Skal du købe brændeovn?

Overvejer du køb af brændeovn, nu hvor det dejlige danske vejr tager til med blæst og kulde? Men er du lidt usikker, hvor du skal starte henne? Det forstår vi godt – der er mange brands og typer at vælge imellem. Men faktisk mener vi, at du burde gå ét skridt tilbage i overvejelserne, hvis du ønsker en tidsbesparende og hyggelig hverdag.

Her er 10 gode grunde til, at du burde vælge en pilleovn i stedet for brændeovn.

1. Træpiller er nemmere at håndtere end træDu skal ikke stå for at fælde, kløve, stable eller hente brænde ude i skuret.
  2. Kortere optændingstider
    Du skal ikke stå for lange optændingstider – hverken når du står op, eller når du kommer hjem. Du kan ved et tryk på en knap tænde nemt op for din pilleovn, hvorefter den selv står for at tænde op.
  3. Mere miljøeffektive
    Pilleovne udnytter det meste af træpiller og har derfor en rigtig høj årsvirkningsgrad og lave støv- og OCG-emissioner. Pilleovne forurener 36 GANGE MINDRE end en miljømærket brændeovn. En rapport fra DCE – Nationalt Center for Miljø og Energi viser, at 550 mennesker dør årligt for tidligt grundet emissioner fra brændeovne. Vi har heldigvis, som skrevet i dette tidligere indlæg, pr. 1. september ’17 nyde samvittigheden kunnet plante 1 træ pr. solgte pilleovn, så alle vores kunder kan nyde varmen med god samvittighed.
  4. Konstant temperatur
    Hvis du indstiller din pilleovn til en bestemt rumtemperatur, så vil den sørge for en bestandig temperatur grundet dens interaktion med termometeret. Altså behøver pilleovnen ikke at brænde for maksimum styrke, da den selv kan regulere sig.
  5. Ingen overophedning – skruer ned ved ønsketemperaturenDen konstante tilpasning til din ønsketemperatur gør også, at hjemmet ikke bliver overophedet. Så behøver du hverken at føle en ubehagelig overophedning, eller åbne døre eller vinduer for at regulere mellem koldt og varmt i hjemmet.
  6. Programmér din pilleovn til dine tiderØnsker du at komme hjem til et allerede lunt og hyggeligt hjem? Så kan du gøre to ting, hvis du har pilleovn: Du kan tænde op for pilleovnen med din smartphone – både i og udenfor hjemmet, eller du kan programmere din pilleovn til at tænde op på specifikke tidspunkter.
  7. Gladere naboerBrændeovne afgiver ofte en ubehagelig lugt i kvarteret, når disse bliver tændt op. Dette kan skyldes blandt andet, at brændeovnsejere ikke altid er så dygtige til at fyre med rent og tørt brænde. Selv hvis brændet er godt tørt, så vil det aldrig blive helt rent grundet indholdet af naturlige safter. Træpiller er altid helt tørre.
  8. Bedre fordeling af varmen pga. blæseren
    Pilleovne er mere effektive til at fordele varmen med de indbyggede blæsere, således varmen kan cirkuleres rundt i hjemmet.
  9. Tør luft og mindre røg – godt for KOL patienter og asmatikerePilleovne afgiver en mere tør luft i hjemmet, hvor brændeovnes strålevarme har en højere luftfugtighed. En pilleovn skal man ikke åbne for at lægge brænde på, og derved vil røg altså ikke fylde i stuen, som en brændeovn gør.
  10. Sidst, men absolut ikke mindst: Ingen edderkoppe i træpiller!
    Brændeovnsejere kender godt til det; de har været ude i det kolde skur og hente brænde for at varme stuen op. Straks som de har en favnfuld brænde, kribler og krabler edderkopperne frem. Det er ikke et hit hos damerne eller lige altid herrerne. Træpiller ligger i tætte poser, så edderkopper eller andre fremmedlegemer ikke kan finde vej deri.

Vi håber, at disse 10 fornuftige grunde til at vælge en pilleovn i stedet for en brændeovn, har gjort dig klogere på valget. Vi er sikre på, du tager det rigtige valg om at berige dit hjem med en ny pilleovn, som hverken generer din tid, dine naboer eller miljøet.
Har du spørgsmål til pilleovne er du velkommen til at skrive til os på mail eller vores chat nede i højre hjørne.

• Energi

Sune Søgaard