Prisen til Årets Øresundere 2013 går til…

Årets prisvindere er en engageret gruppe som siden 2000 har været medvirkende til at tusindvis af svenske og danske skoleelever har mødtes og fået kulturelle oplevelser fra nabolandet:
Helsingør-Helsingborg Skolegruppe

Skolegruppen er et fælles projekt mellem Helsingør Kommune og Helsingborg stad. Hvert år planlægges et program med aktiviteter for elever og personale. Ulf Hedén fra Helsingborg stad har arbejdet i gruppen siden starten i 2000 og han fortæller at flere end 3.000 elever fra grundskolerne deltog i aktiviteter i løbet af 2013.

– Vi ser et større og større engagement fra både skoler og beslutningstagere omkring vort arbejde. Det er vigtigt at vi får skabt en nysgerrighed og en følelese af samhørighed hos de unge i regionen, siger Ulf Hedén.

Juryens arbejde gik hurtigt i år og der var stor enighed om hvem der skulle vinde.

– At give unge en chance for at lære at kende nabolandet på denne måde er meget værdifuldt. Vi er imponerede over engagementet og det omfang som gruppens arbejde har, siger Pia Kinhult, Öresundskomiteens formand.

– Vi har satset på at skolesamarbejde over Sundet skal krydres med kunst og kultur, og at der skal være et lærende formål samarbejdet. Begge kommuner har så meget at tilbyde indenfor kunst og kultur og på den måde får eleverne fler ”sprog” at bruge for at tale med hinanden, siger Anne-Mette Hermansen fra Helsingør kommune.

Pressen er velkommen når prisen, en designet Øresundsstol, overrækkes til repræsentanter for HH-Skolegruppen ved Öresundskomiteens Nytårskur i Nørregade 7B, 1165 Kbh K, kl 17.00 i dag onsdag den 22 januar.

Juryens motivering lyder:
Med et stort engagement, udover det forventede, har gruppen i mange  år drevet integrationsarbejdet fremad med udgangspunkt i vore yngste medborgere. HH-Skolegruppen har medvirket til at tusindvis af  skolbørn fra Danmark og Sverige har hvert år har fået en rigtig fornemmelse af livet i Øresund. At gruppen iøvrigt har eksisteret siden 2000 og stadig er i udvikling, er inspirerende for alle som arbejder med integrationsspørgsmål i vores region.”

Juryen består af Pia Kinhult, Öresundskomiteens formand, Sophie Hæstorp Andersen, Öresundskomiteen, næstformand, Finn Lauritzen, direktør Öresundskomiteen og Lars Dahmén, CEO Sydsvenskan.

Mere information:Pia Kinhult, formand, Öresundskomiteen
Tel (via presseansvarlig Johan Folin) +46 44 309 30 52

Ulf Heden, Chef Skol- och fritidsförvaltningen, Helsingborg Kommun.

Anne-Mette Hermansen, Helsingør Kommune

Presse og mediespørgsmål
Klas Andersson, Öresundskomiteen: Mobil: +45 30 66 38 68

Öresundskomiteen er platformen for det regionale politiske samarbejde i Øresundsregionen og komiteen består af ledende lokale og regionale politikere fra Skåne og Sjælland.