Udflugt til vulkanen Þríhnúkagígur meget anset af CNN

Islands vulkan Þríhnúkagígur og dens unikke vulkanudflugt har modtaget anerkendelse som nummer tretten på CNNs liste over de 27 steder, som man bør besøge mindst én gang i livet.

"Island er et spektakulært vildnis fuld af liv, og om sommeren er det muligt at tage på en udflugt helt ind i det indre af Þríhnúkagígur vulkanen, som har været i dvale i 4.000 år", forklarede CNN om Þríhnúkagígur og vulkanudflugten.

Ifølge udflugtens organisator 3H Travel er Þríhnúkagígur vulkanen det eneste sted på kloden, hvor magmakammeret er tilgængeligt og aktuelt et sikkert sted at udforske. Kammeret er enormt – afstanden fra top til bund er ca. 150 meter (450 fod).

Sidste gang Þríhnúkagígur var i udbrud ligger mere end 4.000 år tilbage, og den er beliggende ca. 30 km/20 mil fra Reykjavik. Denne unikke og eksklusive udflugt, som kun arrangeres indtil den 20. august i år, er en del af en løbende undersøgelse af vulkanens miljømæssige, geologiske og markedsføringsmæssige forhold.

Fremtidige planer omfatter at gøre fænomentet tilgængeligt for den brede offentlighed ved at bygge en tunnel, der fører ind i kammeret, og dermed skabe en af de mest unikke turistattraktioner i hele verden.

Udflugten arrangeres indtil den. 20. august 2012, og der er adskillige bekræftede startider hver dag i hele perioden. Udflugten finder sted i mindre grupper, og den varer ca. 5-6 timer, hvilket omfatter op til en time inde i vulkanen.

Islands førende flyselskab Icelandair tilbyder vulkanudflugten til Þríhnúkagígur som et supplement til alle dens pakkerejser til Island.

Oplysninger om fly til Island og pakkerejser til Island findes på www.icelandair.dk.

• Turisme

• island udflugter