Det klassiske AXOR Starck armatur i børstet sort kromoverflade på The Retreat i Blue Lagoon.

The Retreat i Blue Lagoon, Island: Når jord, vand og design smelter sammen

På The Retreat i Blue Lagoon i Island forbindes jord, vand og design på en hidtil uset måde. En 800 år gammel lavastrøm løber gennem områdets hjerte, mens de unikke klippeformationer smelter sammen med arkitekturen. Midtpunktet er dog vandet. Skabt i en tektonisk aktiv zone med enorm varme og under voldsomt tryk er det mineralfyldte vand i Blue Lagoon (den blå lagune) berømt for sine helbredende kræfter og det lysende, blå farvespil. De 62 suiter på stedets luksushotel er omgivet af det smukke vand, som skaber en enestående effekt.

Luksuriøs ro og naturlig skønhed, også i badene

Den særlige forbindelse til vandet videreføres indendørs, hvor badeværelserne er indrettet med AXOR Starck armaturer og AXOR Showers produkter i krom samt AXOR FinishPlus-overfladen børstet sort krom. Med sine klassiske pin-greb er AXOR Starck-kollektionen et symbol på minimalisme. AXOR ShowerSelect termostaterne og AXOR hovedbruserne bidrager til den luksuriøse ro og atmosfæren af naturlig skønhed, der præger denne unikke destination. ”The Retreat er indlejret i en 800 år gammel lavastrøm, og vi ville have et design, der afspejler præcis dét. Kaminerne er lige som bordene bygget af lavasten,” forklarer Sigurdur Thorsteinsson, chefdesigner, Design Group Italia. ”Vi valgte skræddersyede AXOR armaturer, så vi kunne tilpasse dem til den stemning, vi har skabt.”

Selv om det ligger så afsides, er The Retreat kun cirka 20 minutters kørsel fra Keflavik lufthavn og 15 minutter fra Reykjavik. Vejen bugter sig gennem halvøen Reykjanes – et landskab med lavaklipper, kegleformede vulkaner og gamle mudderhuller. Hotellet udbyder vandreture, hvalture og private helikopterflyvninger for de gæster, der ønsker at udforske de smukke omgivelser. Men med en underjordisk spa, en geotermisk lagune og restauranten ”Moss”, der byder på nyfortolkninger af det islandske køkken, mærker gæsterne hurtigt, at The Retreat byder på alt, man kan ønske sig.

Mærket AXOR

AXOR udvikler, konstruerer og producerer vandhaner, brusere og tilbehør til luksuriøse badeværelser og køkkener - til perfektion. Unikke, avantgarde produkter og kollektioner skabes på højeste æstetiske og tekniske niveau. Nogle af dem ses i dag som klassikere inden for badeværelsesdesign. Fælles for dem alle er, at de følger tanken "Form follows Perfection": Produktudviklingen er først færdig, når der ikke er mere at tilføje eller fjerne. Gennem mere end 25 år er toneangivende designobjekter blevet udviklet efter denne opskrift i samarbejde med nogle af verdens største designere, bl.a. Philippe Starck, Antonio Citterio, Jean-Marie Massaud og Patricia Urquiola. AXOR er et mærke i Hansgrohe Group.

Med sine mærker AXOR og hansgrohe er Hansgrohe Group, som har hovedkontor i Schiltach/Baden-Württemberg, Sydtyskland, en førende virksomhed inden for innovation, design og kvalitet i bad- og køkkenbranchen. Virksomheden, der blev grundlagt i 1901, giver vandet form og funktion med sine armaturer, brusere og brusesystemer. I kombination med sanitet og badeværelsesmøbler tilbyder virksomheden individuelle designmuligheder fra ét og samme sted til helhedsoplevelser på badeværelset. Virksomhedens 122-årige historie præges af opfindelser, såsom den første håndbruser med forskellige stråletyper, det første køkkenarmatur med udtrækstud og den første justerbare bruserstang. Med over 20.000 aktive beskyttede rettigheder står Hansgrohe Group for kvalitetsprodukter med lang levetid og viser ansvarlighed overfor mennesker og miljø. Bæredygtig produktion af ressourcebesparende produkter er centralt i virksomhedens aktiviteter over hele verden. Ved at udvikle innovative teknologier til armaturer og brusere er det målet for Hansgrohe at beskytte vandet som ressource samt at begrænse og tilpasse sig klimaforandringerne under produkternes brugsfase. Som del af sin gennemgående bæredygtighedsstrategi vil Hansgrohe i 2030 have udstyret alle sine vandførende produkter med vandbesparende teknologier under initiativet ”ECO 2030”. 33 datterselskaber, 20 salgskontorer og kunder i over 150 lande gør virksomheden til en pålidelig partner over hele verden. Mærkerne og produkterne under Hansgrohe Group er præmieret med over 700 designpriser siden 1974. Produkterne fra Hansgrohe Group anvendes i projekter verden over – f.eks. på velkendte krydstogtskibe, i luksuriøse 5-stjernede- og boutique-hoteller, i internationale metropoler, i ekstraordinære kurbade, eksklusive badeværelser i hytter og luksusvillaer, offentlige faciliteter og i utallige private hjem. Den høje kvalitetsstandard sikres med produktion på Hansgrohe Groups syv egne fabrikker, hvoraf fire er i Tyskland og én i hhv. Frankrig, USA og Kina. I 2022 omsatte Hansgrohe Group for 1,528 mia. euro (11,4 mia. kr.), og virksomheden beskæftiger ca. 5.600 medarbejdere på verdensplan, heraf over 60 procent i Tyskland.