JYSK fortsætter sin fremgang

JYSK fortsætter sin fremgang

2015/16 blev endnu et rekordår for JYSK Group, der nåede en omsætning på mere end 23 milliarder DKK

På trods af at salget af møbler og boligartikler er faldende eller stagnerende i mange lande verden over, fortsætter JYSK sin fremgang.Både når det handler om at indtage flere lande, åbne flere butikker og øge omsætningen i de eksisterende butikker og online.

Regnskabsåret 2015/16 resulterede således i en omsætning på 23,2 milliarder DKK og et EBIT-resultat på over tre milliarder DKK.

JYSK har samtidig åbnet 105 nye butikker i de 43 lande, hvor JYSK havde butikker ved udgangen af regnskabsåret. Siden er JYSK også rykket ind i Georgien og Hviderusland, så tallet i dag er 45.

”Vi har god grund til at være tilfreds med regnskabet. Vores mål er, at JYSK skal vokse og tjene penge, og det har vi gjort. Derfor skal der også lyde en ros til vores dedikerede medarbejdere i hele verden. Det er deres arbejde, der gør, at vi endnu en gang kan præstere et rekordregnskab,” siger bestyrelsesformand og ejer af JYSK, Lars Larsen.

Markant fremgang i Østeuropa

Specielt i Østeuropa vælger flere og flere kunder at handle i JYSK, og det er også i den del af Europa, at udviklingen går stærkest i forhold til åbning af nye butikker.

JYSK har nu 200 butikker i Polen, som dermed er det største JYSK-land, mens Ungarn, Rumænien, Bulgarien, Serbien, Slovenien og Kroatien er blandt de øvrige lande, hvor JYSK åbner flest nye butikker.

”JYSK har fået en fantastisk modtagelse i Østeuropa, og forbrugerne er utrolig glade for både vores sortiment og den måde, vi driver forretning på. Den skandinaviske stil og den skandinaviske tilgang til både kunder og medarbejdere er helt sikkert med til at gøre, at rigtig mange vælger JYSK,” siger Lars Larsen.

Han fremhæver også Holland, hvor JYSK åbnede den første butik i 2006, og hvor koncernen lige siden har arbejdet på at skabe overskud. Det lykkedes for første gang i regnskabsåret 2015/16.

”Holland er et godt eksempel på, at vi skal være tålmodige. Vi har hele tiden vidst, at vi ville komme til at tjene penge i Holland, og det er vi begyndt på nu. Det betyder også, at vi i 2017 er klar til at åbne i Belgien,” siger Lars Larsen.

Øget e-handel og flere butikker

Både i Belgien og i resten af verden, er opskriften på yderligere succes at fortsætte ad det spor, JYSK er på, og som i høj grad handler om at kombinere værdien af et stort butiksnet med de mange nye muligheder for forretning online.

”Jeg tror ikke, at e-handel nogensinde kommer til at gøre de fysiske butikker overflødige, og derfor skal JYSK fortsætte med at åbne cirka 100 nye butikker om året. Men samtidig skal vi give kunderne flere og bedre muligheder for at handle online, så JYSK har de bedste tilbud, og den bedste kundeservice uanset om kunderne foretrækker at gå ind i en butik eller at handle hjemme foran computerskærmen,” siger Lars Larsen.

JYSK GROUP har et skandinavisk udgangspunkt: Den første butik åbnede i Danmark i 1979, og i dag har JYSK GROUP over 2.400 butikker og 21.000 medarbejdere i 47 lande. I Tyskland og Østrig er navnet Dänisches Bettenlager – i resten af verden JYSK. JYSK GROUP ønsker at være et godt tilbud for alle og har en ambition om at blive udbredt i hele verden. Bag JYSK GROUP står stifter og ejer Lars Larsen, der blandt andet også ejer møbelkæderne Bolia.com, IDEmøbler og ILVA. Den samlede omsætning i LARS LARSEN GROUP er på 27 milliarder kroner.

Åse Andersson

Pressekontakt Communications Director +45 30 101 101

Anders Græsbøll Buch

Pressekontakt Communications Consultant +45 23 20 55 67
Martin Sodemann

Pressekontakt Communications Consultant +45 26778155

Med over 3.300 butikker og webshops i 48 lande har JYSK altid et godt tilbud og kompetent service i nærheden, uanset hvordan kunderne ønsker at handle.