Lucas Mahias wins at Albi on GP Racer D212

Nyt Dunlop trackday-dæk vinder den ultimative test – sejr på dets racerløbsdebut

• Road legal Dunlop GP Racer D212 designet til trackdays og racerløb
  • Indeholder teknologi udviklet under succesen i FIM Endurance World Championship og på baggrund af D212 GP Pro
  • Prototypedæk sikrer sejren i fransk Supersport-raceløbsdebut

Dunlop har offentliggjort, at det meget ansete GP Racer D211 trackdæk til vejkørsel erstattes af et helt nyt produkt i begyndelsen af 2017. Det nye dæk sendes på markedet efter et ekstremt godkendelses- og testprogram – bl.a. i nogle af verdens barskeste racerløb! Dunlops vigtigste mål var at udvikle et dæk med uovertruffen håndtering, og denne godkendelsesproces bekræfter, at man har nået målet.

Dunlop har ikke været tilfreds med blot at teste på hemmelige testbaner, men har også foretaget en yderst offentlig test af GP Racer D212's egenskaber.

Der blev brugt prototypedæk under 12-timers i Portimao og 24-timers i Barcelona, og der blev brugt præproducerede dæk med de endelige specifikationer til Bol d’Or i 2016, før den endelige offentlige test af det første produktionsspecficerede GP Racer D212 i den sidste runde af French Superbike Championship – hvor Lucas Mahias kørte sin GMT94 Yamaha til sejr i begge Supersport-løb.

Dunlops teknologichef, Sebastian Montet, forklarede baggrunden for den offentlige test. ”Vi havde gennemført tusindvis af kilometer bane- og vejkørselstest foruden de mange timers simulering. Men der er ikke helt noget ligesom et virkeligt racerløb til at måle et nyt dæks performance, holdbarhed og konsistens midt i en intens konkurrence. Vi havde bevis for mange af GP Racer D212’s nye tekniske egenskaber, og mod slutningen af godkendelsesprocessen valgte vi at montere hele det endelige produkt på motorcykler, der deltog i mesterskaber.”

D212 GP Racer indeholder adskillige teknologier, der har bevist deres værd i løb, f.eks.

• Et ny Multi-Tread-dækmateriale, designet til at forbedre holdbarhed, opvarmningstid og et uovertruffet vejgreb.
  • Det revolutionerende NTEC-system, der giver mulighed for tryklufttuning for optimal performance på både vej og bane.
  • Dækket har også en nyudviklet for- og bagdækprofil, der øger behændigheden og kørekomforten.

Disse teknologier bygger på viden fra Dunlops professionelle racerdæk, GP Pro D212, et dæk som Michael Dunlop brugte til at sætte sin omgangsrekord på 211,14 km i Isle of Man TT-klassen i 2013 – hurtigere end han kørte på en slick-shod superbike

Dunlop valgte at gennemføre den endelige produktgodkendelse i Endurance-løb på grund af de forskellige baner i denne løbsserie.

Montmelo blev valgt til at udvikle dækmaterialet til enduranceløb på grund af de lange kurver og varme vejrforhold i Barcelona 24-timersløbet, som var en hård test af dækkenes enduranceegenskaber.

Bol d’Or var en krævende test af bremsning fra høje hastigheder og stabilitet efter højhastighedsstrækket på Mistral. 12-timers Portimao er et fysisk krævende løb på grund af de store skift i retning og højde. Her gav den ny frontprofil bedre håndtering end forgængeren.

GP Racer D212 kommer på markedet over hele Europa i januar 2017.

Sortimentet består af 1 fordæksdimension og 4 bagdæksdimensioner.

Du finder yderligere oplysninger om Dunlop Europe på www.dunlop.eu. Du kan også følge os på Twitter @DunlopMoto.

Dunlop Europe er en af verdens førende producenter af high performance- og ultra high performance-dæk med en imponerende sejrsrække inden for motorsporten. Dunlop Europe er teknisk partner for Suzuki Endurance Race Team, Honda Racing og GMT94 Yamaha i Endurance Racing, Kawasaki og Team HRC i MXGP samt officiel leverandør dækleverandør til FIM Moto2 og Moto3 World Championship.

Dunlops store erfaring inden for racerløb har medført innovative teknologier for dæk udviklet til hverdagsbrug.

Der sad Dunlop Europe-dæk på den cykel, der vandt det første 500cc-mesterskab for motorcykler i 1949, og vores dæk har domineret serien i de følgende årtier. I 1991 vandt en cykel med Dunlop Europe-dæk den første af tre på hinanden følgende World Superbike-titler, og i 2008 vandt Marco Simoncelli Dunlop Europe’s 200. 250cc GP-sejr i træk, en serie, hvor Dunlop Europe har opnået 17 verdensmesterskaber. I 2010 blev Dunlop Europe eneleverandør af dæk til Moto2, og Moto3 fulgte efter i 2012, og partnerskabet med Dorna om fortsat at levere dæk til de to vigtigste MotoGP-løbskategorier blev fornyet fra 2015 og fremad.

Endurance-løb har været domineret af Dunlop Europe-teams og -kørere, og Dunlop Europe har vundet 10 ud af 12 Endurance World Championship-titler siden 2002, mens alle John McGuinness’ Isle of Man TT-sejre er blevet vundet på Dunlop Europe-dæk. Dunlop Europe har sejret i alle de store motorcykel-mesterskaber – lige fra GP World Championships til Isle of Man TT, fra World Superbike og Supersport til World Endurance, og Dunlop Europe har opnået tilsvarende succes inden for motocross og andre off-road-mesterskaber.

De nyeste Dunlop Europe-vejdæk er som standard monteret på motorcykler fra førende producenter, såsom Honda, Kawasaki, KTM, Ducati, Yamaha, Harley-Davidson og Suzuki.