Fra F1-dominans til Le Mans-sejre: Goodyear fejrer motorsportssucces ved sit 125-års jubilæum

Goodyear har vundet flere Grand Prix-præmier i Formel 1 end nogen anden dækproducent og har i årtier haft succes i NASCAR og enduranceløb. Goodyear fremhæver herunder de dækteknologiske milepæle i firmaets hæderkronede Le Mans-historie.

24-timers Le Mans har skabt mange gyldne øjeblikke for Goodyears mærkevarefamilie, der har rekorden med i alt 49 kombinerede sejre for Goodyear, Dunlop og Avon. 100-års jubilæet for enduranceklassikeren falder sammen med en anden betydningsfuld milepæl, nemlig Goodyears 125-års jubilæum. Goodyear har været dybt involveret i motorsport på globalt plan i en stor del af denne periode, lige fra lastvognsløb til NASCAR, fra Formel 1 til Le Mans, bl.a. med flere Formel 1-sejre end nogen anden dækproducent, en imponerende række af direkte sejre i Le Mans og et partnerskab med NASCAR, der slår alle rekorder.

Præstationer i Le Mans

Hollywoods magi bragte for nylig kampen mellem Ford og Ferrari fra 1966 op på det store lærred. Den fængslende historie om Bruce McLaren og Chris Amon, der sejrede i et løb, som placerede Ford på det globale motorsportskort, blev båret af Fords leders ønske om at slå Ferrari. Det faktum, at Ford skiftede til Goodyear under løbet, satte ekstra krydderi på historien og understregede, hvor afgørende dækperformance er i Le Mans.

Men det var et år tidligere, at Goodyear tog sin første Le Mans-sejr, monteret på en Ferrari. North American Racing Team (NART), under ledelse af den amerikanske Ferrari-importør og tredobbelte Le Mans-vinder Luigi Chinetti, valgte amerikanske Goodyear-dæk, og det fik indflydelse på resultatet. På trods af at elektriske problemer kostede Masten Gregory og Jochen Rindt en time i pitten, bragte deres tempo dem ubønhørligt frem i rækkerne. Det var den første sejr til en privatkører siden 1957 og den første Le Mans-sejr for Goodyear-dæk, samme år som Goodyear gik ind i Formel 1.

Dækteknologi, anno 1965: Goodyear-dæk havde i denne periode et karakteristisk slidbanemønster. Det skulle ikke blot sikre dækkets ydeevne i al slags vejr, det gav også føreren en mere progressiv feedback i en tid, hvor downforce var mindre, og hvor bilerne kunne drifte i elegant stil.

Efter at have vundet med Ferrari og Ford spillede Goodyear fire år senere en vigtig rolle i Porsches første Le Mans-sejr. Det legendariske tyske bilmærke vandt sit første Le Mans i 1970, da den slanke 917K tog en dominerende sejr med fem omgange hjem. Hans Herrmann og Dickie Attwood styrede den frygtindgydende Porsche, der blev tæmmet af et sæt skræddersyede Goodyear-dæk i et løb med konstant skiftende vejrforhold.

Dækteknologi, anno 1970: Dækkets krydslagsdesign havde en iboende fordel i racerløb på grund af det stærke herredømme over bilen ved grænsen for vejgreb. Tilpasningen af dette Goodyear-dæk til 917K blev starten på et tæt forhold mellem Porsche og Goodyear i den næste æra af enduranceløb.

Goodyear blev derefter det dominerende dæk på Le Mans og vandt otte sejre i det efterfølgende årti. Matra Simca vandt tre gange på Goodyear og benyttede således Le Mans til at vise den franske bilindustris styrke på hjemmebane. En af disse sejre var meget speciel for Graham Hill. Formel 1-verdensmesteren fra 1962 og 1968 var stadig fast Grand Prix-deltager, men der var et andet mål, som holdt hans ambitioner i gang. Fem Monaco-sejre og hans Indy-sejr i 1966 betød, at "Triple Crown", som føjede en Le Mans-sejr til hans eftermæle, var inden for rækkevidde. Det blev i sit tiende og sidste 24-timersforsøg, at han sammen med Le Mans-legenden Henri Pescarolo vandt for Matra på Goodyear-dæk.

Monacos Grand Prix, 24-timers Le Mans og Indianapolis 500. Tre af de største sportsbegivenheder i verden. At vinde dem alle tre beviser en kørers alsidighed, men kun Hill har formået at opnå Triple Crown. Set fra dækindustriens synspunkt er alle tre ikoniske events blevet vundet mange gange på Goodyear, hvilket understreger omfanget af virksomhedens globale motorsportshistorie.

En af legenderne i Le Mans er Jacky Ickx, og Goodyear var valget ved hans første sejr med Mirage i 1975 og starten på hans sejrsstime med Porsche et år senere.

Dækteknologi i 1970erne: Både i Formel 1 og sportsvognsløb har ingeniører fundet en magisk formel kaldet downforce. Innovationer inden for luft- og rumfart satte fart på udviklingen, blandt andet af de opadvendte vinger, der presser bilens dæk ned mod jorden og giver en massiv forbedring af vejgrebet i kurverne. Kræfterne var noget, som producenterne af racerdæk ikke havde oplevet før, men Goodyear gjorde en ekstra indsats for at håndtere dem. Slicks erstattede profildæk, og kontaktfladen matchede nu downforce-niveauerne.

I 1980'erne blev gruppe C-formatet indført. Enorme tunneler under bilen med en vakuumskabende "venturi"-effekt øgede downforcen yderligere. Ikoniske biler som Porsche 956 og 962 vandt på Goodyear-dæk i racerløb rundt om i verden, og i 1990 vandt Jaguar på Le Mans. Den episke 7-liters V12-dynamo pressede Jaguaren op på 368 km/t, hvilket sammen med F1-niveauet af downforce gav Goodyear nye muligheder for at indføre teknologi, der allerede var afprøvet på virksomhedens vejdæk.

1980´ernes dækteknologi Radialdækkonstruktionen blev tilpasset Goodyears racerdæk. Overgangen til fælge med større diameter i enduranceløbene afspejlede tendensen i superbiler, og den massive downforce krævede utrolig præcis håndtering med et dæk, der kunne modstå de enorme kræfter, der genereres i hurtige kurver.

Goodyears succes med Porsche fortsatte op gennem halvfemserne med yderligere tre sejre, blandt andet med en anden legende, Tom Kristensen, der vandt sin første sejr med Goodyear og Porsche i 1997. Goodyear fokuserede derefter på NASCAR og andre løbskategorier, før de vendte tilbage til enduranceløb i 2020 i LMP2-kategorien.

Nutidens dækteknologi: Tilbage i 1997 medbragte Goodyear specialdesignede dæk til kvalifikationen og en række forskellige mulige kørselsforhold. Det viste innovation og ambitioner i en tid med overskud og uudtømmelige producentbudgetter. Sidste år vandt Jota LMP2-klassen i Le Mans med mindre power end den samlede vinder fra 1997 og med en enkelt dimension af Goodyear-dæk til tør bane, som gav en alsidig ydeevne uanset temperaturen. De kørte 108 km længere på 24 timer end den samlede vinder fra 1997 på mindre brændstof og færre dæk, hvilket viser, at LMP2 er et mere bæredygtigt løbsformat og gør det til en relevant udfordring for Goodyear.

Ud over Le Mans: Global succes, født i USA

Lige siden motorsportens begyndelse har Goodyear betragtet motorsporten som et sted at lære og udvikle sig. Dette er stadig tilfældet i dag, og det er kernen i Goodyears racerløbsfilosofi. Goodyears første indtog i racerløb, og virksomhedens første sejr, kom da Henry Ford valgte Goodyear til sin bil, som vandt i et Detroit Driving Club-løb i 1901.

I Indianapolis 500-løbet i 1919 blev 100 mph-grænsen (160 km/t) brudt af Howdy Wilcox, der kørte sin Peugeot til sejr på Goodyear-dæk. Andre otte af de ti første, der kørte over målstregen, brugte Akronmade-dæk. To af kørerne gennemførte de 500 miles på ét sæt Goodyear-dæk, hvilket afspejler den stræben efter ydeevne og slidstyrke, som er kernen i Goodyears virksomhedsprincipper.

Fra NASCAR til hele verden

I 1950'erne stormede Goodyear ind på stockcar-området samtidig med den enorme vækst i det mesterskab, der nu er kendt som NASCAR. Den første Daytona 500-sejr blev vundet i 1960, og i 1962 var der flere af NASCAR-løbsvindere, der havde valgt Goodyear-dæk end noget andet mærke.

I Formel 1 fik Richie Ginther Goodyears navn optaget i bøgerne over vinderrekorder samme år som Gregory og Rindt gjorde det med Le Mans. Dækproducenterne kæmpede om æren i den efterfølgende periode, og dækudviklingen var lige så afgørende for succes som motor- og chassis-teknologi. I 1971 og 1973 arbejdede Jackie Stewart og Tyrrell tæt sammen med Goodyear for at vinde dominans i denne frygtindgydende æra. Stewart trak sig tilbage i slutningen af 1973, men arbejdede tæt sammen med Goodyear om at udvikle vejdæk i mange år derefter.

Fra 1973 til 1977, i en periode med åben dækkonkurrence, blev alle Grand Prix vundet på Goodyear. Emerson Fittipaldi, Niki Lauda og James Hunt blev optaget i Goodyears Hall of Fame for vindere af verdensmesterskaber. Ind i 1980'erne var Nigel Mansell, Alain Prost og Ayrton Senna Goodyears turbogiganter i en æra med intense kræfter og bitre rivaliseringer mellem kørerne. I 1990'erne var Michael Schumacher mesteren, der hentede sine to første sejre hjem i en Benetton på Goodyear-dæk, inden det altdominerende Williams-team gjorde en ende på Goodyears tre årtiers dominans i F1 med titler til Damon Hill og Jacques Villeneuve.

Mellem 1965 og 1998 opnåede Goodyear 368 Grand Prix-sejre i Formel 1, en rekord, der stadig gælder i dag. I dag deltager Goodyear i en række internationale mesterskaber med intens konkurrence, lige fra FIA World Endurance Championship med 24-timers Le Mans til FIA European Truck Racing Championship. NASCAR-partnerskabet fortsætter som et af de længstvarende sportssamarbejder i historien, hvor Goodyear har været en betroet partner i næsten syv årtier. Ved 24-timers Le Mans i 2023 forenes Goodyears verdener fra NASCAR og Le Mans i det innovative Garage 56-projekt.

Goodyears Le Mans-Hall of Fame

Porsche WSC95

4.909,6 km

Goodyears største motorsportsøjeblikke

1901 Goodyears første forsøg med deltagelse i racerløb. Den første sejr kom, da Henry Ford valgte Goodyear til sin bil, som vandt et Detroit Driving Club-løb

1913 Charlie Stutz brugte Goodyears eksperimentelle dæk til at komme på podiet i Indianapolis 500

1919 Barrieren på 100 mph (160 km/t) blev brudt i Indianapolis af Howdy Wilcox, der kørte sin Peugeot til sejr på Goodyear-dæk

1954 Goodyears begynder at køre i NASCAR

1960 Den første Daytona 500-sejr på Goodyear-dæk

1960 Goodyear vandt sit første internationale racerløb med Stirling Moss og Maserati i det cubanske Grand Prix.

1965 Goodyear går ind i Formel 1 og vinder det mexicanske GP med Richie Ginther og Honda.

1965 Goodyears første sejr i Le Mans, sammen med Ferrari

1965 Craig Breedloves raketdrevne bil på Goodyear-dæk bliver det første landbaserede køretøj, der overskrider 600 mph (965 km/t).

1966 Goodyear vinder sit første verdensmesterskab i Formel 1 med Jack Brabham

1966 Den ikoniske Ford GT40 vinder på Goodyear-dæk i Le Mans 1966

1970 Porsche vinder sit første Le Mans med den legendariske 917 og Goodyear

1970 Goodyear vinder på Nürburgring Nordschleife for første gang, da Vic Elford og Kurt Ahrens vinder for Porsche

1973 Alle Formel 1 Grand Prix-løb vindes på Goodyear

1976 Goodyear og NASCAR kører i Le Mans

1987 Gerhard Berger henter Goodyears Grand Prix-sejr nummer 200 i Formel 1, da han vinder i Adelaide

1991 Ayrton Senna og McLaren vinder i Interlagos og giver Goodyear deres F1 Grand Prix-sejr nummer 250.

1994 Damon Hill og Williams henter Goodyears F1 Grand Prix-sejr nummer 300 hjem i Barcelona

1997 Jacques Villeneuve vinder Goodyears F1 Grand Prix-sejr nummer 300 i Barcelona

2020 Goodyear vender tilbage til Le Mans

2020 Goodyear udnævnes til dækpartner for British og World Touring Car Championship

2022 Højdepunktet inden for lastbilløb bliver FIA Goodyear European Truck Racing Championship

2023 NASCAR kører med i Le Mans for første gang siden 1976, på Goodyear-dæk

2023 Goodyear vælges som LMGT3-leverandør til FIA World Endurance Championship og den europæiske Le Mans-serie fra 2024

Goodyear er en af verdens største dækproducenter. Goodyear beskæftiger omkring 74.000 personer og har 57 produktionssteder i 23 lande verden over. Virksomhedens to innovationscentre i Akron, Ohio og Colmar-Berg i Luxembourg arbejder målrettet på at udvikle state-of-the-art-produkter og tjenester, der sætter standarden for teknologi og performance i industrien. For yderligere oplysninger om Goodyear og virksomhedens produkter, se www.goodyear.com/corporate.