Klar til elektrificeret performance: Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6

Klar til elektrificeret performance: Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6

Goodyear Eagle F1-familien har længe være benzinkørerenes førstevalg, men med lanceringen af Asymmetric 6 har Goodyear også inkorporeret designelementer, der passer til de specifikke krav til high-performance elektriske køretøjer (EV’er).

Hvert eneste dæk i Goodyears sortiment er forberedt til elbiler, men Eagle F1 Asymmetric 6 er specialdesignet med producentens krav til elbiler i tankerne. Salget af elektriske køretøjer (både EV og hybrid) udgjorde 40 % af nye biler, der blev solgt i Danmark i 2021, hvor næsten alle de større bilproducenter havde en elbil med i deres produktsortiment[1].

De nylige lanceringer fra førende producenter af premium sports- og performancebiler har udvidet listen af elbiler, der kan accelerere hurtigere end mange superbiler. Goodyear har erfaring med at udvikle dæk til ultra high performance-elbiler og leverer dæk til biler som Audi e-tron GT quattro og RS e-tron GT, Porsche Taycan og flere Tesla-modeller.

Goodyears viden om elbiler og motorsport er årsagen til, at virksomheden blev valgt som leverandør af en racerløbsvariant af Eagle F1-familien til den fuldelektriske FIA ETCR – eTouring Car World Cup. Goodyear har udviklet et unikt racerdæk med slidbane til de 670 HP stærke elektriske racerbiler og anvender det lærte til virksomhedens nyeste generation af dæk som f.eks. Eagle F1 Asymmetric 6

Teknologen er målrettet mod forbedring af rækkevidden

Innovationerne i Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 omfatter blandt andet en reduktion af dækkets samlede vægt2 og et aerodynamisk dæksidedesign til at håndtere turbulens og luftstrømme omkring dækket og siden af køretøjet. Virksomhedens nye gummiblanding reducerer rullemodstanden og øger dermed dækkets rækkevidde2.

En lydløs motor betyder, at vejstøjen bemærkes mere i elbiler. Goodyear har indført et støjdæmpende slidbanemønster, der reducerer lyden med 1 dB i hele sortimentet og op til hele 2 dB i udvalgte dimensioner. Dette hjælpes på vej af tyndere lameller i forhold til Asymmetric 5 og en innovativ radial, skråtstillet rille, der dæmper støjfrekvenserne[2].

Performance gør en forskel

Goodyear har rettet en masse opmærksomhed mod udviklingen af den adaptive kontaktflade og forbedring af kaviteten for at tilpasse dækkene til de tungere og kraftigere køretøjer.

Laurent Colantonio, Technology Director Consumer Tires EMEA: ”Vores mål har været at blive klar til den næste generation af performancebiler. Med innovationer, der understøtter motorydelsen, håndteringen og trækkraften i de superkraftfulde EV’er, kan Goodyears Eagle F1 Asymmetric 6 byde på fantastiske køreegenskaber med tilsvarende forbedringer af effektiviteten. En betydelig reduceret rullemodstand hjælper på batteriets rækkevidde, da der bruges mindre energi. Desuden hjælper udformningen af dæksiden på aerodynamikken ved høje hastigheder. Bilisterne har det sjovt med deres elbiler. Den hurtigere acceleration matches ofte af forbedrede styreegenskaber og en generelt bedre vejrespons. Med et designs der er målrettet styrepræcision og håndtering er Eagle F1 Asymmetric 6 i stand til at levere varen til en verden af elektrificeret performance.

Goodyears fokus på både performance og bæredygtighed viser sig tydeligt ved brugen af bio-harpiks og andre bæredygtige materialer i Eagle F1 Asymmetric. Som et billede på Goodyears udvikling mod et fuldt bæredygtigt dæk, indeholder slidbanen på Goodyear F1 Asymmetric 6 næsten tre gange så meget bio-harpiks og dobbelt så mange bæredygtige materialer som forgængeren.

Du kan læse mere information om Goodyears Better Future-strategi her.

[1] ACEA.BE – Uddrag 2022.04.05 - https://www.acea.auto/fuel-pc/fuel-types-of-new-cars-battery-electric-9-1-hybrid-19-6-and-petrol-40-0-market-share-full-year-2021/
[2] Reduceret rullemodstand, vægt og støj sammenlignet med forgængeren Eagle F1 Asymmetric 5.

Goodyear er en af verdens største dækproducenter. Goodyear beskæftiger omkring 72.000 personer og har 55 produktionssteder i 23 lande verden over. Virksomhedens to innovationscentre i Akron, Ohio og Colmar-Berg i Luxembourg arbejder målrettet på at udvikle state-of-the-art-produkter og tjenester, der sætter standarden for teknologi og performance i industrien. For yderligere oplysninger om Goodyear og virksomhedens produkter, se www.goodyear.eu.