Er Kristian verdens ældste Jaguar I-PACE ejer ?

Er Kristian verdens ældste Jaguar I-PACE ejer ?

Kristian Østergaard er blot én ud af 83 danskere, der har købt en Jaguars første hel elektriske bil - I-PACE. Men det, der for alvor gør det bemærkelsesværdigt er Kristians dåbsattest. Den siger 1927.

Han er født samme år som skuespiller Roger Moore, historiker Paul Hammerich og komiker Jørgen Ryg. Men, mens de førnævnte for længst er døde og borte, så er Kristian Østergaard i den grad i live.

Vi møder ham en efterårsdag ved hjemmet i Risskov nær Aarhus, og allerede her kan man mærke, at udsagnet ”alder er blot et tal” giver mening. For udenfor hjemmet holder en 7- personers Lancia Voyager, og ved siden af den nye Jaguar I-PACE holder en klassisk, smuk Saab 9.3 Cabriolet. Biler han i den grad bruger i et meget aktivt liv.

”Jeg bruger min Voyager , når jeg hvert år tager på skiferie sydpå. Her er der plads til syv personer og ski på taget. Og min Saab, den skiller jeg mig ikke af med. Det er en klassiker som jeg elsker at køre i ”siger Kristian, der netop er fyldt 92, og byder indenfor i hjemmet, der ligger smukt med udsigt over havet. At han er 92 år gammel er svært at tro, når han lige løber ovenpå for at hente papirerne på sin nye Jaguar I-Pace.

Det er ikke så længe siden, at han modtog sin Jaguar I-PACE. Af papirerne, der ligge fremme på køkkenbordet, kan man se, at der er krydset af i mange felter. Der er med andre ord ikke sparet på noget.Han har valgt den i Corris Grey – HSE – der er topversionen - med lyst læder og 22 tommer fælge, og har ikke fortrudt, at den nye Jaguar kører på el.

”Den er jo alt det man forbinder med en rigtig Jaguar. Superlækkert læderinteriør, fantastiske køreegenskaber og et virkelig markant design. Og så er den altså virkelig hurtig. Jeg er flere gange kommet til at køre alt for hurtigt. Den accelererer jo lynhurtigt og helt lydløst, så man skal passe lidt på”, siger Kristian, der modsat mange i den lidt ældre generation,ikke er bange for den megen teknologi, der er en del af bilens DNA.

”Jeg har endnu ikke fået sat bilen op så den kan kommunikere med min telefon – og jeg mangler også at finde nogle af de mange apps, der kan bruges til bilen, men det synes jeg blot er spændende – ikke kompliceret eller irriterende. Jeg er nysgerrig og elsker teknologi”, siger Kristian, der har levet et liv med biler.

Kristian Østergaard er nemlig manden, der sammen med hustruen Grete, helt tilbage i 1954 grundlagde den landsdækkende biludlejningsvirksomhed Østergaard Biler. En koncern, der nu er en del af Europcar, men som voksede sig stor og stærk op gennem 1960, 1970 og 1980’erne.

”Det begyndte egentlig med, at tilbage i 1953 lejede en Folkevogn og kørte til Tyskland.Det gav mig ideen til at købe en selv og så leje den ud. Efter at have spinket og sparet til udbetalingen købte vi en Folkevogn, og satte en annonce i avisen, hvor vi lejede bilen ud, når vi ikke lige selv havde brug for bilen, og så gik det faktisk slag i slag, siger Kristian, der rådede over mere end 2000 udlejningsbiler inden selskabet blev solgt i begyndelsen af 1990’erne.

Kristian er selvsagt pensioneret, men sønnen Lars er i dag flådechef i Europcar. Om det er Kristian, der har påvirket Lars eller om det er omvendt melder historien ikke noget om. Fakta er, at Europcar i år har fået 15 Jaguar I-PACE leveret – som de første elbiler i firmaets historie. Om det også er fakta, at stifteren af Østergaard Biler er verdens ældste I-PACE ejer, kan vi ikke få bekræftet. Men, at der ikke mange som Kristian – det er til gengæld fakta.

Sjællandsvej 1