GP Racer D212

Ny Dunlop GP-racer D212 frigivet til 2017-sæsonen

• Road legal Dunlop GP Racer D212 designet til trackdays og racerløb på klubniveau
  • Hele sortimentet fås nu overalt i Europa
  • Dækket indeholder den teknologi, der blev udviklet under succesen i FIM Endurance World Championship og på baggrund af D212 GP Pro

Dunlops GP Racer-serie har længe været racer- og trackdaycyklisternes foretrukne valg. I februar kommer det nye GP Racer D212 til salg i hele Europa som opfølgning på den succesrige lancering i løb sidste år.

Dunlop har allerede haft forpremiere på dækket i nogle krævende racerløb. Det første produktionsspecificerede GP Racer D212 blev brugt i den afsluttende runde af det franske Superbike-mesterskab, hvor det hjalp Lucas Mahias (GMT94 Yamaha) til sejren i begge Supersport-løb. Allerede nu er prototypedæk blevet godkendt i FIM Endurance World Championship.

Ny frontprofil fra TT-vindende GP Pro D212

GP Racer D212 indeholder teknologi, som er hentet fra det Isle of Man TT-vindende GP Pro D212, men tunet til trackday- og klubrace-motorcyklister. Den nye formprofil og karkassekonstruktion stammer direkte fra GP Pro. Dækket kræver langt færre styrekræfter, og man kan derfor foretage skarpere og hurtigere retningsskift end med forgængeren.

Kan bruges til både vej- og banekørsel

Dunlops nyeste Heat Control Technology (findes i Endurance-bagdækkene 190/55ZR17 og 200/55ZR17) øger dækkets modstand mod snitskader på grund af et stærkt udvendigt dækmateriale. Samtidig har dækkene et vejgreb som racerdæk, der genererer varme ved hjælp af det blødere undermateriale.

Dækket indeholder også den nyeste version af Dunlops innovative NTEC-system, der giver mulighed for at tune trykket. Technology Director, Sebastien Montet forklarer: Med NTEC kan motorcyklisterne køre med lavere dæktryk på banerne, så de får en større kontaktflade og dermed maksimalt mekanisk vejgreb og et mere ensartet slid, uden at gå på kompromis med vejrespons og sikkerhed. Denne fordel kombineret med vores nyeste Heat Control Technology og MultiTread-gummiblanding har haft stor indflydelse på skabelsen af et trackdaydæk, som også kan bruges til at vinde i løb på topplan.

Sortiment af specialdesignede gummiblandinger til løb

GP Racer D212 har en forbedret MultiTread-gummiblanding, der er beregnet til kørsel ved lavere temperaturer. Gummiblandingerne er forbedret både i centret og skuldrene.

GP Racer D212 fås med Soft-, Medium- og Endurance-gummiblanding. Den nye Medium-gummiblanding er direkte målrettet mod vejgrebet for at opnå den ultimative ydeevne over kortere afstande. Den nye Endurance-gummiblanding har den perfekte balance mellem vejgreb og vedvarende ydeevne.

Det endelige valg af gummiblanding faldt efter et intensivt testprogram med de bedste motorcyklister på Superbike og Endurance, heriblandt Mahias, Freddy Foray og Julien da Costa. Under løb kørte både Medium og Endurance-bagdækkene tre stints ved Catalunya og to stints ved Paul Ricard. Det nye fordæk beviste også sin slidstyrke ved at køre op til seks stints ved både Catalunya og Paul Ricard – det svarer til over 200 omgange før dækskifte.

GP Racer D212 sælges nu over hele Europa med følgende specifikationer:

120/70ZR17 fordæk – slick (medium)

120/70ZR17 fordæk – mønstret (soft og medium)

160/60ZR17 bagdæk – mønstret

180/55ZR17 bagdæk – mønstret (soft og endurance)

190/55ZR17 bagdæk – slick og mønstret (soft og endurance)

200/55ZR17 bagdæk – slick og mønstret (medium og endurance)

Du finder yderligere oplysninger om Dunlop Europe på www.dunlopmotorcycle.eu. Du kan også følge os på Twitter @DunlopMoto

Om Dunlop Europe

Dunlop Europe er en af verdens førende producenter af high performance- og ultra high performance-dæk med en imponerende sejrsrække inden for motorsporten. Dunlop Europe er teknisk partner for Suzuki Endurance Race Team, Honda Racing og GMT94 Yamaha i Endurance Racing, Kawasaki og Team HRC i MXGP samt officiel leverandør dækleverandør til FIM Moto2 og Moto3 World Championship.

Dunlops store erfaring inden for racerløb har medført innovative teknologier for dæk udviklet til hverdagsbrug.

Der sad Dunlop Europe-dæk på den cykel, der vandt det første 500cc-mesterskab for motorcykler i 1949, og vores dæk har domineret serien i de følgende årtier. I 1991 vandt en cykel med Dunlop Europe-dæk den første af tre på hinanden følgende World Superbike-titler, og i 2008 vandt Marco Simoncelli Dunlop Europe’s 200. 250cc GP-sejr i træk, en serie, hvor Dunlop Europe har opnået 17 verdensmesterskaber. I 2010 blev Dunlop Europe eneleverandør af dæk til Moto2, og Moto3 fulgte efter i 2012, og partnerskabet med Dorna om fortsat at levere dæk til de to vigtigste MotoGP-løbskategorier blev fornyet fra 2015 og fremad.

Endurance-løb har været domineret af Dunlop Europe-teams og -kørere, og Dunlop Europe har vundet 10 ud af 12 Endurance World Championship-titler siden 2002, mens alle John McGuinness’ Isle of Man TT-sejre er blevet vundet på Dunlop Europe-dæk. Dunlop Europe har sejret i alle de store motorcykel-mesterskaber – lige fra GP World Championships til Isle of Man TT, fra World Superbike og Supersport til World Endurance, og Dunlop Europe har opnået tilsvarende succes inden for motocross og andre off-road-mesterskaber.

De nyeste Dunlop Europe-vejdæk er som standard monteret på motorcykler fra førende producenter, såsom Honda, Kawasaki, KTM, Ducati, Yamaha, Harley-Davidson og Suzuki.