Dan Cake først i verden til at udnytte prisbelønnet kryogen fryseteknologi

Den danske levnedsmiddelproducent Dan Cake blev i januar den første i verden til at implementere den nye banebrydende nitrogenfryser, CRYOLINE® XF fra AGA-Linde. CRYOLINE® XF har den største frysekapacitet af alle kryogenfrysere på markedet og med fokus på ikke kun fødevarekvalitet, men også enorm kapacitet på minimal plads, udkonkurrerer denne nye fryser konventionel ammoniakfrysning på alle punkter – fra kvalitet til samlede produktionsomkostninger.

I efteråret 2011 stod Dan Cake, den største producent af skærekager og roulader i Skandinavien, over for en vigtig beslutning i forbindelse med en mulig udvidelse af deres aktiviteter til markedet for frosne premium produkter. En forudsætning for frysning af virksomhedens premium kager var bevarelse af produktkvalitet. Endvidere skulle også denne del af produktionen fremtidssikres og på sigt kunne imødekomme høje produktionsvoluminer. Dan Cake krævede relativt lave investeringsomkostninger – samt at premium produkter blev testet, resultater godkendt og fryseren installeret og klar til brug inden for meget kort tid.

At kunne overføre knowhow fra én del af verden til en anden er vitalt for et globalt selskab som Linde koncernen. Ole Kronborg, markedsdirektør i AGA-Linde Danmark, forklarer: "I dette tilfælde var vi i stand til at gøre brug af den erfaring og viden, vi har opnået hos en større amerikansk producent af brød og kager i New Jersey, som for nylig fik en prototype af vores nyudviklede nitrogenfryser installeret. Dette gjorde os i stand til at handle hurtigt - til fordel for én af vores lokale kunder i Danmark."

Fokus på produktkvalitet med kryogenfrysning

En hovedregel er, at jo hurtigere indfrysning, desto bedre resultat. Med kryogenfrysning - i modsætning til mekanisk frysning – bevares fødevarens tekstur, smag og udseende, herunder også fugtindhold og næringsværdi.

For Dan Cake er produktkvalitet altafgørende: "Vi søger konstant at optimere og forbedre vores kvalitet. Vi benchmarker vores premium produkter mod bagerens kager - intet mindre," siger Harald Kjærgaard, salgs- og marketing direktør hos Dan Cake. "Ved hjælp af de bedste råvarer og brug af udelukkende naturlige farve- og smagsstoffer er produktets kvalitet i højsædet; det er vigtigt for os, at forbrugeren altid får en god oplevelse med Dan Cake’s produkter.”

Prisbelønnet CRYOLINE® XF til optimering af fødevareproduktion og produktivitet hos Dan Cake.

Efter succesfuld test af fryseprocessen og kvaliteten af de frosne produkter, besluttede Dan Cake at indgå kontrakt med AGA-Linde og implementere den helt nye spiralfryser i deres produktion. CRYOLINE®XF, som modtog den prestigefyldte Innovation Award på CFIA Food Fair 2011 i Frankrig, er spiralfryseren, der er beregnet til store produktionskapaciteter - fra 2.000 til 10.000 kg. pr. time. Patenteret CRYOLINE® XF teknologi sikrer, at indfrysningen sker med den dobbelte hastighed sammenlignet med eksisterende kryogene spiralfrysere. Ydermere optager denne fryser mindre plads - kun 5 x 8 meter - har en højere produktionskapacitet og en højere effektivitet end eksisterende kryogenspiralfrysere.

”CRYOLINE® XF fryserens kapacitet leverer signifikant mere produkt pr. time og kræver en tredjedel mindre plads endeksisterende kryogenfrysere. Sammenlignet med traditionelle ammoniakfrysere er fordelene endnu større med hensyn til kapacitet i relation til plads", forklarer Flemming Kay, markedschef for Food i AGA-Linde i Danmark. "I dag er Dan Cake godt rustet vedrørende øgede produktionsvoluminer, idet deres nye CRYOLINE® fryser er i stand til at fryse mere end dobbelt så meget som deres ovne og produktionslinier på nuværende tidspunkt kan producere,” siger Flemming Kay.

Fra ordre til produktion på meget kort tid

Dan Cake valgte kryogenteknologien baseret på flydende nitrogen, da dette giver langt den bedste produktkvalitet sammenlignet med en mekanisk fryser. Fryseren repræsenterede samtidig en relativ lav investeringsomkostning og kunne leveres, samles og installeres på et minimum af tid: fra ordre første uge i december 2011 var fryseren klar til produktion anden uge i januar 2012.

"Vi havde brug for at få en fryseløsning i stand i løbet af meget kort tid – og fryseren klar til produktion,” siger Per Bertram, Food Technology and Maintenance hos Dan Cake. "Jegvar en smule skeptisk om det ville lykkes for os, men vi klarede det inden for tidsrammen. Fra det tidspunkt fryseren blev leveret - praktisk taget samlet i et stykke - og placeret i vores produktionshal, varede det mindre end 12 timer, før fryseren var klar til test."

CRYOLINE® cross-flow technology for reduceret indfrysningstid og øget effektivitet

CRYOLONE® XF spiralfryserens unikke design benytter avanceret cross-flow teknologi, som reducerer frysetiden betydeligt og samtidig forbedrer udnyttelsen af nitrogen. Dette betyder, at pladsforbruget i produktionshallen reduceres markant. Samtidig giver fryseren dobbelt så stor varmeoverførsel som eksisterende spiralfrysere ved at dække næsten 100% af bælteoverfladen i fryseren med et højhastigheds-gasflow.

Flemming Kay fra AGA-Linde fortæller: "Ud over betydelige besparelser på nitrogen samt forbedretproduktionskapacitet, har vi fundet ud af at CRYOLINE® XF's design og hygiejniske elementer rent faktisk reducerer den tid, der bruges på rengøring. Spiralfryseren er designet med skrånende bundplader og på grund af sin kompakte størrelse har CRYOLINE® XF fryseren kun halvdelen af den mængde rustfrie stål og halvdelen af det bånd, som andre spiralfrysere på markedet i dag, hvilket er ensbetydende med mindre og lettere rengøring mellem produktionsserierne.”

Dan Cake i Danmark var de første i verden til at implementere AGA-Lindes nylancerede CRYOLINE® XF fryser. Dette giver Dan Cake mulighed for i fremtiden at udvikle flere premium produkter, som kræver delikat produktionsteknologi og håndtering, herunder kager med pynt som creme eller glasur med drys af fx revet kokos eller nødder.

• Fødevare, fødevareteknologi

• levnedsmiddelgasser
  • kryogenfrysning
  • nitrogenfrysning