LetsGo sætter skub i København Kommunes nye delebilsmål

Københavns Kommune udsendte slutningen af februar en ny strategi for delebiler i København, der går under navnet Strategi for delebil i København 2017-2020. Målsætningen med den nye strategi er, at der frem mod 2020 skal oprettes yderligere 500 nye delebilsplader i hovedstaden.

I forbindelse med den bæredygtige plan for delebiler indfører LetsGo nu tre nye typer medlemskaber, der skal lokke flere fra privatbil til delebil. LetsGo’s direktør, Bjarke Fonnesbech håber, at det nye tiltag kan sætte gang i de grønne fremtidsplaner:

- I LetsGo har vi nu taget det første skridt til en større udbredelse af delebiler ved at udbyde flere typer medlemskaber. Hvis vi skal i mål med en udbredelse af delebiler i København, kræver det, at Københavns Kommune tager det næste skridt og fører strategien ud i livet, siger Bjarke Fonnesbech.

De nye medlemskaber gør det endnu mere fleksibelt at være delebilsmedlem, da medlemskabet er skræddersyet efter kørselsbehov:

- Vi beholder vores standard medlemskab. Samtidig tilbyder vi nu også et lidt dyrere medlemskab til den, der kører meget og længere ture, og et medlemskab uden kontingent til den, der sjældent har behov for en bil, men stadig gerne vil have nem adgang til bil, siger Bjarke Fonnesbech.

En positiv udvikling for grøn mobilitet

Kåre Albrechtsen, der er sektionschef for grøn mobilitet i Region Hovedstaden, synes det er positivt, at LetsGo sætter skub i udbredelsen af delebiler:

- Vi synes, det er spændende, at LetsGo udvikler medlemskaber, der gør det lettere at tage et aktivt valg om at blive delebilist. Det bliver mere fleksibelt og samtidig vil det være et godt alternativ til at have sin egen bil. Det tror jeg passer mange københavnere rigtig godt, siger Kåre Albrechtsen.

Region Hovedstaden grønne mobilitetsafdeling byder derfor også udviklingen velkommen:

- Vi støtter altid op om grønne mobilitetsløsninger som delebiler fra LetsGo, der har en positiv effekt på trængsel i regionen, siger Kåre Albrechtsen

Delebiler kan skabe bymiljø

Særligt i de tæt befolkede storbyer har delebilister en lang række fordele. Det skyldes, at delebiler har faste parkeringspladser, hvor delebilerne afhentes og afleveres ved hjælp af en personlig nøglebrik.

Samtidig kan flere delebiler reducere trængslen på vejen i København. Både internationale og danske undersøgelser viser, at en delebil med faststamplads kan erstatte mindst seks private biler i byen. På den måde kan flere delebiler skabe mere plads til byliv og grønne områder.

• kk
  • københavnskommune
  • strategi

LetsGo har mere end 180 biler i København, Aarhus, Odense og fem andre danske byer. 15% af dem er elbiler - bl.a. verdens første, og så vidt vides, eneste dele-Tesla S!