Ikoner på og over stadion: Goodyears sportshistorie

Ikoner på og over stadion: Goodyears sportshistorie

Goodyear-brandet har længe været synonymt med sport over hele verden. Gennem partnerskaber med nogle af verdens førende teams og denikoniske Goodyear Blimp har virksomheden været en fast bestanddel afnogle af de største sports- og underholdningsbegivenheder på jordkloden.Dette forhold til elitesporten har været med til at gøre Goodyear til et af demest genkendelige brands i verden.

Den allerførste Goodyear Blimp gik i luften i 1910, og Goodyear var en vigtigpioner i udviklingen af denne nye form for lufttransport. I 1950'ernebegyndte man at bruge Goodyears Blimp til tv-dækning fra luften. Debuteni branchen var dækningen af Rose Parade og den amerikanske collegefootball-kamp Rose Bowl i 1955. Siden da har Goodyears Blimp været enfast tradition ved sports- og kulturbegivenheder over hele kloden, lige fraSuper Bowl til kongelige bryllupper og meget derimellem.

I dag er et trekløver af Goodyear Blimps udstationeret rundt omkring i USA,og de deltager hvert år i omkring 200 begivenheder, blandt andet Daytona500, Super Bowl og PGA Tour-golfturneringer. I de senere år er GoodyearsBlimp desuden vendt tilbage til Europa, hvor den har overfløjet løb som 24-timers Le Mans, Nürburgring såvel som millioner af tilskuere i byer somLondon, København, Bled og Milano.

Nutidens model er et halvstift luftskib, og Goodyears Blimp er i stand til at"parkere" på himlen helt ubevægeligt og lydløst. Denne egenskab gør denperfekt til at optage direkte tv-billeder fra den bedste tilskuerplads medmindre støj og forstyrrelse end en helikopter. Den er nærmest perfekt til denervepirrende øjeblikke lige før kampen fløjtes af!

I de seneste årtier har Goodyear haft partnerskaber med Bayern München,Juventus og Boca Juniors, som hver især er de mest succesfulde hold ihenholdsvis Tyskland, Italien og Argentina. Et partnerskab med detengelske fodboldhold Wolverhampton Wanderers opstod i forbindelse medbyens Goodyear-fabrik og kom til at styrke en lokal relation, der strakte siglangt ud over fodboldbanen.

Et andet lokalt partnerskab inden for sporten er Goodyears engagement iNBA-basketballholdet Cleveland Cavaliers. Under dette partnerskab varden mest scorende NBA-spiller nogensinde, LeBron James, med på holdetog bar Wingfoot-symbolet på sin trøje. Ikke alene er Cavaliers det lokalehold, hvor Goodyear har sit hovedkvarter, men både Goodyear og Jameskommer fra byen Akron. Det bringer naturligvis de to lokale ikoner tætteresammen. Det var desuden LeBrons kone Savannah James, der døbte dennye Wingfoot Two Goodyear Blimp i 2016.

Motorsport har været en stor del af Goodyears sportshistorie, især påracerbanerne, hvor succes ikke blot har bidraget til at promovere mærket,men også har drevet nye teknologier og innovationer frem. Som NASCAR'sofficielle dæk har Goodyear været en integreret del af Nordamerikas mestpopulære motorsportsserie i årtier, og med 368 Formel 1 Grands Prix-sejre– flere end nogen anden dækproducent – har succesen efterhånden bredtsig til hele verden. I dag finder man Goodyears førende teknologi i næstenalle tænkelige former for motorsport, lige fra elektrisk til endurance og fraoffroad til stockcars.

Goodyear har været tæt forbundet med sporten i det meste afvirksomhedens 125-årige historie. Måske skyldes det Goodyear Blimpstilstedeværelse på himlen over nogle af verdens største begivenheder,måske partnerskaber med legender på fodbold- og basketballbanen ellermåske udviklingen af teknologi på racerbanen, ét er sikkert, Goodyear erblevet et brand, man umiddelbart genkender.

Goodyear er en af verdens største dækproducenter. Goodyear beskæftiger omkring 74.000 personer og har 57 produktionssteder i 23 lande verden over. Virksomhedens to innovationscentre i Akron, Ohio og Colmar-Berg i Luxembourg arbejder målrettet på at udvikle state-of-the-art-produkter og tjenester, der sætter standarden for teknologi og performance i industrien. For yderligere oplysninger om Goodyear og virksomhedens produkter, se www.goodyear.com/corporate.