Samarbejde omkring smart parkering skal bygge fremtidens cykelvenlige og grønne Øresundsregion

I et nyt samarbejde vil kommuner og universiteter i Øresundsregionen sammen udvikle intelligente parkeringsløsninger for fremtidens cyklister. Samarbejdet er et led i arbejdet med at fremme mere bæredygtige transportsystemer. I dag går startskuddet, når den første konference over Øresund om cykelparkering holdes i København.

Bæredygtige transportsystemer er højt på agendaen i alle byer, og cykling er den bedste vej til at opnå grønnere og mere bæredygtige transportsystemer. Cykling mindsker miljøpåvirkningen fra trafikken, det reducerer støjen, og styrker folkesundheden.

I København, Malmø og Lund sker allerede ca. 40% af alle rejser med cykel. For at styrke cyklen som transportmiddel skal mulighederne for cykelparkering forbedres. Det er især sikker og bekvem cykelparkering i stationsnære områder som er et problem.

Kommuner og universiteter i Øresundsregionen har derfor startet et samarbejde for at udvikle nye, innovative løsninger for fremtidens intelligente cykelparkering. I dag holdes den første konference over Øresund om fremtidens smarte cykelparkering, når kommuner, universiteter og virksomheder samles på Aalborgs universitet i København.

- Når kommunerne og universiteterne i dag mødes for at tegne fremtidens smarte løsninger op er det fordi vi i Øresundsregionen er åbenlyse samarbejdspartnere. Vi har en stærk cykelkultur på begge sider af Øresund, og sammen kan vi nå betydeligt længere når vi samarbejder og lærer af hinanden. Vi håber, mange aktører vil deltage i samarbejdet, både offentlige og private, siger Karolina Skog, stadsbyggnadskommunalråd i Malmö stad.

Den eksisterende praksis, hvor planlægningen af nye boligkvarterer, shoppingcentre og kollektive trafikpunkter sker med bilistens behov for øje. Bilparkering styres af lovkrav, forretningsidéer og kollektive trafikplaner, men tilsvarende gælder sjældent for cykelparkering.

- Her er nytænkning nødvendig. Hvis Københavns veje ikke skal sande til i stillestående biltrafik, er det nødvendigt, at vi prioriterer cyklisterne og deres behov. Kun ved at få flere bilister til at rykke over i den kollektive transport og ud på cykelstierne bliver der plads til den nødvendige biltrafik på vejene. Hvis det skal lykkes, så kræver det, at der er et reelt alternativ til at tage bilen, og det skaber vi fx ved at tilbyde en bycykel, som er både nutids- og fremtidssikret og samtidig skaber bedre plads til cyklisterne med brede cykelstier og ordentlige parkeringsmuligheder i hele byen. Hvis vi skal øge fremkommeligheden, må vi sætte bilerne bagerst, siger Morten Kabell, teknik- og miljøborgmester i København kommune.

- Øresundsregionen er allerede en af verdens førende cykelregioner. Ved at samarbejde omkring smart byplanlægning, ikke mindst inden for cykelparkering, kan vi også her blive et forbillede. Vi skal blive en smart, grøn region og et forbillede inden for Smart City, siger Finn Lauritzen, Öresundskomiteens direktør.

Dagens konference "Smartere cykelparkering i Öresundsregionen" sker inden for projektet Öresund Smart City Hub, som Öresundskomiteen driver sammen med Malmö stad, Københavns Kommune, Lunds universitet, Aalborgs universitet, Copenhagen Cleantech Cluster, Region Sjælland, Danmarks Tekniske Universitet, Lunds kommun, Sustainable Business Hub, Region Hovedstaden og Region Skåne. Begrebet Smart City omfatter forskellige spørgsmål for udviklingen af grønne, bæredygtige byer. Fællesnævneren er integrationen af IT-løsninger og byplanlægning. Öresund Smart City Hub fokuserer på tre Smart City-spørgsmål: cykling, gadebelysning og vandhåndtering.

For mer information, venligst kontakte:

Finn Lauritzen, direktör Öresundskomiteen

+45 2044 0325

Marianne Ekdahl, kommunikationsstrateg Öresundskomiteen

Karolina Huss, projektledare Öresund Smart City Hub

Öresundskomiteen er platformen for det regionale politiske samarbejde i Øresundsregionen og komiteen består af ledende lokale og regionale politikere fra Skåne og Sjælland.