Leica Geosystems fejrer 100 års jubilæum

Leica Geosystems fejrer 100 års jubilæum

En af de største spillere på markedet for opmålings- og informationsteknologi kan fejre 100 års jubilæum. Det gør virksomheden med et fortsat fokus på højteknologiske løsninger og digitalisering af byggebranchen. “Vi tager gerne den digitale førertrøje på og viser vejen for dansk byggeri,” udtaler direktør

Foråret 2021 markerer en stor milepæl for Leica Geosystems, for virksomheden kan se tilbage på 100 år som leverandør til særligt bygge-og anlægsindustrien. Gennem årene har Leica Geosystems været med til at forme måleteknologiens historie, og virksomheden kan i dag bryste sig af at være førende inden for 3D-teknologi, maskinstyring, laserscanning og opmåling. Derfor er direktøren, Henrik Wiese, også stolt, når han ser tilbage på virksomhedens lange historie:

“100 års jubilæum er stort, fordi det betyder, at vores samarbejdspartnere har kunnet regne med os lige så længe - og at de også kommer til det i fremtiden. Og så viser det også, at vores løsninger har vist sig holdbare over lang tid. Det er vi selvfølgelig utroligt stolte af,” udtaler han.

Med så mange år på bagen kunne man godt få den idé, at virksomheden sænker farten, men den tanke afviser Henrik Wiese, der beskriver en højteknologisk virksomhed i kontinuerlig udvikling for at følge med tiden - og i nogle tilfælde være med til at forme den: “Leica er i topform. Og vi har blandt andet lige lanceret en række nye og spændende produkter. Særligt er det vores scanningsløsninger, der er i rivende udvikling og vækst. 100 år betyder erfaring og viden, men jubilæet beviser også, at vi altid har fulgt med og udviklet os, så vi stadig i dag er toprelevante. Det er vores 3D-scannere et godt eksempel på.”

Ifølge direktøren er det netop det evige fokus på udvikling, der er nøglen til succes - og her går virksomheden gerne forrest og tænker længere frem, forklarer direktøren: “Gennemgående for Leica er, at virksomheden hele tiden har fornyet sig og sine produkter. Det er den konstante udvikling og innovation, der gør, at vi stadig har den position, vi har. Vi tager gerne den digitale førertrøje på og viser vejen for dansk byggeri. Der er helt klar en opgave i at hjælpe vores kunder med at blive mere digitale, for det er vejen frem for et effektivt og konkurrencedygtigt byggeri i Danmark.”

God service går aldrig af mode
Udover investeringen i at være innovative, så mener Henrik Wiese selv, at det også er Leicas insisteren på altid at prioritere service og support som en del af produktet, der har sikret bæredygtige samarbejder over tid: “Vi har et godt og stabilt produkt, og lige så vigtigt så har vi en stor og stærk supportorganisation - også lokalt - som støtter op om vores kunder. Så det er en stærk serviceorganisation, der står bag nogle stærke produkter. Det er helt afgørende for vores samarbejdspartnere.”

Leica Geosystems, der en del af Hexagon-koncernen, har sit danske hovedsæde i Søborg, og selvom den almindelige dansker måske ikke lige kender til virksomheden, så har den spillet en afgørende rolle i en række ikoniske byggerier rundt om i landet. Det gælder blandt andet Store-, Lillebælts- og Øresundsforbindelsen samt Københavns Metro. Virksomheden har en nettoomsætning på 3,9 milliarder euro om året på verdensplan.

Læs mere om Leica Geosystems historie og jubilæum her: 100yrs Innovation Heerbrugg

Vi tilbyder vores kunder komplette og nyskabende løsninger indenfor adskillige industrier. Der står et stærkt team af dygtige og kvalificerede medarbejdere parat, som supporterer og servicerer vores kunder i hele landet. I Danmark har vi kontorer i Søborg og Odense, hvoraf sidstnævnte også omfatter en af vores fabrikker. Her fremstilles og udvikles mange af vores egne produkter, der efterfølgende distribueres til Leica Geosystems-afdelinger i resten af verden.