Øresundspolitikere tager del i klimakampen

Øresundspolitikere tager del i klimakampen

Miljøpolitikere fra begge sider af Sundet tester hvem, der kommer hurtigst rundt om Øresund i en elbil. Rallykonkurrencen afholdes for at sætte fokus på bæredygtig transport i regionen. Men også for at pege på de barrierer, som bremser udviklingen af fossilfrie brændstoffer.

- Jeg tror at en overgang til elbiler er både mulig og nødvendig for at nå de nationale mål om en vognpark uafhængig af fossile brændselstyper i 2030. Flere elbiler på vejene er et vigtigt indslag i dette, siger Anna Jähnke (M) kommunalråd og ordførende i Miljøudvalget i Helsingborg. Anna Jähnke opfordrer også den svenske regering, til at momsfritage elbiler i en begrænset tidsperiode for at stimulere salget af elbiler.

Hverken elbiler eller hydridbiler har indtil videre været nogen kommerciel succes. Dette skyldes bl.a. de høje indkøbspriser og forbrugernes usikkerhed på den nye teknologi. Hvis el- og hybridbiler skal blive et reelt alternativ skal betydeligt flere ses i gadebilledet.

- Vi kører i de biler, vi kender. I dag er der meget få elbiler på de danske veje. Vi er nødt til at have en større volumen – en  kritisk masse - så flere bliver inspireret til at købe en elbil. Her vil det være godt, hvis de offentlige og private flådeejere vil gå forrest. De har store bilparker, flere biler at vælge mellem, og kan dermed bedre få økonomi i en grønnere bilflåde, siger Lærke Flader, Dansk Elbils Alliance.

Politikerne, der skal køre de eldrevne rallybiler, sidder alle med i Öresundskomiteens Udvalg for Miljø og Grøn Vækst. Her diskuteres hvordan ny grøn teknologi af forskellig art er en vej mod tilvækst og flere arbejdspladser i regionen. Og her komplementerer landene hinanden, i Sverige er det primært biogas og hybridbiler der satses på, mens det i Danmark er elbiler (og vindkraft) som dominerer.

- I Sverige har vi i første omgang satset på biogas som det grønne brændsel til køretøjer. El kan, hvis den produceres korrekt, blive helt fri for koldioxid, siger Christer Wallin (M), Kommunalråd Lunds kommun.

Lars Gaardhøj (S) fra Region Hovedstaden supplerer - Elbiler er en god løsning, som ikke udleder CO2 og andre giftige gasser. Men forandringen kommer ikke af sig selv. Det kræver politisk opbakning. Derfor deltager jeg i Elbilsrally. Politisk skal det dog følges op af initiativer som f.eks. at offentlige biler bør være elbiler, ligesom tog og busser også bør køre på el, som naturligvis skal komme fra vedvarende energikilder, som vind eller sol."

Den danske elbilsbranche blev sidste weekend udfordret med konkursen af elbilsoperatøren Better Place. Til dette supplerer Christer Wallin - I det nuværende miljø og konjunktionsmæssige situation er det ikke underligt, men alligevel beklageligt, at en del virksomheder går konkurs. Det vil være glædeligt, hvis vi kan erstatte de der nu forsvinder med en endnu stærkere samarbejdspartner.

Politikerne stiller gerne op til interview. Det er muligt at møde dem under rallyet på følgende steder og tider:

Ca. 10.00-10.45: Christiansborgs Slotsplads:
Morten Kabell(Ø), medlem af Københavns borgerrepræsentation: 2452 4139

Ca. 13.00-13.45: Helsingør, Scanlines færgeleje:
Morten Kabell(Ø), medlem af Københavns borgerrepræsentation: 2452 4139
Anna Jähnke, Helsingborg stad: 0046-0732311293

Ca. 14.00-16.00 Helsingborg:
Stortorget: Anna Jähnke, Helsingborg stad: 0046-0732311293

Ca. kl. 12.00 Citadellet Landskrona:
Christer Wallin Lunds kommun: 0046 4635 55 27
Lars Gaardhøj Region Hovedstaden: 0045 2892 2598

Ca. kl. 14.00-15.00: Västra Hamen Malmö:
Christer Wallin Lunds kommun: 0046 4635 55 27
Lars Gaardhøj Region Hovedstaden: 0045 2892 2598

Öresundskomiteen er platformen for det regionale politiske samarbejde i Øresundsregionen og komiteen består af ledende lokale og regionale politikere fra Skåne og Sjælland.