En god start for næste generation af globetrottere

Jysk Rejsebureau står bag konceptet Backpacker Adventure, der gør det muligt for unge rejsende at drage ud på eventyre med andre, de ikke i forvejen kender. Og det har vist sig at være en stor succes. Mange har været vilde med at rejse på denne sociale måde, hvor rammerne er sat – men hvor eventyret og oplevelserne er helt op til dig og dine nye rejsefæller.

Unge danskere har altid haft en stor appetit på at drage ud og opleve verden, men noget tyder på, at vi ikke længere lader os forhindre i at rejse ud, hvis vennerne ikke lige har mulighed eller lyst til at tage med.
Hos Jysk Rejsebureau har de fra 2014 til 2015 oplevet en fordobling i antallet af rejsende på deres Backpacker Adventure-rejser, hvor unge der ikke kender hinanden rejser sammen. Og efterspørgslen er stigende, lyder det fra Peter Andersen, der er teamleder for gruppeafdelingen i Jysk Rejsebureau. Det er ikke alene trygheden og de unikke muligheder, men også venskaberne, der lokker:
”Der er en trend i, at unge mennesker gerne vil ud og opleve verden sammen med andre unge på deres egen alder. For nogle giver det en sikkerhed at have andre jævnaldrene at kunne læne sig op ad, når de møder lokalbefolkningen rundt omkring i verden eller f.eks. vandrer i Himalaya bjergene. Den store bonus for dem som gruppe er, at de tør komme tættere på de lokale, samt at de internt i gruppen stifter nogle helt unikke venskaber for livet.”

Turene er planlagt med Jysk Rejsebureaus værdier for øje, hvor de unge selv skaber deres eget eventyr og får mærket verden.

”Grunden til, at vores ture er populære er fordi vi giver de rejsende frihed til selv at opleve og skabe deres egen rejse. I Jysk Rejsebureau tror vi grundlæggende på, at de oplevelser man selv skaber, er dem man får mest ud af. Netop derfor har vi valgt at lægge meget vægt på frihed på rejsen,” siger Peter Andersen og forklarer, at hvert ophold i et nyt land begynder med en oplevelse, der er booket på forhånd, for at sikre det sammenhold, der gør at de unge har lyst til at mødes flere gange undervejs på turen. Det er nemlig muligt at rejse med gruppen i lige så lang eller kort tid, man ønsker.
”På turene har der indtil videre altid været en kerne, der har rejst sammen hele vejen rundt, men skulle der være nogle, der ønsker nogle dage for sig selv eller at tage et par uger med frivilligt arbejde, så er det muligt at gøre dette – og så mødes med gruppen senere igen.”

Den totale rejsefrihed

Med andre ord er det den totale rejsefrihed samtidig med sikkerheden i, at have nogle at rejse med, hvis man ikke har lyst til at rejse alene. Eller vil finde én eller flere i gruppen, som man beslutter sig for at rejse videre med på egen hånd. Og denne rejseform synes mange rigtig godt om – især hvis det er deres første store tur ud i verden.

”Stort set alle der kommer hjem fra turene har givet os positiv feedback. Det faktum at de får lov til at stå på egne ben er det, som giver mest positiv respons. Min fornemmelse er at mange af de unge, inden de tager af sted, er usikre på rejselivet, men under rejsen finder de ud af, at de sagtens kan møde verden i øjenhøjde. Det modner dem og er med til, at de kan anbefale vores ture til deres venner,” forklarer teamlederen.

På den måde er de i Jysk Rejsebureau med til at give den nye generation af globetrottere den bedst tænkelige start på det livslange kærlighedsforhold, som mange af deres kunder har til at rejse. Samtidig med, at de kan justere turene alt efter, hvad de rejsende ønsker.

”For nogle år siden var Backpacker Adventure et koncept, hvor der kun var flybilletter og enkelte overnatninger. I dag får man nogle unikke rejseoplevelser med i prisen, så dele af turen på forhånd er booket,” siger Peter Andersen og uddyber, at det virker til at være en god kombination, at Jysk Rejsebureau krydrer rejsen med nogle af de bedste oplevelser, rejsekonsulenterne selv har haft – og lader resten stå åbent. Grupperne er også blevet mindre, og der er nu maksimalt mellem 12 og 15 personer i en gruppe, så rejseoplevelsen bliver mere intim og gruppens størrelse virker overskuelig.

Flere nye destinationer

Det er især lande som Indien, Nepal, Thailand, Australien og New Zealand som er populære, men der er også en stigende efterspørgsel på rejser til Latinamerika. Hos Jysk Rejsebureau udvikler de løbende nye ture og lytter til kundernes efterspørgsler.

”Det sidste nye er, at flere af turene er kommet til at indeholde frivilligt arbejde – både humanitære projekter og dyreprojekter. Derudover kigger vi meget på destinationer og unikke rejseoplevelser,” forklarer Peter Andersen.
De mere populære rejser med frivilligt arbejde er surfing med børn fra slumområderne i Cape Town og at hjælpe skildpadder i Indonesien. Derudover har den stigende efterspørgsel medført, at der for første gang er oprettet to nye ture hen over sommeren til Indonesien og Kina samt Vietnam, Cambodja og Thailand med Backpacker Adventure, forklarer Peter Andersen, der med sit team altid er på udkig efter nye destinationer.

”Vi kigger meget på Mellem- og Sydamerika i øjeblikket. Vores afgange mod Sydøstasien, New Zealand og Australien er de mest populære, men vi opfordrer også til at opleve Sydamerika, hvor kulturen og oplevelserne er mange. Derudover kigger vi også på destinationer som Brasilien, Argentina, Maldiverne og Sri Lanka, lyder det fra teamlederen, der med spænding ser frem til at sende endnu flere rejsende af sted på Backpacker Adventure.

Hvad er Backpacker Adventure?

Du tager af sted med Jysk Rejsebureau og en gruppe af andre rejseglade unge mennesker, og I følges på dele af eller hele turen til en udvalgt verdensdel eller jorden rundt. Det er en måde at rejse på, så du ikke rejser alene, men hvor du selv kan bestemme, hvor meget af din tur, du rejser med gruppen. Undervejs er der planlagt en række oplevelser, som du også kan melde dig til og fra. Så du kommer både til at opleve glæden ved fællesskabet, men også friheden ved at rejse alene.

Læs mere og se alle aktuelle ture her og besøg også Jysk Rejsebureaus YouTube kanal for at høre om oplevelserne fra tidligere rejsende med Backpacker Adventure.

• sommer
  • grupperejse