Tromsøterminalen, hvor Lindab har leveret 18 industriporte, 6 hurtigporte, 5 hurtigporte til fryserum og 3 dockingsystemer komplet med ramper, sluser og bygninger.

Problemfri fryse-logistik i den arktiske hovedstad

Med midnatssol og en unik natur er nordnorske Tromsø også kendt som den arktiske hovedstad. Tromsø er hjemby for Tromsøterminalen, der er et af Norges mest moderne fryseanlæg for fisk. Troms Portservice har leveret Lindab industriporte, hurtigporte og dockingsystemer til den store fryseterminal.

Udover olie og gas har fiskeri afgørende betydning for den norske økonomi, og Tromsøs beliggenhed højt mod nord ud mod den norske kyst gør byen til en af Norges største fiskerbyer. En stor del af fiskene, der fanges nordpå, eksporteres til andre EU-lande og resten af verden. Derfor er effektive transport og logistikløsninger afgørende for den omfattende eksportfiskeindustri, da fiskene skal opbevares optimalt, så de bevarer deres vitaminer, smag og holdbarhed.

Tromsøterminalen er Norges mest moderne fryseanlæg
Mange af fiskene opbevares og klargøres i Tromsøterminalen, der er et af Norges mest moderne fryseanlæg. Terminalen spreder sig over 7.500 m2 og har en kapacitet på 22.000 tons, og med en dybvandskaj på hele 200 meter, tilbyder den alle faciliteter, der skal til for at drive en moderne fryseterminal. I forbindelse med opførelsen af den nye Tromsøterminal på Tromsø Ø er der anvendt porte fra Lindab til at sikre effektiv og pålidelig logistik.

Troms Portservice har leveret 18 industriporte, 6 hurtigporte, 5 hurtigporte til fryserum og 3 dockingsystemer komplet med ramper, sluser og bygninger. Som underleverandør har Troms Portservice haft ansvaret for både levering og montering af porte og de tilhørende bygninger, og de er i dag ansvarlige for vedligehold og reparationer på fryseterminalen.

Troms Portservice er autoriseret Lindab PortXpert-forhandler. Det er et landsdækkende netværk af Lindab port-forhandlere, der er eksperter i at levere, opføre og servicere Lindabs brede sortiment af industriporte og ramper. Jonas Heggås Molund er salgschef i Troms Portservice AS, og han fortæller, hvordan opgaven kom i hus takket være et langvarigt samarbejde mellem portleverandøren, bygherren og entreprenøren.

”Tromsøterminalen har været kunde hos os siden 90erne, så vi kender hinanden rigtigt godt. Det var entreprenøren Huurre, der i dag hedder Svalinn, som var totalentreprenør og havde ansvaret for projektet. Svalinn er en dygtig entreprenør, som vi har arbejdet sammen med på mange projekter gennem tiden, ”forklarer han og uddyber, ”Bygherren ville have industriporte i god kvalitet, der kan tåle en høj brugsfrekvens. Derudover spillede det også en rolle, at vi har et effektivt serviceapparat med kort responstid, hvis uheldet er ude. Vi har et stort reservedelslager, der betyder, at vi kan skaffe reservedele samme dag, vi bliver kontaktet.”

De bedste løsninger opstår, når kunden er aktiv i de tidlige faser
Bygherren kom ikke med detaljeret beskrivelse af portene, så den endelige løsning er resultatet af et tæt samarbejde mellem bygherre, entreprenør og Troms Portservice. ”Det var op til os at give tilbud på en løsning, vi tænkte var god for kunden. Efterfølgende afholdt vi en række afklaringsmøder, hvor vi blev enige om tilvalg og ændringer, og på disse møder deltog både entreprenøren og bygherren aktivt,” fortæller Jonas Heggås Molund. Det er altid vældigt positivt, når kunderne deltager i de helt tidlige faser, da de så kan være sikre på, at de får den optimale løsning, der lever op til deres behov.”

Den tidlige afklaring betyder også, at udfordringerne kommer tidligt frem og kan løses. Det var f.eks. tilfældet med et par sluser med yderst begrænsede pladsforhold, og det krævede en specialløsning fra Troms Portservice at få det hele til at gå op i en højere enhed. Derudover kom Troms Portservices mangeårige erfaring også til udtryk, da slusebygningerne skulle vinkles på en særlig måde, efter at de var producerede.

Lindab forhandler gennem 29 år
Jonas Heggås Molound er klar i retorikken, når man spørger ind til, hvorfor Troms Portservice forhandler Lindab-porte. ”Vi har ikke været Lindab-forhandler i 29 år uden grund. Lindab har et utrolig godt produkt med kort leveringstid. Vi har gennem alle årene altid haft et godt samarbejde med Lindab, der har gode kompetencer og gode værdier,” fortæller han og fremhæver også, at Lindab har fokuseret på den grønne omstilling.

”På trods af, at markedet endnu ikke er der, hvor der stilles krav til miljøaspektet i forhold til produktion og materialevalg, har Lindab taget et vigtigt standpunkt og stået frem som en miljøvenlig producent med den mest omfattende og transparente EPD-deklaration, der eksisterer på port-markedet,” fortæller Jonas Heggås Molound, inden han bliver mere konkret, ”Lindab-portenes specielle isolationskerne giver portene ekstra gode egenskaber i forhold til porte med kerner af polyuretanskum. Det betyder blandt andet 50% mindre C02-udslip under produktionen, og derudover resulterer det i en bedre isoleret og mere stabil port, da den ikke optager vand.”

Lindabs EPD, Environmental Product Declaration, giver bygherre og entreprenør tryghed i bæredygtige byggerier som f.eks. DGNB samt BREEAM og sikrer minimal miljøbelastning fra vugge til grav. Hele 98% af Lindabs porte kan genanvendes, hvilket gør porte fra Lindab til nogle af de mest miljøvenlige porte på markedet og medfører, at portene bliver en del af den cirkulære økonomi.

Funktionalitet, æstetik og miljøvenlighed er således også i høj kurs i den arktiske hovedstad, hvor der fanges, opbevares og bearbejdes fisk til forbrugere over hele kloden.

Vil du læse mere om portløsninger fra Lindab? Gå ind på lindab.dk

Jørgen Luff

Export Manager, Lindab A/S Lindab PortXpert +45 73 99 73 37
Alex Løkkegaard

Product and Business Area Manager, Lindab A/S Lindab Porte +45 73 99 73 04
René Jensen

Salgsdirektør, Lindab A/S Profil +45 73 99 73 61

Relateret materiale

Lindab er en international koncern som udvikler, fremstiller, markedsfører og distribuerer produkter og systemløsninger, til forenkling af byggeri og forbedring af indeklima.

Lindab er leverandør til byggebranchen. Produkterne er kendetegnende ved deres høje kvalitet, enkle at montere, energieffektive, miljøvenlige samt at de leveres med et højt niveau af service. Vi producerer ventilationskanalsystemer, tilbehør og løsninger til ventilation og styring af indeklima, tagrender, tag- og vægbeklædning, garage- og industriporte samt stålprofiler til væg-, tag- og bjælkekonstruktioner. Alle produkter er lavet af tyndpladestål. Lindab er en international koncern etableret i 20 lande med ca. 5.000 ansatte. I Danmark er der 525 medarbejdere. Koncernen havde i 2022 en nettoomsætning på SEK 12,366 mio.