt flere tests i Europa og Nordamerika i løbet af 2023. Goodyear vil bruge en række forskellige baner til at udvikle og evaluere dækket, før det kommer i konkurrence. Fokus vil være rettet mod nogle af de baner, der er mest krævende for dækkene. Flere GT3-producenter vil være involveret i testprocessen.

Ligesom ved andre enduranceprojekter vil dækkenes levetid være et vigtigt fokusområde. Goodyear sigter som minimum efter at opnå dobbelte stints på alle Grand Prix-baner og tredobbelte stints på Le Mans. Yderligere oplysninger om dækudviklingen vil blive offentliggjort i god tid.

Ben Crawley, Director of Motorsport EMEA, Goodyear: "Vi er glade for at indlede en ny æra med LMGT3 i WEC. Nyheden er et bevis på Goodyears engagement i virksomhedens langsigtede løbsprogram, og alle i teamet ser frem til en spændende sæson i 2024 og de efterfølgende sæsoner.

"Den nye kategori udgør en fascinerende teknisk udfordring. Der er en lang række forskellige biler med i kategorien, og det nye dæk skal opfylde kravene fra dem alle. I løbet af testprocessen vil vi arbejde direkte sammen med nogle af de førende GT3-producenter, hvilket vil give forskellige udfordringer på grund af deres forskellige motorkonfigurationer og setup-filosofier. Vi udvikler nye dæk ved at forene nye teknologier med vores erfaringer og ekspertise fra andre verdensmesterskaber over hele verden.”

Goodyear er en af verdens største dækproducenter. Goodyear beskæftiger omkring 74.000 personer og har 57 produktionssteder i 23 lande verden over. Virksomhedens to innovationscentre i Akron, Ohio og Colmar-Berg i Luxembourg arbejder målrettet på at udvikle state-of-the-art-produkter og tjenester, der sætter standarden for teknologi og performance i industrien. For yderligere oplysninger om Goodyear og virksomhedens produkter, se www.goodyear.com/corporate.