Pengene til grøn omstilling findes – hvad venter vi på?

Pengene til grøn omstilling findes – hvad venter vi på?

Hvis pengene til grøn omstilling rent faktisk findes, hvad venter vi så på?

Det spørgsmål stillede journalist Martin Krasnik til bla. Malmøs Miljø- og Teknikborgmester, Vækst- og Erhvervsordfører Lone Loklindt (B) og Direkør for Dansk Byggeri Michael H. Nielsen (alle på fotoet), da Øresundshuset afholdt sit første seminar på Folkemødet 2015.

Spørgsmålet havde fanget manges interesse, så lokalet i Øresundshuset var stuvende fuldt med 80 tilhørere, der også deltog aktivt i debatten.

Først fik publikum et oplæg fra Siemens-direktøren Kim Heuschkel om energieftersyn og energirenovering. Herhjemme er de såkaldte ESCO-projekter ikke et emne øverst på den politiske dagsorden. Martin Krasnik spurgte ind til, hvorfor kendskabet til ESCO ikke er større, og hvorfor der ikke er flere private og kommuner, der benytter sig af projektet, når nu der, Ifølge Siemens, er garanti for energibesparelser. Spørgsmålet, alle stillede sig, var hvorfor kommunerne ikke gør mere på energiområdet, når der er så mange gode og rentable projekter.

Herefter blev der fortalt om et vellykket energi-projekt fra Vårsangen i Malmø, der har energirenoveret lejlighederne, med en stor besparelse (95kwh/kvadratmeter) til følge. Der er desuden sociale klausuler i projektet, så beboerne i boligområdet medvirker aktivt til omstillingen – som ansatte i projektet eller som frivillige.

Den efterfølgende paneldebat begyndte med enighed. "Der er for lidt fokus på grøn omstilling i den her valgkamp", sagde Michael H. Nielsen. "ALT for lidt", understregede Lone Loklindt (B). Loklindt uddybede, at hun vil overveje at stille krav om energirenovering, hvis folk optager realkreditlån.

Debattens største bifald gik til Malmøs Miljø- og Teknikborgmester Milan Obradovic (S), der vil stille krav til firmaers byggeri. Endnu mere begejstrede blev publikum, da han lukkede diskussionen om omkostningerne ved energivenlig renovering og byggeri; "Vi skal ikke spørge, hvad grøn omstilling koster, men hvad det koster, hvis vi ikke gør noget".

Debatten viste bla., at der på energi- og miljøområdet er meget, som både virksomheder, borgere og politikere kan lære af hinanden over Øresund.

Program for debatten torsdag d.11. juni, kl. 15.00-16.15:

Byerne og private aktører spiller en nøglerolle for den grønne omstilling. I Øresundsregionen har vi den globale førertrøje på. Kom og hør eksempler på hvordan klimahensyn og økonomi i bygningsrenovering kan forenes og tilmed skabe vækst og arbejdspladser.

Debat med:

Milan Obradovic, Miljø- og teknikborgmester, Malmö stad og formand for Öresundskomiteens Udvalg for Miljø og Grøn Vækst

Lone Loklindt, Eksport- og vækstordfører, Radikale Venstre

Michael H. Nielsen, Direktør Dansk Byggeri

Kim Heuschkel, Divisionsdirektør i Building Technologies, Siemens

Olof Andersson, Administrerende direktør i Trianon

Susanne Krawack, Concito

Gunnar Boye Olesen, Vedvarende Energi

Öresundskomiteen er platformen for det regionale politiske samarbejde i Øresundsregionen og komiteen består af ledende lokale og regionale politikere fra Skåne og Sjælland.