Verdenspremiere på det restaurerede, selvkørende konceptkøretøj fra 1950’erne, Golden Sahara II

I samarbejde med Klairmont Kollections har Goodyear løftet sløret for den restaurerede Golden Sahara II på Geneva International Motor Show 2019.Golden Sahara II, en ikonisk bil fra 1950’erne og 1960’erne, der blev bygget på bestilling, var et af de første eksempler på selvkørende biler, og den blev udstyret med lysende, gennemsigtige dæk, der var udviklet til kunden af Goodyear.

”1950’erne og 1960’erne var en periode med intens innovation hos Goodyear. Vi indgik partnerskab med pionerer inden for mobilitet om alt lige fra forskningsprojekter på månen til hastighedsrekorder på landjorden,” fortæller Henry Dumortier, Vice President Consumer hos Goodyear Europe. ”Goodyears samarbejde om Golden Sahara II var vores første skridt i retning af at skabe fremtidens selvkørende biler.”

Bestillingskøretøjet Golden Sahara II, udviklet af Jim Street og den legendariske bildesigner George Barris, blev en platform for afprøvning af nye elektroniske systemer. Kontrolsystemet med et håndtag til acceleration, bremsning og styring, var inspireret af flyvemaskinerne, og bilen havde et automatisk bremsesystem, der benyttede sensorer til at registrere eventuelle genstande på vejbanen.

Bilens dæk blev udviklet af Goodyear med brug af Neothane, en slags gennemsigtig syntetisk gummi, og det var udstyret med indvendig belysning, så de kunne lyse op. Dette var en del af et større forskningsprojekt hos Goodyear, som undersøgte muligheden for at bidrage til synligheden under dårlige vejrforhold eller at lyse op når bilisten træder på bremsen.

”Golden Sahara II er et unikt køretøj og en del af den amerikansk bilhistorie,” siger Larry Klairmont, grundlægger og ejer af Klairmont Kollections, et museum med 300 klassiske og specialdesignede køretøjer i Chicago, Illinois. ”Mit team og jeg er stolte af det partnerskab, vi har indgået med Goodyear for at genoplive dette gamle ikoniske køretøj til Geneva International Motor Show 2019.”

I sin storhedstid var Golden Sahara II på tur gennem USA og optrådte i fjernsynet og på film. Derefter stod køretøjet i en garage i det meste af 50 år, indtil Klairmont Kollections købte det af Mecum Auctions i maj 2018. Golden Sahara II blev restaureret ved hjælp fra Speakeasy Customs and Classics i Chicago og blev præsenteret i Genève på fire nybyggede Goodyear gennemsigtige-dæk.

”Vi er dybt beærede over endnu en gang at have været partner i Golden Sahara II-projektet,” tilføjer Dumortier. ”Opdagelser og innovation vil til stadighed være kernen i Goodyears arbejde. Arbejdet med projekter som Golden Sahara II og de konceptdæk vi præsenterer i Geneve giver os mulighed for at udvide vores horisont og gøre os forestillinger om mulige produkter og serviceløsninger til fremtiden.”

Goodyear er en af verdens største dækproducenter. Goodyear beskæftiger omkring 64.000 personer og har 47 produktionssteder i 21 lande verden over. Virksomhedens to innovationscentre i Akron, Ohio, og Colmar-Berg, Luxembourg arbejder målrettet på at udvikle state-of-the-art-produkter og tjenester, der sætter standarden for teknologi og performance i industrien. For yderligere oplysninger om Goodyear og virksomhedens produkter, sewww.goodyear.com/corporate.

Du finder flere billeder i pressecenteret: http://news.goodyear.eu.

Du kan følge os på Twitter @Goodyearpress

Om Klairmont Kollections

Klairmont Kollections er et privatejet museum i Chicago. Klairmont Kollections, der blev åbnet for offentligheden for nylig kan bryste sig af over 9.000 kvadratmeter med 300 udstillede biler. Køretøjerne spænder fra biler fra århundredeskiftet til unikke, historiske biler som Golden Sahara II. Med tilknyttede lokaler til private events, der kan rumme op til 250 siddende gæster, er Klairmont det perfekte sted til bilentusiaster, turgrupper og firmaarrangementer.

www.klairmontkollections.com Twitter: @klairmont_kars

Spørgsmål: info@klairmont kollections

Goodyear er en af verdens største dækproducenter. Goodyear beskæftiger omkring 64.000 personer og har 47 produktionssteder i 21 lande verden over. Virksomhedens to innovationscentre i Akron, Ohio og Colmar-Berg i Luxembourg arbejder målrettet på at udvikle state-of-the-art-produkter og tjenester, der sætter standarden for teknologi og performance i industrien. For yderligere oplysninger om Goodyear og virksomhedens produkter, se www.goodyear.com/corporate