Fotoforskønnelse skal være lovligt på sociale medier

af Rasmus Bruus Larsen, CEO i Make Influence

Det er ikke længe siden, at vi kunne læse om en ny lov i Norge, der betød, at de norske influencere ikke længere kunne redigere billeder uden at informere deres følgere om det. Nu er et lignende lovforslag blevet stillet i Danmark. Men her gik vores tidligere erhvervsminister skridtet videre. Hvis loven gennemføres i Danmark, vil influencere, der ikke markerer, at deres billede er redigeret, ikke kun risikere en bøde - som om det ikke var nok. De risikerer også en tur bag tremmer.

Inden vi kommer for godt i gang: Jeg forholder mig ikke til, hvorvidt det er rigtigt eller forkert at fjerne bumser og rynker eller gøre bryster og overarme større på sociale medier. Vi repræsenterer influencere, der er på begge sider af den sag, og jeg vil lade det være deres debat.

Det, jeg derimod er nødt til at forholde mig til, er, at influencere nu potentielt kan blive sat bag lås og slå for at camouflere en dårlig hårdag eller en bums på hagen uden at skilte med det.

Spørger du mig, er det længere ude end kragerne vender at kriminalisere de kreative iværksættere, og derfor er jeg også bare nødt til at spørge: Helt ærligt, hvor var deres fagforening, Dansk Journalistforbund, lige henne, da dette lovforslag så dagens lys? Er det ikke deres opgave at sikre de bedste vilkår for branchen?

Og nu vi er ved branchen. Selvom jeg kan læse af forslaget, at det skal gælde hele marketingindustrien, er det igen kun influencerne, man er ude med riven efter i spalterne.

Det gør mig mildest talt mere frustrereret end en vildfaren flue i mit soveværelse ved sengetid. For hvor er resten af den brede branche? I har vel også et ønske om at tage på arbejde i fremtiden uden frygt for at risikere fængsling lettere end en fyring? Vi må da stå skulder ved skulder som branche om at få lidt proportioner og rimelighed ind i det, der ellers sikkert kan være en udmærket principiel diskussion om transparens og idealer.

Hvor går grænsen?
Når influencere forskønner deres ansigter eller kroppe på billeder, kan det altså fremover være kriminelt ikke at markere det. Men hvor går grænsen? For hvis der ligefrem er risiko for at skifte det sponsorerede tøj ud med en fangedragt og indtjekning med All Inclusive på Hotel Gitterly, tror jeg, at der er flere, der gerne vil have et klart og utvetydigt svar på det spørgsmål.

Gælder det udelukkende digitale redskaber? For det handler vel om at skærme brugerne for en konstrueret virkelighed, eller hvad? Så hvor går grænsen mellem at fjerne et modermærke med et enkelt klik kontra at fjerne det med makeup? Og hvad med botox, selvbruner, hårfarve eller bare den “gode vinkel”, der giver kilometerlange ben og åleslanke taljer? Og gælder det kun mennesker, eller gælder det også madbilleder og moderne kunst, der ikke må få skruet op for farvemætheden? Indrømmet; sociale medier skaber let et uopnåeligt, urealistisk og “perfekt” billede. Men det er ikke et problem, vi afskaffer ved at kriminalisere digitale metoder. For det er blot det, det er; metoder.

Er det bare et spil?
Selvom Make Influence kæmper for gennemsigtighed og retfærdighed i influencerbranchen, synes jeg det er at gå for langt, når menneskelig glemsomhed, ultimativt kan sende influencere en tur bag tremmer, som var det et spil Matador. Her er det den øvrige branche med selvsamme metoder, der sidder tilbage som vinderne med den største kapital. Det lader mest at alt til at være lige så tilfældigt som at kaste terningerne, når lovgivningen skal overføres til praksis. For hvad er “særligt grove tilfælde” af billedredigering? Skelner I mellem bumser, bryn og bryster? Eller hvilke kriterier gælder, når I skal vurdere, hvad der er gode og dårlige billeder for at kunne håndhæve jeres nyeste smagsdommerlov?

For at blive i spil-universet, så risikerer I bare at slå en hel forretning hjem, som var influencerne de nye mink. Min erfaring er, at størstedelen af influencerne faktisk er yderst ansvarlige, voksne mennesker, der følger spillereglerne i både loven og etikken. Så hvorfor behandler I dem som var hele flokken bedrageriske og bundkriminelle?

• Arbejdsliv

• debat

Make Influence er en datadrevet influencer markedsplads, der er performancebaseret.

Målet var at introducere en portal, som havde salg, større indtjeningsmuligheder og fede samarbejdsmuligheder, samt datadrevet marketing for øje.

Vi har bygget en platform ud fra alt det, som mange har savnet og efterspurgt, så man hurtigt kan se, om influencer marketing skaber værdi.

Vores model er bygget på en gensidig afhængighed mellem virksomheden og den udvalgte influencer. Det betyder, at influencerens løn er bundet op på virksomhedens succes.

Historien falder sammen med vores mission: Vi skaber platformen – du skaber samarbejdet og indtægtsmulighederne.

Rasmus Larsen

Pressekontakt CEO +45 6022 9438