Goodyears ‘Dream Team’ kan spare flåderne for over 1,500,000 kroner om året

Goodyears ‘Dream Team’ kan spare flåderne for over 1,500,000 kroner om året

Stockholm den 11. april – Besparelser på over 1.500.000 kroner om året kan lyde som en drøm for en langtursflåde, men det er hvad en typisk flådeoperatør med 50 lastbiler kan forvente sig takket være Goodyears Marathon-dæk[1]. Det er realiteterne, når man monterer et "Dream Team" bestående af Goodyears fordæk LHS II +, trækdækket LHD II + og trailerdækket LHT II [2] i stedet for dæk med klassificeringen D i brændstofeffektivitet iht. EU's nye dækmærkningsforordning. En flåde på 50 lastbiler ville ikke blot nyde godt af besparelser på mere end 1.500.000 kroner i brændstofomkostninger, svarende til næsten 145.000 liter diesel, men der vil også blive udledt 380 tons CO2 mindre, hvilket har stor betydning for miljøet.

En typisk 5-akslet knækstyret lastbil i langtursdrift vil spare 32.375 kroner om året, hvis den kører 100.000 km med et brændstofforbrug på 32,26 l/100 km og en brændstofpris på 11,20 kroner pr. liter2. Det svarer til en besparelse på 2.896 liter brændstof og en reduktion af skadeligt CO2-udslip på 7.616 kg.

I disse prisbevidste tider er det let at gå udelukkende efter den billigste mulighed, men det kan ende med at blive den dyreste,” siger Ove Leth, Country Manager Denmark. Takket være materialernes kvalitet såvel som design og teknologi er Goodyear Marathon ikke blot en brændstofeffektiv løsning, de har også et højt kilometertal og muligheden for forlænget levetid via mønsteropskæring og regummiering. Vi tror på, at vores dæk tilbyder reelle besparelser for både operatørerne og miljøet i form af økonomiske besparelser, reduceret brændstofforbrug og mindre forurening."

Desuden har "Dream Team" en vigtig fordel i form af et enestående vejgreb i vådt føre, som betyder meget kortere bremselængde på våde veje.

Goodyear Marathon-serien omfatter et bredt udvalg af dimensioner inden for alle de almindelige anvendelsesområder. 20 % af dækkene har EU-mærkningen B i brændstofeffektivitet og B eller derover i vådgreb og 95 % har C i brændstofeffektivitet og C eller derover i vådgreb. Det siger noget om Marathon-dækkenes præstationsniveau.

Operatører kan beregne de forventede besparelser ved hjælp af Goodyears gratis flådekalkulator, som findes på www.fleet-calculator.eu. Her kan man indtaste de nøjagtige data for køretøjerne og sammenligne resultaterne for de forskellige dæk.

[1] Beregningerne er baseret på en typisk 40-tons 4x2-trækker med treakslet trailer, 100.000 kørte kilometer om året, et brændstofforbrug på 32,3 l/100 km og en dieselpris på 1,50 euro/liter.

[2] Goodyears Marathon LHS II+ og LHD II+ i dimensionerne 315/70R22.5 samt LHT II i dimensionerne 385/55R22.5, som henholdsvis har EU-mærkningen B, C og A for brændstofeffektivitet, er blevet sammenlignet med dæk i samme dimensioner med klassificeringen D i brændstofeffektivitet.

Goodyear er en af verdens største dækproducenter. Goodyear beskæftiger omkring 69.000 personer og har 52 produktionssteder i 22 lande verden over. Virksomhedens to innovationscentre i Akron, Ohio og Colmar-Berg i Luxembourg arbejder målrettet på at udvikle state-of-the-art produkter og tjenester, der sætter standarden for teknologi og performance i industrien.

Goodyear Dunlop Europes dæksortiment til erhvervskøretøjer, busser og rutebiler omfatter mere end 400 forskellige dæk i 55 størrelser. Mange af verdens førende bilproducenter monterer Goodyear-dæk som standardudstyr, herunder DAF, Iveco, MAN, Mercedes-Benz, Renault Trucks, Scania og Volvo. Goodyear leverer også dæk til alle større trailerproducenter. Med Fleet First, som omfatter TruckForce-servicenetværket, ServiceLine 24h vejhjælp, FleetOnlineSolutions Internet managementsystem og Goodyear Retread Technologies, leverer Goodyear det bredeste sortiment af specialdesignede tjenester i industrien.

Hvis du vil vide mere om Goodyear og virksomhedens produkter, kan du gå ind på www.goodyear.dk