Skiftende trends: Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 klar til dramatiske markedsændringer

Udover dækkets teknologier og performance er et af de mest imponerende aspekter af Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 sortimentets størrelse. I 2023 vil dækket være tilgængeligt i ikke mindre end 65 dimensioner fra 17 til 22 tommer.

Det betyder reelt, at Eagle F1 Asymmetric 6 er ‘forberedt på alt’, ikke blot med henblik på performance, men også når det gælder udbredelsen af Goodyears teknologi til mange biltyper. Det nyeste dæk er egnet til mange biltyper, lige fra kompakte performance-hatchbacks til crossovere, sportssedaner, coupeer og hypersedaner.

Nordens performance-bilpark har ændret sig markant i de senere år. I dag står salget af små og mellemstore biler (inklusive standard- og performancemodeller) for rundt regnet 45 % af salget i Norden, mens andelen i begyndelsen af perioden 2009-2019 lå på 60 %1. Det samlede salg af køretøjer i samme periode steg imidlertid med hovedvægten på større biler, inklusive el-sedaner, crossovere og SUV'er. For eksempel steg SUV-sektoren fra 63.000 til næsten 320.000 biler[1] i samme periode. Mens dette segment traditionelt har været offroad-orienterede køretøjer, har den største efterspørgsel været efter vejbiler, og det var performance-modellerne der tiltrak de bilister, der tidligere blev fristet af sportssedaner.

Laurent Colantonio, Technology Director Consumer Tires EMEA, beskriver den indvirkning, den mindre tydelige afgrænsning af performance-bilsektorerne har på Goodyear: ”Vi har dimensioner i Eagle F1 Asymmetric 6-sortimentet, som også findes i vores Eagle F1 Asymmetric 3-SUV-sortiment, men med fokus på andre egenskaber. Bilisterne kan måske godt lide den højere placering af førersædet i en crossover, men de vil have de samme håndteringsegenskaber som i en performance-sedan.

Det er derfor, vi har koncentreret os om materialer med større styrke og har indført Dry Contact Plus- og Wet Braking Pro-teknologierne for at forberede Eagle F1 Asymmetric 6 på alt, på alle typer af performancebiler. Det er lykkedes os at tilføje disse egenskaber samtidig med, at vi har reduceret dækkets vægt og yderligere har forbedret både reaktionsevne og effektivitet.”

Det er også værd at bemærke den hurtigere udvikling mod elektrificering. I 2021 opnåede elbiler på batterier (EV) en rekord på 13 % af det danske marked og hybriderne, (PHEV og HEV), voksede samtidig til en andel på hele 27 % af nybilssalget. Benzinbilerne er stadig de førende på markedet med en andel på 47 % i samme periode.[2]

Segmenterne hybrid, elektrisk og crossover omfatter efterhånden mange kraftfulde modeller, der kræver de nyeste ultra high performance-dæk (UHP). Tal for motorkraft på over 400 HK og en vægt, der overstiger to tons, er ikke ualmindelige inden for performancebil-sektoren. Selv i det sportslige hatch-segment, hvor Goodyear Eagle F1 har været det testvindende valg i tre årtier, er der sket betydelige ændringer opad i dimensioner og performance.

Tag for eksempel Volkswagen Golf GTI. Da Eagle F1 først blev lanceret i 1994, var GTI allerede den tredje generation. Med 115 HK og en vægt på lidt over et ton var den et tilbud om dristig kørsel. Omkring 2005, da Goodyear erstattede Eagle F1 GS-D3 med Asymmetric, havde Mk5 GTI over 200 HK og havde taget 300 kg på. Ti år senere leverede Mk7 GTI Clubsport 300 HK med en vægt i ubelastet stand, der var ca. 40 % højere end Mk3.

Denne vækst, der afspejledes i andre segmenter som for eksempel performance-sedaner, havde en betydelig indvirkning på dækudviklingen. De nyeste Golf GTI-modeller kører med 225/40R18-dæk på 19-tommer fælge. Sammenlign dette med 1990’ernes bilister, der valgte Goodyear Eagle F1 GSD-2 retningsbestemte dæk i dimensionerne 195/50R15 for at forbedre håndteringen af deres GTI’er.

Colantonio beskriver, hvad det betød for Goodyear: ”Vægten på performancebiler voksede, og det samme gjorde bredden af sektoren med sedaner og crossovere, som føjede sig til de traditionelle sportslige hatchbacks og sportsbilerne. Flagskibet til 18-tommers fælge for 20 år siden blev indgangsniveau for mange performancebiler. Efterhånden som dækkene blev større, besluttede vi at skifte fra retningsbestemt til asymmetrisk design for at håndtere den ekstra dynamiske belastning. Denne markedsændring førte også til, at vi sikrede os at være et skridt foran trenden ved at bruge højstyrkestål og andre forstærkningsmaterialer med høj styrke.

Øget sikkerhed, emissioner og komfort har presset dimensionerne og vægten på performancebiler i vejret. Teknologierne i Eagle F1 Asymmetric 6 er rettet mod at levere enestående håndtering og performance, samtidig med at vægten og motorkraften øges. Den nye generation af performancebiler er elektriske, og de har mere end dobbelt så meget moment som de nuværende benzindrevne performancebiler. Goodyear Eagle F1 Asymmetric 6 er forberedt på alt, inklusive at levere enestående dynamiske køreegenskaber til en spændende ny æra inden for transport.”

Goodyear er en af verdens største dækproducenter. Goodyear beskæftiger omkring 72.000 personer og har 55 produktionssteder i 23 lande verden over. Virksomhedens to innovationscentre i Akron, Ohio og Colmar-Berg i Luxembourg arbejder målrettet på at udvikle state-of-the-art-produkter og tjenester, der sætter standarden for teknologi og performance i industrien. For yderligere oplysninger om Goodyear og virksomhedens produkter, se www.goodyear.eu.