Praktik i Sverige – lavere arbejdsløshed og flere faglærte?

Praktik i Sverige – lavere arbejdsløshed og flere faglærte?

Öresundskomiteen har lavet en rapport om praktikpladser på tværs af Øresund. Rapporten viser, at der findes et stort potentiale i at tænke praktikforløb som både danske og svenske unge kan få gavn af. Så hvad er udfordringerne for henholdsvis politikere og uddannelsesinstitutioner?

Morten Emborg indledte med at fortælle lidt om forskellen på Øresundsregionens unge. Som Vicedirektør på TEC Frederiksberg, har han erfaring med både danske og svenske studerende; ”Forskellen på danske og svenske elever er, at de danske er mere opsøgende og deltagende, når der skal skaffes praktikpladser, hvor svenskerne er mere afventende.”

Der mangler lærepladser

Morten Skov Christiansen, LO Hovedstaden bidrog med et dansk perspektiv; ”Der mangler lærepladser – det er én ting. Men vi skal også stoppe med at tale erhvervsuddannelserne ned i Danmark.” Morten Skov Christiansen fortalte, at han er træt af at høre om ”små uddannelser” og ”højtuddannede”, for det vigtigste er, at alle får en uddannelse, og opfordrede kraftigt til at stoppe snobberiet omkring forskellige uddannelser.

Skov Christiansen fortalte desuden, at man i LO Hovedstaden er stolte af lærlingelønninger, der er blevet hævet de senere år. Mange lærlinge bidrager til produktionen, så det er kun retfærdigt, at lønningerne følger med.

Adspurgt af ordstyreren, Öresundskomiteens direktør Finn Lauritzen, om ikke LO Hovedstaden så har sejret sig selv ihjel, svarede Skov Christiansen: ”Nej virksomhederne er næsten altid glade for lærlinge, og de unge er oftest også tilfredse. Desuden er det en solidarisk ordning, at virksomhederne, der tager uddannelsesansvar og tager lærlinge ind, får tilskud. Det bør vi gøre mere af.”

Louise Holm Sommer fra Dansk Erhverv roste den danske ordning med veksling mellem skole og praktik, der ifølge Dansk Erhverv fungerer rigtig godt, og tilføjede; ”Der er en udfordring for de unge, der ikke har en praktikplads, men 89% er trods alt ude i virksomhederne.”

De praktiske uddannelser skal tales op

Per Tryding fra Sydsvenska Industri och Handelskammaren; ”Når alle politikere har teoretiske uddannelser, så tror de, at alle er lige sådan. Men politikerne glemmer, at mange unge også tager erhvervsuddannelser, og den svenske ordning er ikke lavet til de praktiske uddannelser.” Ifølge Tryding var den største fejl i Sverige, at man indførte mere teori på de praktiske uddannelser. Nu er der en enorm mangel på teknisk-uddannede, og det skal der gøres noget ved.

Lars Gaardhøj (S), der er formand for Erhvervs- og vækstudvalget i Region Hovedstaden; ”Vi i Regionerne skal sikre, at der er en tilstrækkelig matchning mellem erhverv og uddannelser. Derfor har Region Hovedstaden nedsat en enhed, der, i samarbejde med skolerne, skal se på dette. Vi skal sikre, at kompetencerne matcher virksomhedernes behov. Desuden skal vi være opmærksomme på, at unge hører, hvad lærere og forældre siger. Så når unge hører, at det er lavstatus at tage erhvervsuddannelser og praktik, så vælger de alle gymnasiet i stedet for.

De svenske unge søger mod de akademiske uddannelser, så de kan holde døren åben for senere i livet at søge ind på universiteterne”, fortalteAndreas Schönström (S), Kommunalråd i Malmö. ”Vi har i Sverige en tradition for, at unge søger mod de teorietiske uddannelser. Vi har også svært ved at motivere de unge, som bare vil ud og blive voksen og få det første job. Det er Danmark bedre til. Der skal vi lære lidt af Danmark.”

Interesse for øget samarbejde i Øresundsregionen

Da Finn Lauritzen slutteligt bad paneldeltagerne om et sidste ønske, var der fra flere kanter interesse for fælles samarbejde på tværs af Sundet.

Der var også enighed om, at tage udgangspunkt i det, der fungerer, selvom Per Tryding, fra Sydsvenska Industri och Handelskammaren, også talte for en ’learning by doing’-tilgang. Det gælder om at afprøve nogle projekter, så det kan afdækkes, hvad der fungerer på begge sider af Øresund.

Louise Holm Sommer fra Dansk Erhverv opfordrede til at tage udgangspunkt i de gode eksempler, der findes i dag. Der bliver allerede taget initiativer, der fungerer - det skal der mere fokus på.

Morten Emborg fra TEC Frederiksberg foreslog at lave en Øresunds-PIU (Praktik I Udlandet) –model. En fælles praktikløsning, der skal gøre det lettere for unge, at få praktikophold på den modsatte side af Øresundsbron.

Andreas Schönström mente ligeledes, at man bør tage de bedste dele fra de svenske og danske systemer, så vi får skabt et Øresundsregionalt praktiksystem.

Hans danske kollega Lars Gaardhøj var også klar på samarbejde; ”Vi har brug for flere faglærte, så vi må fortsætte det tætte samarbejde over Øresund, og målrette flere projekter. Viljen er der i Region Hovedstaden.”

Morten Skov Christiansen, LO Hovedstaden, afsluttede det spændende seminar med et ønske om, at erhvervslivet tager større ansvar og skaffer flere praktikpladser, for at begrænse ungdomsarbejdsløsheden.

Program for fredag d.12. juni l. 16.00-17.00:

Öresundskomiteen vil øge muligheden for at unge kan tage uddannelse på den ene side af Øresund og praktik på den anden. Et vellykket eksempel er speditionsuddannelsen. 20 elever deltog og alle fik permanent job. Hvordan gør vi dette i større skala? Vi præsenterer ny rapport og inviterer til debat.

Debat med:

• Morten Emborg, Vicedirektør på TEC i Frederiksberg
  • Lars Gaardhøj, formand for Erhvervs- og vækstudvalget, Region Hovedstaden, Socialdemokratiet
  • Per Tryding, Sydsvenska Industri och Handelskammaren
  • Andreas Schönström, Kommunalråd i Malmö, Socialdemokratiet
  • Morten Skov Christiansen, LO Hovedstaden
  • Louise Holm Sommer, Dansk Erhverv
  • Christer Olsson, tidligere Arbetsförmedlingen i Sverige, initiativtager til Speditionspraktikken, Årets Öresundare

Moderator: Finn Lauritzen, Direktør, Öresundskomiteen

Öresundskomiteen er platformen for det regionale politiske samarbejde i Øresundsregionen og komiteen består af ledende lokale og regionale politikere fra Skåne og Sjælland.