Det grønne bryllup – kommuner og virksomheder i fælles alliance om fremtidens grønne løsninger

Salen var fuld, da Öresundskomiteen spillede op til bryllup i Øresundshuset i Allinge. Der var inviteret til debat om at indgå partnerskab mellem kommuner og virksomheder på begge sider af Sundet, for at fremme grønne løsninger og cleantech.

Langt de fleste kommuner i Øresundsregionen har allerede ambitiøse målsætninger på klimaområdet. Det er virksomhederne, der skal udvikle de grønne løsninger, men løsningerne skal testes, inden de er markedsklare. De tre kommuner Malmö, København og Bornholm har alle indgået et tæt samarbejde med store virksomheder for at afprøve innovation i kommunale bygninger og byrum.

Martin Breum testede de kommende brudepar, Milan Abradovic, Malmö stad og Mattias Fredriksson, Schneider Electric, Morten Kabell, Københavns Kommune og Tore Harritshöj, E.ON og Carsten Scheibye, Bornholm og Kim Heuschkel, Siemens Energy. Det var tydeligt, at villigheden til samarbejde var stor.

Salen summede af energi og god bryllupsstemning. Det skyldtes ikke bare bryllupsmaden og musikken, men også diskussionen.

Et af de temaer, hvor diskussionen bølgede frem og tilbage, var hvordan man finder balancen mellem langvarig troskab og åbne forhold – eller med andre ord langvarige samarbejdsaftaler og åben konkurrence. Martin Breum udfordrede kommunerne på, om de vil forære skattekroner til virksomhederne ved at betale dem dyrt for at udvikle nye løsninger. Svarene fra alle tre kommuner var, at alle samarbejdskonstruktioner (også når det er OPP, Offentligt-Privat Samarbejde) selvfølgelig skal i udbud, og at kommunerne også kan have ”andre forhold” ved siden af på andre områder. Der er således ikke tvivl om, at indkøb skal i udbud – spørgsmålet er snarere, hvordan man bedst anvender udbud, så de fremmer innovationen.

Baggrunden for seminaret var Öresundskomiteens initiativ til at gøre Øresundsregionen til en region, hvor kommuner og regioner har vilje til at afprøve nye løsninger på det grønne område, således at regionen bliver en grøn testbed. En region, hvor det er attraktivt at starte nye virksomheder på det grønne område.

”Det er skønt, at vi fik åbnet Øresundshuset så flot. Mit indtryk var, at alle deltagere og tilhørere fik noget med hjem, og stemningen var rigtig god. Det lover godt for de næste dage”, udtaler Finn Lauritzen, Öresundskomiteens direktør.

Öresundskomiteen er platformen for det regionale politiske samarbejde i Øresundsregionen og komiteen består af ledende lokale og regionale politikere fra Skåne og Sjælland.