Borgerne i Brøndby slipper for kalk i drikkevandet

HOFORs vandværk i Brøndby er det første i Danmark, der sætter et blødgøringsanlæg i drift i stor skala. Forsyningsselskabet har lyttet til borgerne i Storkøbenhavn, der har givet udtryk for ønsket om mindre kalk i vandet. Netop i Københavnsområdet er der nemlig store mængder kalk i drikkevandet. Krüger står bag etableringen af anlægget.

Første skridt i en større plan

HOFOR har udvalgt Brøndby, fordi værket alene forsyner kommunen i et lukket system. Værket blødgør vand fra 10 lokale grundvandsboringer og fra et aftag på en af de store transportledninger, der fører drikkevand ind til København fra sjællandske grundvandsboringer. Projektet, der har krævet, at vandværket delvist skulle bygges om, bliver frem til 2024 fulgt op af blødgøringsanlæg på de øvrige syv store regionale vandværker hos HOFOR, der leverer drikkevand til København og en række af forstæderne.

Da drikkevandet fra værkerne blandes sammen, inden det når ud til borgerne, vil man i praksis først have den fulde effekt, når alle værker har fået et blødgøringsanlæg. Men i Brøndby har borgerne den fulde glæde af det allerede i dag, siger projektleder Kaare Klit Johansen fra HOFOR.

Samfundsøkonomisk besparelse

Ud over at det er et stort fremskridt for borgerne, ser HOFOR det også som en samfundsøkonomisk besparelse – anslået 4-5 kr. pr m3 drikkevand, når udgiften til blødgøring er trukket fra.

– Mindre kalk betyder eksempelvis, at varmevekslere og varmtvandsbeholdere holder længere og skal renses sjældnere. I husholdningerne betyder det at hårde hvidevarer skal afkalkes sjældnere og har en længere levetid. Der skal også doseres mindre sæbe og vaskemidler og endelig falder el- og vandforbruget, så der er mange fordele, siger Kaare Klit Johansen

Teknisk fungerer anlægget sådan, at blødgøringsteknologien er placeret som første led i processen på vandværket, hvor vandet lige er hentet ind fra vandboringerne.

Drikkevandet ledes gennem beholdere med sandkorn, hvor man tilsætter natriumhydroxid (kaustisk soda). Det medfører, at kalken binder sig til sandkornene, der så bliver til kalkpiller. Dem tager man løbende ud, hvorefter nyt sand bliver tilsat.

– Herefter ledes vandet igennem de traditionelle filtre, som vandværket var udstyret med i forvejen. Det fjerner bl.a. jern, mangan og lidt kalkrester, da kun 99 pct. sætter sig på sandkornene, siger projektchef fra Krüger, Jørgen Iversen.

Endelig har man til sidst tilføjet to UV desinfektionsanlæg, der er en ekstra sikkerhed for, at vandet er helt rent, når det kommer ud til borgerne.

Fjernelse af kalk fra vandet resulterer i flere tons kalkpiller ugentligt, der kan genanvendes til bl.a. kalkning af landbrugsjord og i byggeprodukter.

Jørgen Iversen, jci@kruger.dk