Goodyear og Le Mans: Sejre i både den virtuelle og den virkelige verden

Goodyear og Le Mans: Sejre i både den virtuelle og den virkelige verden

Som officiel partner til Le Mans Virtual Series udvider Goodyear sin relation til arrangørerne af verdens mest berømte enduranceløb til den digitale sfære. Med i alt 14 sejre knyttet til deres navn har Goodyear en lang og sagnomspundet historie ved 24-timers Le Mans. På det seneste har dækmærkets aftale som eneleverandør af dæk til LMP2 ved Le Mans og også til FIA World Endurance Championship (WEC) og den europæiske Le Mans-serie (ELMS) gjort virksomheden til en vigtig partner for det prestigefyldte arrangement. Udvidelsen af dette samarbejder til den virtuelle sfære er det næste skridt på en Le Mans-rejse, der begyndte i 1965, da Masten Gregory og Jochen Rindt vandt for Ferrari.

Denne tradition er videreført i nyere tid efter Goodyears tilbagevenden til Le Mans i 2020. I 2021-udgaven leverede Goodyear dæk til alle LMP2-team, akkurat som de gør i alle runder af WEC- og ELMS-mesterskaberne i deres egenskab af officiel partner til arrangørerne bag Le Mans, Automobile Club de l’Ouest (ACO). Skridtet ind i den computerskabte verden med 24-timers Le Mans Virtual- og Le Mans Virtual-serien er det nyeste kapitel i Goodyears historie ved Circuit de la Sarthe i Nordvestfrankrig.

”Goodyear har længe været tilknyttet og haft partnerskab med 24-timers Le Mans, og vi var glade for at vende tilbage til løbet i 2020”, siger Ben Crawley, Goodyears Motorsport Director. ”Siden da er vores engagement blevet endnu større, og vi støtter nu 26 biler i 2021-løbet. Le Mans Virtual-serien er et fascinerende supplement til det virkelige løb, og den formidler den samme følelse af enduranceløb, som man oplever ved WEC og ELMS, så vi er vildt begejstrede for at være med. E-sport er i vækst, industrien boomer, og teknologien er helt utrolig. Både på den virkelige racerbane og i den virtuelle verden giver globale motorsportsarrangementer som 24-timers Le Mans Goodyear en platform til at nå millioner af fans over hele verden.”

”Le Mans Virtual-serien er ikke blot et tilbud til fans af enduranceløb om et fix til at komme igennem lavsæsonen – langt fra! I og med at e-sport er i konstant vækst, er den en vigtig del af enduranceløb, og vi vil gerne være med på et højt niveau. De teknologiske fremskridt giver Goodyear mulighed for at drage sammenligninger mellem virtuelt og virkeligt race, så vi kan tage det, vi lærer i den virtuelle verden, med os til et endnu større engagement i motorsporten.”

Le Mans Virtual-seriens synlighed er overvældende. Den prisvindende 2020-udgave af 24-timers Le Mans Virtual tiltrak et publikum på mere end 14,2 millioner via transmission i 57 forskellige lande på højprofilerede netværk som Eurosport, ESPN og Sky Sports1. Le Mans Virtual-seriens rækkevidde er dog ingen overraskelse. Hele e-sportsindustrien boomer. Det forventes, at 474 millioner mennesker vil have set en e-sportsbegivenhed i løbet af 2021. Ved at nå et publikum af dette omfang har det været muligt at nå indtægter fra hele verden på 947 millioner dollar sidste år2.

I den virtuelle verden er Goodyear ikke blot involveret i Le Mans Virtual-serien. Gennem virksomhedens vidtstrakte partnerskaber med motorsportsserier over hele kloden, er Goodyears navn også synligt på andre e-sportsplatforme. En af disse er WTCR – FIA World Touring Car Cups eget e-sportsmesterskab, hvor Goodyear er med som eneleverandør af dæk og officiel partner til virkelighedens mesterskab og når fans af touringcarløb over hele verden.

(1) Kilde: https://motorsportgames.com/24-hours-of-le-mans-virtual-record-viewership/

(2) Kilde: bbc.co.uk

Goodyear er en af verdens største dækproducenter. Goodyear beskæftiger omkring 72.000 personer og har 55 produktionssteder i 23 lande verden over. Virksomhedens to innovationscentre i Akron, Ohio og Colmar-Berg i Luxembourg arbejder målrettet på at udvikle state-of-the-art-produkter og tjenester, der sætter standarden for teknologi og performance i industrien. For yderligere oplysninger om Goodyear og virksomhedens produkter, se www.goodyear.eu.