Årets Øresundere giver unge praktik over sundet

Årets Øresundere giver unge praktik over sundet

Årets Øresundere er tre personer der har udført pionerarbejde for at give unge mulighed for praktik på den anden side af sundet. Samarbejdet mellem Airlog, Roskilde Handelsskole og den svenske Arbejsformidling kan blive en inspiration for andre virksomheder og et eksempel for andre, som kan föregångsexempel, som kan stærke Øresundsintegrationen, både idag og i fremtiden.

Johan Rosenkvist, direktør på Airlog, Tom Jung Andrés, Roskilde Handelsskole og Christer Olsson, den svenske Arbejdsformidling, udnævnes i dag til Årets Øresundere af Sophie Hæstorp Andersen, Öresundskomiteens formand og regionsrådsformand I Region Hovedstaden., Prisen gives for en ekstraordinær indsats for at give unge mulighed for praktik på den anden siden af Øresund. I deres praktikprojekt indenfor speditionsbranchen har elever fra Sverige fået en teoretisk uddannelse i Danmark og praktik i Sverige.

- Spørgsmålet om praktik over sundet er principielt vigtigt. De unge er Øresundsregionens fremtid. Mobiliteten over Øresund blandt arbejdstagere er øget kraftigt siden Øresundsbroen åbnede, men hvis vi også kan øge mobiliteten blandt lærlinge og unge i praktik får vi langt mere øresundsintegration, siger Sophie Hæstorp Andersen.

Motivationen er følgende: ” Prisvinderne har vist, at det er muligt at gå i praktik i et land og tage uddannelsen i et andet. Virksomheden kan blive en inspiration for andre virksomheder og et eksempel for andre. Et stærkt uddannelsessamarbejde er en investering i et fremtidigt arbejdsmarked, hvor den enkelte ikke bare møder færre regelmæssige grænsehindringer, men også har færre mentale grænsehindringer for at arbejde over Sundet. Målet er et stærkere og mere sammenhængende arbejdsmarked som drivkraft for økonomisk vækst.

Som et symbol på Øresundsregionen modtager årets Øresundere en cykel.

- Øresundsregionen er en af verdens førende cykelregioner. Cyklen er også et symbol på vores ambition på miljø- og klimområdet, som bla. er at gøre regionen til verdens mest klimavenlige region i år 2020. Vi håber, at prisen vil være til glæde og gavn og anvendes med stolthed, siger Finn Lauritzen, Öresundskomiteens direktør.

Årets Øresundere:

Johan Rosenkvist og hans virksomhed, speditionsfirmaet Airlog Group, har været pionerer når det gælder praktik over grænsen. De har sammen med tre andre speditionsfirmaer tilbudt uddannelse og praktik til mere end 20 unge. Uddannelsen er foregået i Danmark og praktikken i Sverige. Det første sæt elever dimitterer i marts 2015, og bliver erstattet af 20 nye. Alle tilbydes fast arbejde, når uddannelsen er afsluttet.

Tom Jung Andrés, uddannelsesleder på Roskilde Handelsskole, har været drivkraften bag elevernes teoretiske uddannelse. Han har endvidere gjort en stor indsats for at integrere de unge svenske elever socialt i skolemiljøet.

Christer Olsson, tidligere ansat på Arbejdsformidlingen i Sverige, har fungeret som en rambuk mod myndighederne på begge sider af sundet. Christer lykkedes i sin ambition at drive igennem projektet, på trods at han mødte flere hindringer under projektets forløb.

Årets Øresundere er en udmærkelse som uddeles hvert år af Øresundskomiteen. Udmærkelsen gives til personer som har gjort en speciel indsat for Øresundsintegrationen.

Tidligere pristagere:

2010: Sven Landelius og Colin Carlile, formand og administrerende direktør for ESS.

2011: Peter J Olsson, politisk redaktør på KvällsPosten

2012: Nicklas Johansson, initiativtagare till Öresundsfestivalen

2013: Helsingör-Helsingborg Skolegrupp

Presskontakt:

Finn Lauritzen, direktör Öresundskomiteen

Marianne Ekdahl, kommunikation,Öresundskomiteen

Öresundskomiteen er platformen for det regionale politiske samarbejde i Øresundsregionen og komiteen består af ledende lokale og regionale politikere fra Skåne og Sjælland.