Mercedes-Benz vil nedbringe CO2-udslip i produktionen af biler

Mercedes-Benz vil nedbringe CO2-udslip i produktionen af biler

Hos Mercedes-Benz er ambitionen om en mere ansvarlig fremtid ikke noget, som bliver ved snakken. For udover et elektrificeret modelprogram, som alene i år udvides med adskillige helt og delvist elektriske ny modeller, tager fabrikanten nu endnu et skridt i ønsket om at reducere CO2-udslippet i selve produktionen. Og her spiller den energi, som bruges i produktionen, en afgørende rolle.

De elektrificerede nyheder står nærmest i kø hos Mercedes-Benz, som netop har præsenteret to nye elbiler, nemlig kompakt-SUV’en EQA, og den elektriske version af mærkets flagskib, S-Klassen, med navnet EQS. Og endnu flere nul- og lavemissionsmodeller er på vej.

Men ambitionerne rækker markant længere, for allerede i 2022 vil al elektricitet til fabrikantens lokationer nemlig udelukkende komme fra sol-, vind- og vandenergi.

Den bæredygtige strøm leveres blandt andet af tyske solcelleanlæg og vindmøllefarme, og én af de helt store nyheder er, at produktionen løbende tilpasses det aktuelle energibehov med 15 minutters intervaller. Samtidig supplerer en række fleksible vandkraftanlæg med ekstra energi ved spidsbelastninger, eller når produktionen fra sol og vind ikke er tilstrækkelig.

På den måde sikres en stabil forsyning af ansvarlig energi med stor nøjagtighed. Og selvom produktionen af bæredygtig energi foregår på tysk jord, gælder omstillingen for fabrikker i hele verden.

“Vi sigter efter, at den globale produktion hos Mercedes-Benz allerede fra 2022 vil være mere ansvarlig. Fra og med næste år vil al den elektricitet, som vores fabrikker benytter på verdensplan, udelukkende komme fra bæredygtige kilder,” siger Jörg Burzer, medlem af bestyrelsen hos Mercedes-Benz for Production and Supply Chain Management.

Ambitionen for 2039

Den energimæssige omstilling er en del af en større plan. ‘Ambition 2039’ er nemlig navnet på Mercedes-Benz’ langsigtede forretningsstrategi, og allerede i 2030 vil plug-in hybrid-modeller og elbiler udgøre mindst halvdelen af det globale salg af personbiler, mens fabrikanten sigter mod at tilbyde et komplet elektrificeret modelprogram senest i 2039.