Syv skoler vinder konkurrencen om Øresundsforståelse

Öresundskomiteens skolekonkurrence er blevet afholdt for anden gang. Konkurrencen stræber mod at fremme sprogforståelse og fælles læring blandt skoleelever fra begge sider af Øresund. Lærere og elever fra folkeskoler og gymnasier har kunnet søge støtte til deres projekter indenfor alle emner i undervisningsplanen. Afgørende betingelse har været, at mindst en part fra hver side af Øresund deltager.

- Sproget er en kulturbærer, siger Finn Lauritzen, Öresundskomiteens direktør. Eftersom sprogforståelsen mellem danskere og svenskere fortsat formindskes, vil vi med vores skolekonkurrence opmuntre til kreative indlæringsprojekter, som fremmer sprogforståelsen, og bidrager til at børn og unge bliver mere fortrolige med den anden side af Øresund.

- Det er børnene som er Øresundsregionens fremtid, og det er i mødet mellem fremtidens medborgere, at vi former fremtidens region.

Vinderskolernes projekter kommer til at involvere elever fra syvende klasse og op efter, både idenfor folkeskolen, gymnasiet og voksenuddannelser. Vinderne er:

• Malmö Borgarskola, Christianshavn Gymnasium og Københavns Sprogcenter:

Projektet ”M.I.S. musikken i sproget – sproget i musikken”

• Helsingør Skole, Högastensskolan og HH-skole og kulturgruppen i Helsingborg og Helsingør: Projektet ”Panorama – Nabospråk från elev till elev”

• Glostrup Skole og Asmundtorps Skole:

Projektet ”Science Öresund, Landskrona – Glostrup, Öresund”

Den sammenlagte prissum er 200.000,- DKK, som fordeles på samtlige skoler.

- Det er vigtigt, at vi arbejder med at fremme sprogforståelsen, siger Gunlög Stenfelt, medlem af juryen og medlem i kommunalbestyrelsen i Landskrona Kommune. Hvis vi vil udvikle en fælles uddannelses- og arbejdsmarkedsregion kræver det mere forståelse for den anden side. De 16 ansøgninger som er kommet ind, er et værdifuldt vidnesbyrd om at der findes kreative og initiativrige lærere og pædagoger.

Juryen bestod af:

• Anette Simoni, Køge kommune og medlem i Öresundskomiteens kulturudvalg

• Gunlög Stenfelt, Landskrona kommune og medlem i Öresundskomiteens kulturudvalg

• Henrik Rahm, docent i nordiske sprog, Lunds universitet, Studierektor for nordiske sprog

• Bodil Aurstad, seniorrådgiver i Nordisk Ministerråd

• Merete Dael, Danmarks Kulturstyrelse, Børnekulturens Netværk

• Johan Krantz, lærer på Vikingaskolan, Lund.

• Fra Öresundskomiteens sekretariat: Finn Lauritzen, direktør og Anette Vedel, seniorrådgiver

For mere information om projektet kontakt:

• Finn Lauritzen, Direktør

Tel: +45 33268910 Mobil: +45 20440325 Email: fl@oeresund.org

• Marianne Ekdahl, Kommunikationsstrateg

Tel: +45 3326 8905 Mobil: +45 3066 3868 Email: mek@oeresund.org

Öresundskomiteen er platformen for det regionale politiske samarbejde i Øresundsregionen og komiteen består af ledende lokale og regionale politikere fra Skåne og Sjælland.