SAS takeoff for Greater Copenhagen

Politisk pres for en fælles svensk-dansk SAS-redningsplan

København 10. juni: Det danske Folketing og den svenske Rigsdag opfordres nu til at finde en fælles løsning for at redde SAS i den akutte krise. Prisen vil være høj - men mister man SAS vil den langsigtede pris for Greater Copenhagen være langt højere.

Greater Copenhagen sender idag breve til alle politikere i de to parlamenter for Sverige og Danmark. Budskabet er klart: Hvis den nuværende finansielle krise i SAS ender med at lukke SAS, så vil konsekvenserne være store for Danmark og Sydsverige.

"Greater Copenhagen ser med stor bekymring på de finansielle udfordringer, som SAS står overfor. Vi anser det som værende af højeste betydning, at SAS fortsætter som et stærkt flyselskab, der med sin betydelige tilstedeværelse i CPH Airport er med til at sætte Danmark og Sverige på verdenskortet. Uden SAS mister CPH Airport sin position som en af Nordeuropas vigtigste internationale hubs og Greater Copenhagen mister sin internationale tilgængelighed”, siger Sophie Hæstorp Andersen (S), forkvinde for Greater Copenhagen og overborgmester i Københavns Kommune.

Uddrag fra brevet:

"
Uanset på hvilken måde den danske og svenske stat vælger at støtte SAS’ overlevelse på, vil Greater Copenhagen gøre dig opmærksom på følgende:

1. SAS bidrager sammenlagt med 14600 arbejdspladser i både Danmark (6800) og Sverige (7800) og står direkte, indirekte og induceret for 24,9 milliarder DKK pr. år til Skandinaviens samlede BNP.
  2. SAS står for 31% af Danmarks og Sydsveriges samlede tilgængelighed til udlandet.
  3. SAS står for 80% af alle transfer-passagerer i CPH Airport og lufthavnen vil derfor ikke eksistere som en international hub, hvis SAS forsvinder.
  4. Uden SAS vil CPH Airport blive domineret af lavprisselskaber og fungere som en point-2-point lufthavn med mellemlanding i europæiske lufthavne for at kunne nå andre internationale destinationer.

Uden SAS mister Danmark og Sydsverige gennem CPH Airport deres internationale tilgængelighed på et tidspunkt, hvor flytrafikken verden over for alvor er på vej tilbage efter pandemien og midt under en brændende krig i Europa. Vi opfordrer dig derfor til at sikre SAS’ langsigtede overlevelse.

"

Fakta om Greater Copenhagen:

• Greater Copenhagen er en samarbejdsorganisation for vækst og udvikling i Nordens største metropolregion med 4,4 mio.indbyggere i Sydsverige og Østdanmark.
    • Det politiske samarbejde består af Region Sjælland, Region Skåne, Region Hovedstaden, Region Halland og samtlige 85 kommuner.
    • Greater Copenhagen har formuleret et politisk charter for et fælles infrastruktur– der fastlægger samarbejdets ambitioner.
    • Yderligere udtalelse: Kontakt Tue Bak David, Direktør, Greater Copenhagen, +45 23 30 25 35
    • Yderligere info: Skriv til Mads Svaneklink, Interim Press Manager, Greater Copenhagen, svaneklink@analog.nu, + 45 61 721 711

Greater Copenhagen er et politisk samarbejde mellem Region Sjælland, Region Skåne, Region Hovedstaden og samtlige 79 kommuner i Greater Copenhagen. Samarbejdet blev etableret i 2015 og har til formål at skabe vækst og beskæftigelse i hele Greater Copenhagen-regionen.

Tue David Bak

Managing Director +45 23 30 25 35