KTM-VINDERE I IDM 2010 VÆLGER DUNLOP SPORTSMART TIL RC8R-STREETBIKE

KTM-VINDERE I IDM 2010 VÆLGER DUNLOP SPORTSMART TIL RC8R-STREETBIKE

Straks efter at det østrigske superbike-firma KTM havde vundet de tyske motorcykelproducenters prestigefyldte Superbike IDM 2010 på Dunlop-dæk, valgte firmaet også Dunlops SportSmart-dæk til deres gadeversion af den sejrende RC8R-cykel.

SportSmart-dækket er det naturlige valg for KTM, når de introducerer Dunlops pionerteknologi på gaderne, især da dækkene jo allerede har vist hvad de kan på bane, ikke bare ved IDM men også ved Moto2. Dunlop er eneleverandør af racerdæk i begge mesterskaber.

Den tyske IDM-serie tester en bred vifte af gadesuperbikes mod hinanden, lige fra de enormt momentstærke V-twins fra KTM og Ducati til Honda’s, Yamaha’s, Suzuki’s, Kawasaki’s og BMW’s blødere highpower multicylinder-våben.

Hver motortype udsætter dækkene for vidt forskellige stresspåvirkninger. Dunlop-dækkenes evne til at håndtere disse vidt forskellige udfordringer er blevet demonstreret til overflod i de ultratætte løb, der har kendetegnet IDMsæsonen 2010. I Hockenheim-kvalifikationen kørte topticyklerne med en indbyrdes margen på 0,3 sekunder.

KTM’s RC8R, der vandt IDM-producenternes titel, kræver det ultimative af dækkene. Selv i standardtrim frigør dens 1195 cc V-twin-motor 129 kW ved 10.250 o/min og ved 8000 o/min udvikler den et frygtindgydende moment på 123 Nm. SportSmart lever op til alle disse udfordringer i kraft af en intelligent anvendelse af Dunlop’s tre banebrydende pionerteknologier – Multi-Treadblanding, Jointless Belt-opbygning (JLB) og NTEC’s trykjusteringssystem, der gør det muligt for kørerne at optimere dækket ved at regulere dæktrykket.

Ved at tage luften ud af et NTEC-dæk som SportSmart på tørre banedage opnås en pålidelig og baneklæbende effekt, der gør det muligt at køre cyklen helt ved grænsen af det mulige. Når dækket pumpes op til producentens anbefalede tryk, får gadecyklen klassens bedste greb og performance på vejbanen. For hypersport- og supersport-kørere, der gerne vil køre helt ud til grænsen uden at sætte vejsikkerheden over styr (og uden at købe to sæt dæk), er NTEC-teknologiens pluseffekt på det mekaniske vejgreb helt sikkert det mest økonomiske alternativ.

SportSmart’s Multi-Tread (MT) pionerteknologi, der er udviklet gennem mange års racing-succes på højeste niveau, præsenterer en robust gummiblanding med større køling på dækkets centrale traktionsområde med øget stabilitet ved ligeudkørsel, bedre bremseevne og længere slidbaneliv, når motorcyklen står lodret på vejbanen. Forskellige gummiblandinger på hver side af midterste slidbanemønster er specielt udviklet til at optimere vejgrebet ved maksimale hældningsvinkler.

Resultatet af denne kreative Dunlop-teknologi er et vejgreb, der når race-kvalitet i tørt vejr, total tillid når det er vådt og en dækslitage, der aldrig kompromitterer den sportslige tilfredshed. Den uafhængige DEKRA-test* har vist, at kørere kan forvente at køre betydeligt flere kilometer på SportSmart end på andre hypersport-dæk. Det er en perfekt match med KTM RC8R-vejcyklen, der har en fantastisk performance og håndtering i topklasse både til race og til afslappet touring i Alperne.

De erfaringer, som Dunlop får ved de ultimative test på racerbanerne, tages altid med fra racerbanen og ud i det virkelige liv. Når Dunlop derfor er blevet udpeget som eneleverandør til IDM-serien 2011, hilses det velkomment, ikke bare af IDM-racerkørerne med også af kompetente motorcyklister, der kræver SportSmart til deres gademaskiner.

Dunlop’s European Marketing Director, Sharon Antonaros, udtaler: “Hovedsigtet i vores virksomhed er at udvikle spidsteknologiske dæk på racerbanen, hvorefter teknologierne får praktisk anvendelse i vores gadedæk. Det nye, spændende partnerskab mellem KTM og RC8R ligger absolut i forlængelse af denne filosofi; vi vinder på banen, og vores kunder vinder på gaderne.”

IDM-fakta:

Det Internationale Deutsche Motorradmeisterschaft, (det Internationale Tyske Motorcykelmesterskab) er et superbike-race der afholdes i Tyskland. Det er et åbent mesterskab for 4-cylindrede motorcykler på op til 1000 cc og twins på op til 1200 cc. For at holde omkostninger på et realistisk niveau må der ikke bruges penge på at tune motoren eller chassiset, og alle cykler skal overholde kravene for min. vægt.

KTM vandt Producenternes superbike-IDM 2010 foran 30,000 tilskuere på Hockenheim-banen ved sæsonens afsluttende kørsel. Fabrikskørerne Stefan Nebel og Martin Bauer konverterede en dobbelt pole-position til en sejr for Nebel i første race og en placering som nr. 1 og 2 til Bauer-Nebel i andet race. KTM vandt Producenternes titel med et point foran BMW med Honda på 3.-pladsen.

Man havde regnet med af formula 1™-kører Michael Schumacher ville deltage i 2009 IDM- mesterskabet, indtil et motorcykeluheld satte ham ud af spillet og forsinkede hans comeback til F1 senere på året.

* DEKRA

I januar og februar 2010 udførte det uafhængige prøvningsinstitut DEKRA en test med henblik på at komprimere effekterne af mange ugers hård europæisk sportskørsel sammen til et væsentligt kortere tidsinterval. Der blev anvendt fire identiske Suzuki GSX-R1000’er, model 2009, i en blanding af 15 % motorvejskørsel og 85 % by- og landevejskørsel, hvoraf 45 % var hårde bjergveje. Suzuki’ernes120/70 ZR17-forhjul og 190/50 ZR17-baghjul blev pumpet op til producentens anbefalede tryk på 2,5/2,9 bar. Alle fire motorcykler, kørere og dækkene gik på skift for at sikre, at testresultatet var fuldstændig retfærdig og velbegrundet. DEKRA fandt ud af, at en kører, der fulgte instituttets strenge testbetingelser, kun havde brug for 3,64 af Dunlops SportSmart-dæk for at tilbagelægge 10,000 km, det laveste tal af de fem dæk, der blev testet. Til sammenligning ville en Bridgestone-kører bruge mere end dobbelt så mange BT016-dæk – 7,88 – for at fuldføre samme distance på 10.000 km under de samme forhold.

Goodyear Dunlop Nordic er en forretningsenhed, der består af otte lande i Baltikum og Norden, med hovedkontor i Stockholm. Goodyear Dunlop Nordic har ca. 140 medarbejdere, og en del af produkttestaktiviteterne er placeret i det nordlige Finland og Sverige. Goodyear- er en af verdens største dækproducenter. Virksomheden beskæftiger ca. 70.000 personer og producerer sine produkter på mere end 60 fabrikker fordelt på 25 lande over hele verden. Dunlop- er en af verdens førende producenter af High Performance- og Ultra High Performance-dæk med en imponerende sejrsrække inden for motorsportern. Dunlops store erfaring inden for racerløb har medført innovative teknologier for dæk udviklet til hverdagsbrug. Samt Fulda, Sava, Kelly och Debica.

Yderligere oplysninger om Goodyear finder du på Goodyear www.goodyear.dkYderligere oplysninger om Dunlop finder du på www.dunlop-tires.dk ellerwww.dunlopmotorcycle.eu.