Goodyear præsenterer deres første AA-klasse konceptdæk på IAA-messen i Hannover

Goodyear præsenterer deres første AA-klasse konceptdæk på IAA-messen i Hannover

– I dag annoncerede Goodyear, at det første AA-mærkede lastbildæk kommer på markedet i nærmeste fremtid. Et første udkast til dækket bliver fremvist på stand B22 på IAA-messen for erhvervskøretøjer, 2012, i Hannover, Tyskland. Dækket skal vise fremskridtene på AA-dækket, som i øjeblikket er under yderligere udvikling og testning for at sikre, at det overholder alle de ambitiøse mål, Goodyears ingeniørteam har opstillet.

Udviklingen af et AA-dæk er et stort teknologisk spring, der fører til dæk, der får et A både i vådgreb og brændstofeffektivitet ifølge den nye dækmærkningsforordning, som bliver obligatorisk pr 1. november[1]. Det europæiske dækmærke ligner de eksisterende mærker for energieffektivitet (som fx på husholdningsapparater), hvor A er det bedst performende dæk i sin kategori, og G er det dårligst performende[2]. Dækmærket oplyser forbrugerne om tre vigtige performancekriterier for dækket, nemlig brændstoføkonomi, vådgreb og udvendig rullestøj.

Konceptdækket indeholder navnebeskyttet teknologi udviklet af Goodyear på virksomhedens innovationscenter i Luxembourg. Herunder udviklingen af en materialeteknologi, en forbedret slidbanestruktur og en tilpasset fremstillingsteknik. Konceptdækket vist i dimensionerne 385/55R22.5.

Goodyear har besluttet ikke at løfte sløret for det aktuelle slidbanedesign på dette stadium. I stedet viser konceptdækket et kreativt dækmønster, der fremhæver dækkets performance i form af to mærkningsikoner, en brændstofpumpe på den ene side og en regnsky-ikon på den anden, ledsaget at to A'er.

"Vi er stolte over at kunne offentliggøre, at Goodyear snart lancerer det første AA-lastbildæk" sagde Henk Van Tuyl, Director Tire Technology Commercial Tires Europa, Mellemøsten og Afrika. “Det nye dæk er et teknologisk gennembrud, som vil give Europas flåder et forbedret vådgreb og en forbedret brændstofeffektivitet. For at give nogle konkrete eksempler er forskellen mellem et helt nyt sæt A-mærkede dæk og et sæt F-mærkede dæk, at lastbilens brændstofforbrug kan reduceres med op til 15 %, hvilket vil sige omkring 7.000 euro om året.[3] Forskellen mellem et A-mærket dæk og et F-mærket dæk, når det gælder vådgreb ved fuld opbremsning, kan være op til 30 % kortere bremselængde. For en typisk lastbil, der kører med 80 km/t, betyder dette en 25 m kortere bremselængde.[4]"

Klasse A dæk er ikke noget nyt hos Goodyear. Goodyears trailerdæk LHT II kan bryste sig af et EU-mærkat med A-klassificering inden for brændstofeffektivitet i to dækdimensioner[5], og det har endda været på markedet siden 2010. I øjeblikket scorer omkring 50 procent af Goodyears og Dunlops lastbildæk et C/C eller bedre, hvilket er et imponerende bevis for, hvor suverænt Goodyears premiumprodukter performer. Foreningen for den tyske gummiindustri beskriver dækkene med C/C og derover som meget gode og dæk med A/C – A/A og C/A – A/A som dæk af usædvanlig høj kvalitet.

_______________________

[1] Dæk testet efter de krav, der er fastlagt i EU-forordning 1222/2009 og medfølgende implementeringsbestemmelser.

[2] Klasse G vises på mærkaten, men vil ikke blive brugt til lastbildæk. Den laveste klasse for lastbildæk bliver F.

[3] Beregningerne er resultatet af test udfør af Goodyear Innovation Centre Luxembourg i 2012, og de er baseret på følgende antagelse: Gennemsnitligt forbrug for køretøj 32,3l/100 km → 323 l/1.000 km → 14,7 % mulig besparelse = 47,5 l mindre brændstofforbrug pr. 1.000 km → brændstofpris 1,50 euro/liter = 71,25 euro/1.000 km → 100.000 km kilometer/år = 7,125 euro i besparelse pr. år.

[4] Beregningen er baseret på en typisk lastbil med semitrailerkørsel med 40 tons GTW.

[5] LHT II-dimensioner385/55R22.5 og 435/50R19.5

Goodyear Dunlop Nordic er en forretningsenhed, der består af otte lande i Baltikum og Norden, med hovedkontor i Stockholm. Goodyear Dunlop Nordic har ca. 140 medarbejdere, og en del af produkttestaktiviteterne er placeret i det nordlige Finland og Sverige. Goodyear- er en af verdens største dækproducenter. Virksomheden beskæftiger ca. 70.000 personer og producerer sine produkter på mere end 60 fabrikker fordelt på 25 lande over hele verden. Dunlop- er en af verdens førende producenter af High Performance- og Ultra High Performance-dæk med en imponerende sejrsrække inden for motorsportern. Dunlops store erfaring inden for racerløb har medført innovative teknologier for dæk udviklet til hverdagsbrug. Samt Fulda, Sava, Kelly och Debica.

Yderligere oplysninger om Goodyear finder du på Goodyear www.goodyear.dkYderligere oplysninger om Dunlop finder du på www.dunlop-tires.dk ellerwww.dunlopmotorcycle.eu.