Ny analyse: Greater Copenhagen er stærk på grøn forskning, men halter bagefter på investeringer

En stærk position inden for grøn forskning og innovation, men når det kommer til at tiltrække grønne investeringer, står Greater Copenhagen svagere end andre sammenlignelige europæiske storbyregioner. Det viser en ny analyse.

Greater Copenhagen er i dag en stærk region internationalt, når det gælder grøn vækst. Men målet er at blive verdensførende. Derfor har samarbejdsorganisationen Greater Copenhagen udarbejdet analysen "Grøn vækst i Greater Copenhagen - grøn innovation, startups og investeringer", som undersøger regionens position som grøn vækstmotor.

Analysen sammenligner Greater Copenhagen med syv andre førende europæiske storbyområder ud fra kriterierne innovation, start-ups og investeringer samt forskning. Den viser, at Greater Copenhagens stærkeste position er inden for grøn forskning. 3 af regionens universiteter er i top 5 på verdensplan inden for grøn forskning.Regionen har også en styrke inden for grøn innovation, selvom bl a München og Stockholm er foran, når det gælder antallet af grønne patenter. Men Greater Copenhagen kan glæde sig over, at antallet af patentansøgninger stiger markant.Når det gælder start-ups og investeringer, halter Greater Copenhagen dog bagefter, da fx Stockholm og Berlin formår at tiltrække op til 10 gange mere venturekapital. Foodtech/Bioscience, energi og transport er de succesklynger, der har tiltrukket mest risikovillig kapital i Greater Copenhagen.

- Analysen viser, at Greater Copenhagen har en meget stærk position inden for grøn forskning, og det skal vi være stolte af. Det er glædeligt, at food tech, energi og transport tiltrækker investeringer. Nu skal vi lægge pres på den danske og svenske regering for at få dem til at iværksætte initiativer, der kan tiltrække flere investeringer til grønne startups i regionen," siger Carl Johan Sonesson, formand for Region Skåne og Greater Copenhagen.

- Jeg er meget tilfreds med antallet af patenter, især fra selskaber som Novozymes, der har produktion og udvikling i både København og Kalundborg i Region Sjælland. Vi ser frem til at diskutere og bruge analysens resultater sammen med Greater Copenhagens medlemmer, regionens grønne virksomheder og andre, så regionen kan blive endnu skarpere på dette område, siger Heino Knudsen, regionsrådsformand i Region Sjælland og bestyrelsesmedlem og grøn talsmand for Greater Copenhagen.

- Analysen bekræfter ikke kun styrken i Greater Copenhagen, men giver også vigtig viden til yderligere at styrke regionens tiltrækningskraft som en grøn hub for virksomheder og internationale investeringer, hvilket bidrager til vækst og flere arbejdspladser i vores region., siger Christian Orsing, formand for kommunalbestyrelsen, Helsingborg, og bestyrelsesmedlem og grøn talsmand for Greater Copenhagen.

At Greater Copenhagen har en udfordring med at tiltrække internationale investeringer sammenlignet med andre metropolregioner, fremgår også af en tidligere analyse fra Greater Copenhagen, "Betingelser for fremtidens vækst - en sammenligning af Greater Copenhagen med andre storbyregioner."

Greater Copenhagen er et politisk samarbejde mellem Region Sjælland, Region Skåne, Region Hovedstaden, Region Halland og samtlige 85 kommuner i Greater Copenhagen. Samarbejdet blev etableret i 2015 og har til formål at skabe vækst og beskæftigelse i hele Greater Copenhagen-regionen.